Wandelen/hiken en trekking

Echt zo benieuwd hoe jullie het hebben straks! Ik heb er ook echt zin in. Jammer van de overnachtingen maar het zal vast prima zijn toch? Je bent denk ik toch te moe, dus slapen zul je wel haha!

Overigens heb ik bijna geen hostels geboekt maar guesthouses en een hotel. Ik ga 4-5 dagen wandelen en dan nog 2 dagen in Lagos stad, en vanuit daar de trein naar Faro om vanaf daar terug te vliegen.

Arrifana had me ook erg leuk geleken alleen in de tijd die ik heb lukt me dat niet!
Deel je af en toe een update hier? Wanneer gaan jullie precies? :slight_smile:

Edit: overigens over de wandelstokken
 Dan moet het in het ruim. Waar ik vooral bang voor ben is dat mijn bagage niet aankomt in Lissabon en dan heb ik helemaal geen spullen :stuck_out_tongue:

1 like

Dikke aanrader voor een wandelgebied in europa: nationaal park Gran Paradiso in Italie (tegen de franse grens). Ik heb daar deze zomer een trekking gedaan en het was echt zo prachtig. Je komt langs watervallen, gletsjers, bergmeertjes, afwisselende natuur, steenbokken (als je mazzel hebt), leuke berghutten, was echt top!

13 likes

Ik ben gisteren teruggekomen! Het was echt zo supermooi, het ene na het andere uitzicht was prachtig. De eerste dagen hadden we wel een hele sterke zon en dan lange stukken door mul zand, dus dat was wel intensief, maar eigenlijk ging het wel prima! We hebben last minute nog besloten om de eerste dag van Porto Covo naar Vilanova de Milfontes zonder backpacks te wandelen (die werden meegenomen door die transfer service) om er eventjes in te komen en daar was ik wel blij mee gezien dus stukken mul zand (maar achteraf hadden we letterlijk elke dag wel minimaal een stuk met mul zand, haha). Uiteindelijk hebben we 8 volle wandeldagen gehad, in Arrifana een rustdag en op onze eindbestemming Sagres bleven we 3 nachten. Ik heb de wandeling op lage Salomons gedaan en dat beviel ook goed, zelfs zonder gaiters! De eerste dag alleen 2 keer m’n schoenen geleegd maar verder was het prima. We hadden alleen halverwege 2 dagen dat het super vochtig en miezerig was en toen had ik op de stenen soms wel het gevoel dat ik wat minder grip had. En was er weinig uitzicht door de bewolking haha. Maar al met al was het echt geweldig!! Mega aanrader. Stukken landinwaarts waren trouwens soms wel veel muggen, dus als het kan zou ik een klein flesje Deet oid meenemen.

Van waar naar waar loop jij? Je eindbestemming is Lagos dus loop je dat stuk tussen Sagres en Lagos ook? Daar ben ik ook wel benieuwd naar! We merkten echt dat er op de eerste dagen heel veel mensen waren die de route liepen, kwamen we ook vaak dezelfde mensen tegen, maar vanaf Odeceixe werd dat al veel minder, dus wellicht is dat laatste stuk ook niet zo heel druk.

3 likes

Gaaf zeg!! En wat veel, 8 wandeldagen! Hoe vond je om meerdere dagen achter elkaar te lopen? En qua weer dus grotendeels mooi weer gehad begrijp ik!
En hoe was het met restaurantjes onderweg, kan je onderweg ergens lunchen of was het echt elke dag je eigen lunchpakketje meenemen?
En ik snap wel dat je je backpack had laten vervoeren! Wat woog je tas uiteindelijk?

Ik heb toevallig vanochtend gaiters besteld. Omdat ik vast zit aan de herfstvakantie is m’n plan nu: 4 wandeldagen (van Porto Covo naar Odeceixe) en vanaf daar de bus naar Lagos om nog 2 dagen in de stad door te brengen en te relaxen. En dan de trein naar Faro, want daar vlieg ik vanaf terug.

Nu in jouw verhaal lees heb ik er wel echt zin in! Wel spannend omdat ik alleen ga maar dat komt vast goed. :relieved:

1 like

Ja ik zag er wel een beetje tegenop, vooral met backpack, maar het viel me alles mee! Ook omdat ik het gevoel had gewoon de hele dag de tijd te hebben, het hoefde allemaal niet snel en het wandelen was eigenlijk ook ‘de vakantie’, ipv alleen wanneer je op de bestemming aan bent gekomen.

Onderweg was er eigenlijk bijna nooit iets! Ik denk dat we op sommige plekken misschien wel iets meer landinwaarts hadden kunnen wandelen maar we namen eigenlijk altijd gewoon alles mee voor de zekerheid (eten en water). Ik denk dat mijn tas zo rond de 8/9 kilo woog en dan met eten en drinken erbij 10/11 ongeveer? Ik heb hem niet gewogen haha maar dit gok ik.

Superleuk stuk!! Ik vond dat denk ik ook het mooiste van de wandeling. Wij konden in Zambujeira geen overnachtingsplek meer vinden dus we zijn daarheen gelopen en toen met de taxi naar Odeceixe gegaan en vanaf daar de volgende dag weer verder. Dus het stuk Zambujeira-Odeceixe heb ik niet gelopen maar de stukken ervoor vond ik echt geweldig!! Superleuk dat je ook nog even in Lagos bent, ook erg benieuwd naar!

1 like

O joh, dat er geen overnachtingsplek meer was? Ik had gedacht dat het wel een stuk rustiger al zou zijn. Ik heb alle guesthouses al geboekt gelukkig haha.

Ik vertrek volgende week vrijdag, zoveel zin in! Zo benieuwd en gewoon zin om als doel van de dag te hebben om van a naar b te gaan.

1 like

Heel veel plezier!! :sun_with_face: Ben benieuwd naar jouw ervaring!

2 likes

Ik ben nu op de trail, vandaag naar Odeceixe! Twijfel om morgen nog naar Aljezur te lopen, maar zag dat het een heel stuk binnenland is. Vond je dat een leuk stuk? Anders neem ik de bus vanaf Odeceixe naar Lagos haha!

Ik ben op zoek naar een groep die hikes in het buitenland organiseert. Hebben jullie nog aanbevelingen?

Wat goed!! Ik vond dat stuk naar Aljezur best matig omdat het toen bij ons extreem mistig en vochtig was
 Aan het begin was het mooi maar later vond ik de omgeving ook minder worden. Zou het niet per se enorm aanraden maar als je nog in de wandelstemming bent is het altijd leuk denk ik om nog een stuk te doen!!

1 like

Travelbase! Of Trekking.

1 like

Ik heb vandaag vrij gevraagd om in april 2 weken de Camino te lopen vanaf Porto. Wilde dit eigenlijk begin maart doen voor m’n verjaardag, maar dat lijkt me toch wat te koud en meer kans op regen (hoewel dat in april ook nog wel zo is). Heb nog niet eerder een meerdaagse tocht gedaan (wel veel dagen achter elkaar gewandeld, maar niet met al m’n spullen op m’n rug) dus ben heel benieuwd wat ik er straks van vind.

8 likes

Mooi vooruitzicht! Ga je alleen?

1 like

Ja, ik ga al jaren in m’n eentje op wandelvakantie, heerlijk. Ik zie wel een beetje op tegen de andere mensen haha. Ik heb meestal niet zo’n behoefte aan veel contact met andere mensen op vakantie en het sociale aspect van de Camino schrok me eerst wel af, maar ik ga het gewoon proberen.

5 likes

Knap dat je het toch gaat doen. Hopelijk kun je daar ook lekker je eigen tempo en ruimte vinden. Geniet van de Camino!

1 like

Wat tof! Ik wil dit ook ooit gaan doen. Boek je van te voren accomodaties of ter plekke? Of via een georganiseerde reis?

Ik ga binnenkort even met een vriendin van mij praten hierover want die heeft al een aantal keer delen van de Camino gelopen dus die heeft hier vast tips over. Ik denk dat het erop uit komt dat ik de eerste 2 nachten reserveer en dan tijdens het wandelen de dag erna steeds regel. Volgens mij zit ik nog net buiten het seizoen, dus zou het ook niet nodig zijn om alles van tevoren te boeken.

1 like

Nosun groepsreizen
En meidenindebergen

1 like

Leuk!! Ga je de centrale lopen of de kust?

Mocht je de centrale gaan lopen, dan heb ik nog wel wat tips qua hostels enzo!

Ik ben vrijdag teruggekomen! Uiteindelijk niet meer naar Aljezur gewandeld, klein beetje spijt wel haha. Toen ik in Odeceixe aan mijn ontbijt op het terrasje zat, zag ik anderen weer vertrekken, toen voelde ik een klein beetje jaloezie haha.

Vond de Fishermen’s Trail echt heel tof om te doen. Uiteindelijk dus de 4 etappes vanaf Porto Covo tot aan Odeceixe gelopen. Vond het niet mega zwaar, en de afstanden zijn goed te doen ook. Ik was overigens wel erg blij met de wandelstokken, het gaf wel extra balans en ondersteuning in het zand en bijvoorbeeld het dalen op de rotsen.
Alleen de eerste dag vanaf Porto Covo had ik de eerste 2/3 KM regen, gelukkig was er na 3 km al een klein strandtentje dus deze was ineens overvol met wandelaars haha! Daarna alleen maar heerlijk weer gehad.

Het alleen wandelen vond ik erg fijn, hoewel ik af en toe ook met anderen samen wandelde als je elkaar tegenkomt. Verder vond ik het alleen zijn in de avond of de dagen erna (Lagos) niet zo leuk, ik zou ik niet weer zo snel doen, dan zou ik eerder nog een dag extra wandelen. Of nog leuker met mijn partner of een goede vriendin.

2 likes