Wandelen/hiken en trekking

Bedankt voor je reactie! Ja er is natuurlijk ook niet echt een antwoord op te geven… wat ik tot nu toe heb gedaan zou qua afstand echt geen probleem moeten zijn, maar de hoogtemeters ben ik natuurlijk echt niet gewend. De pijn voel ik ook het meest bij afdalen/mn voet flexen. Ik heb wel 6,5km hardgelopen vandaag maar ga vandaag dan verder niet wandelen en morgen ook niet… hopelijk is het overmorgen een beetje weggetrokken. Heb ook mn fysio gemaild.

Arghh wel zo frustrerend want ik voel mij zo fit en we zijn hier letterlijk om te wandelen en er is verder geen zak te doen :joy:

@Eileen ja ik heb nieuwe wandelschoenen, en die heb ik ongeveer 10km “ingelopen” thuis haha. Die zouden wel geschikt moeten zijn voor het terrein waar ik loop. A/B schoenen voor onverharde bospaden. En ik loop zonder bepakking!

Loop je met stokken? Dat kan in afdalingen nog wel helpen om klappen op te vangen. Ik loo0lp meestal met een stok die in vind onderweg haha. Ik heb wel shinsplints, en voel wel verschil tussen spierpijn en de pijn van de shin splints, kan het helaas alleen niet echt uitleggen. Wel goed om even advies te vragen aan je fysio idd

1 like

Nee ik loop niet met stokken maar dat is inderdaad een goed advies voor als ik het overmorgen weer ga proberen!

Ik heb dit ook wel eens als ik op vakantie veel wandel. Komt bij mij doordat ik te lomp afdaal en de schokken dan doorwerken in mijn schenen. Als ik daar op let, mijn voeten voorzichtiger neerzet en meer mijn bovenbeenspieren gebruik gaat het veel beter. Meestal kan ik er wel mee doorlopen als ik rustig aan doe.
Als je het voelt tijdens het wandelen (zonder dat het echt duidelijke pijn is) kan je er volgens mij wel voorzichtig mee doorlopen. Maar als het erger wordt of je ook last krijgt in rust dan zou ik echt stoppen en rust nemen.

1 like

Ja ik denk dat het bij mij ook daardoor komt… daarom zijn stokken misschien wel een goed idee voor de volgende keer! Het kwam bij mij gister opzetten bij een lange afdaling en ik heb vandaag dus alsnog 6,5km gerend (ja niet slim Maarja) en nu doet het wel ook pijn als ik gewoon loop en als ik m’n voeten flex. Maar het is niet een constant zeurende pijn ook in rust ofzo.

Hopelijk reageert mij fysio nog en ik ga morgen gewoon rust houden. En het dan overmorgen met stokken proberen (als het iets beter voelt)

Bij mij kwam dit ook opzetten na een meerdaagse hike. Na 5 dagen was ik eigenlijk al wel gewend aan het lange afstandswandelen, maar de een na laatste dag begon ik last te krijgen door het lopen in de heuvels met soms echt steile wegen. De wandeling was tot dan toe vlak.

Ik zou een dag rust nemen. Ik heb dat toen ook gedaan, ook een massage genomen, en dat heeft goed geholpen. Een dag na de rustdag kon ik weer lopen zonder pijn.

Wat je zou kunnen doen is kijken of er een massagesalon is in jouw buurt. Vraag eventueel locals of zij iets weten. En dan een taxi daar naar toe :slight_smile:

Ik zat ook in een prutsdorp, taxi gepakt naar de volgende plaats en toen zag ik toevallig een briefje in het hotel hangen over massages daar in de buurt.

2 likes

Ik heb een keer een trail hardgelopen en had de volgende dag ook spierpijn in m’n schenen. Dat kwam vooral door het naar beneden hardlopen. Ik was ook bang voor een blessure maar na 2 dagen was het bijna over. Hopelijk is dat het bij jou ook!

2 likes

Wandelstokken is echt mijn heilige graal hoewel ik er echt niet aan wilde. Maar was afgelopen vakantie in het Mullerthal heel blij dat ik ze mee had. Ik denk dat dit ook zeker kan helpen bij jouw klachten.

2 likes

Ja het moeilijke is wel dat ik in principe ook met aangelijnde hond loop (aan een lijn van 10 meter dus dat is ook veel werk voor mij om die lijn heel de tijd in te halen en weer los te halen :sweat_smile:). Eigenlijk heb ik geen handen vrij. Als het morgen iets beter voelt ga ik het wel proberen met één of twee stokken die ik vind in het bos en dat m’n partner dan de hond neemt. Ik vind het wel echt lame want zoveel hebben we gewoon niet gedaan; 1 wandeling van 9km met 230 hoogtemeters en 1 wandeling van 14km met 500 hoogtemeters (en ik gister nog wel 6,5km hardgelopen met 165 hoogtemeters maar toen had ik dus al last). We lopen in de Eifel, zo heftig is het hier niet… Ik voel mij verder ook super fit en sterk en heb nul last van vermoeidheid. De volgende keer voor zo’n vakantie dan misschien toch maar kijken of we ergens in de duinen of de posbank ofzo kunnen oefenen?

@boonie schenenpijn komt vaak van de kuiten. Dus ik zou vandaag wel goed rekken (stoppen als het pijn doet in je scheen). Goede rekoefeningen zijn met je tenen tegen de muur en dan je heup naar voren bewegen, handen tegen de muur en je voeten er vanaf en dan je heupen naar de muur bewegen en als laatste je knie buigen terwijl je voeten wat achter je heupen staan. Liever niet op een trap gaan staan en de hielen naar beneden bewegen, dat is enkel goed om shinsplints te voorkomen maar niet als je last hebt van de schenen (volgens mijn fysio). En als je gaat wandelen, probeer dan zo min mogelijk af te dalen. Heb je compressie sokken voor je kuiten? Dat helpt ook.

2 likes

Ja ik ga met mijn vriend! En inderdaad zo min mogelijk gewicht proberen mee te nemen… Ben heel benieuwd of me dat gaat lukken, en dan komt water en eten voor onderweg er ook nog bij. I

Goeie van de accommodaties!! Ik heb dat inderdaad ook al een tijd in mijn achterhoofd maar nog niet aan toegekomen. Kon je nog wat leuke dingen boeken?

Ja je hebt ook gelijk en ik ben zelf ook bekend met scheenbeenklachten die vanuit m’n kuiten komen! Maar omdat ik nu eerder pijn aan de voorkant van m’n scheen heb dan aan de zij/onderkant zoals eerder, had ik het niet meteen met gespannen kuiten geassocieerd. M’n fysio mailde dat ook, dus heb vandaag flink m’n kuiten gestretcht en ze met een massagegun onder handen genomen. Hoop dat het helpt…

Wandelen zonder afdalen is in deze omgeving helaas echt niet te doen. Heb vandaag tijdens de hond uitlaten wel met stokken geprobeerd en dat hielp wel een beetje. Compressiesokken heb ik vroeger veel gebruikt bij hardlopen, maar helaas niet mee op vakantie…

Met m’n eerdere scheenbeenklachten door gespannen kuiten zei mijn fysio wel dat ik echt niet zo snel iets echt kapot zou maken, en dat ik toen dus kon blijven hardlopen, dus ik denk dat ik daar voor de komende dagen maar aan vasthoud. Strekken, masseren, niet té gekke afstanden/hoogtemeters maar wel gewoon van m’n vakantie proberen te genieten.

Ja, genoeg leuke kamers nog te boeken hoor! Ik ben ook wel benieuwd naar hoeveel anderen er ook in oktober aan het wandelen zijn. In de verschillende YouTube video’s die ik heb gezien, zag je niet veel andere wandelaars buiten het seizoen haha.

1 like

Ik ben in de Oostenrijkse Alpen en had zo’n zin om hier te wandelen, maar het weer is echt kut… alleen maar regen de hele tijd en bovenin de bergen superveel sneeuw, dus dat gaat niks worden :frowning:

1 like

Heb je niet de juiste kleren bij je? Kan je misschien nog iets kopen? Mijn ervaring is dat wandelen door de natuur in de regen echt heerlijk is als je goed gekleed bent! Als je je er even overheen zet

1 like

Nee idd totaal niet de goede kleding bij me (hiervoor was ik op plekken waar het 35 graden was en de vooruitzichten waren toen ik wegging dat het warmer zou blijven) en ik ben hier maar een paar dagen en heb niet genoeg ruimte in m’n backpack (en m’n budget) om een wintergarderobe aan te schaffen die ik verder voorlopig niet ga gebruiken. Mss dat ik morgen nog even rond een meer ga wandelen om toch iets gedaan te hebben, maar in de bergen is sowieso geen optie, daar wordt meters sneeuw voorspeld :sweat_smile:

1 like

Soms kan je via t toeristenbureau wat spullen huren of lenen!
Wel super zonde van het weer.

2 likes

Denk dat het inderdaad aan m’n kuiten lag! Het masseren en rekken heeft geholpen en heb nu bijna geen pijn meer dus kan de komende dagen nog lekker wandelen! Bedankt voor het meedenken allemaal

5 likes

Neem je trouwens ook trekking poles/wandelstokken mee? Ik dacht voor alle stukken in het zand lijkt het me wel heel fijn voor de stabiliteit. Echter als ik ze in Nederland al meeneem, dan moeten ze in het ruim, samen met de backpack. (En ik neem liever m’n backpack mee als cabine bagage). Ik dacht er over naar dat ik dan nog tussen aankomst op het vliegveld en vertrek bus (daar zit ongeveer 2 uur tussen, tenzij ik bus later neem) nog langs de Decathlon kan.

Nee ik doe dat niet! Ben bang dat ik ze uiteindelijk alleen maar onhandig vind. Maar in jouw geval zou ik ze denk ik eerder meenemen, wel onhandig dat je tas dan in het ruim moet maar ik zou jezelf het ritje Decathlon daar besparen. Dat je het vliegtuig instapt met echt het idee van oké het begint!!

Wij hebben trouwens pas deze week een deel van de accommodaties geboekt, was nog wel redelijk wat beschikbaar maar van sommige hostels waar ik veel goede recensies over had gelezen vond ik het wel superjammer dat ze al vol zaten. Maar ja eigen schuld natuurlijk. Ons plan is nu om iets langer in Arrifana te blijven om daar te kunnen surfen, en in Sagres ook nog een of 2 nachten extra voor we vanaf daar teruggaan naar Lissabon. Echt veel zin in!!

1 like