Wandelen/hiken en trekking

Ik ga de kustroute lopen en dan na Redondela de centrale. Als je voor dat stuk nog tips hebt, graag!

Ahh wat fijn dat je zo’n geluk had met het weer! En dus ook goeie beslissing de wandelstokken! Snap idd wel dat de avonden/dagen alleen een beetje tegenvielen, misschien ook in vergelijking met de wandeldagen waarop je echt een doel had. Zou je een andere keer de andere etappes ook nog willen lopen?

Tof! Ik heb afgelopen september de kustroute gedaan.

De eerste dagen had ik niets geboekt. Het was echter extreem druk en ik merkte een soort van competitie/stress onder de mensen die niets boekten: zeer vroeg opstaan en heel erg doorwandelen om zeker op tijd een slaapplaats te hebben in een publieke albergue, en vervolgens twee uur lang in de brandende zon in de rij staan. Voor mij was de fun er op die manier af, vooral omdat je zo gehaast bent om door te wandelen dat je eigenlijk geen tijd hebt om te genieten van de wandeling en even te pauzeren in bv. een leuke bar. Na een paar dagen heb ik steeds 1 à 2 dagen op voorhand geboekt en dat was een heel stuk chiller, hoewel ik de vibe van de albergues soms wel miste. Ik denk dat ik de volgende keer in een rustigere periode wil gaan. Vooral Compostella zelf best wel enkele dagen op voorhand boeken, want op sommige dagen was er geen plaats meer in hostels.

Locals zeiden me wel dat het afgelopen jaar nog nooit zo druk geweest is. Misschien dat april op dat vlak beter is, dat weet ik niet.

Wat ik zeker zou aanraden qua albergue is Pazo Pias in Ramellosa. Die is wat duurder, maar wel de moeite waard (al is het maar om even in een fijn bed op een fijne kamer te slapen), en kan je overigens gewoon op booking.com boeken.
Redondela vond ik absoluut geen fijne stad. Ik was er op de sluitingsdag en er was amper een restaurant te vinden dat open was, en amper iets veggie. Het viel uiteindelijk wel mee hoor, maar ik zou daar zeker geen rustdag plannen.

Ik heb verder heel veel tips maar ik vond het zelf het fijnste om alles lekker zelf te ontdekken en niet te veel vooruit te plannen. Zijn er specifieke tips waar je naar op zoek bent?
Ik heb zelf veel gehad aan deze Facebookgroep.

1 like

Redondela - Albergue Avoa Regina heeft echt hele leuke eigenaren en was een fijne sfeer. En ligt lekker langs de route.

Padron - Albergue Corredoiras was heel fijn

Santiago - Albergue Porto Real heeft een fijne sfeer en leuke eigenaar. Niet mega comfy bedden alleen.

1 like

Thanks voor de tips allebei! Ik was van plan de eerste 2 nachten vooruit te boeken en dan even te kijken hoe het is met de drukte. Ik wil idd gewoon rustig wandelen en niet strijden om een bed, dus als het dan ook al druk is, ga ik denk ik een paar dagen vooruit boeken. Maar dat zie ik tegen die tijd dan.

1 like

Ik raad aan om ook naar particuliere hostels of bnbs te kijken. Die zijn wat minder massaal meestal, en kun je vaak ook wat later inchecken (dus minder tijdsdruk). Ik herken wat je zegt ocer het tegenop zien, je komt vanzelf mensen tegen trouwens. En je komt ook veel mensen tegen die je vervolgens nooit meer ziet. Ik liep alleen en vond het heerlijk.

Heb wel laatste etappe met iemand gelopen om samen in Santiago aan te komen, het is leuk om dat moment met iemand te delen.

Heel veel plezier, ik vond de kustroute heel erg mooi! Zou wel weer willen doen.

1 like

Na mijn camino zijn mijn wandelschoenen écht versleten.

Ik zoek nieuwe, met volgende kenmerken:

• Type B of B/C
  • waterdicht
  • ruim genoeg bij de tenen

Ik heb maat 36 en ik merk dat het assortiment in veel winkels begint bij maat 37.

Iemand die me winkels kan aanraden in West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, centrum Antwerpen, Zeeland, Rotterdam of zelfs Keulen? (Haha nogal een variatie aan locaties, maar daar ben ik de komende weekends).

Bij AS Adventure vond ik dat er weinig keuze was in mijn maat in de winkels zelf.

Geen winkel aanrader maar wel schoenaanrader.

Ik had deze voor de zomer gekocht en ben er heel blij mee! Zijn lichtgewicht en waterdicht en liepen heerlijk, ook op moeilijke paden. Ik twijfelde over de maat, maar heb uiteindelijk een half maatje groter gekozen. Ik heb ze wel in een andere kleur in de outlet gekocht en vond het alsnog een hele uitgave (160 geloof ik) maar ik vind ze het waard.

2 likes

Dit is sowieso echt een fijn merk voor wandelen, bijv windjacks etc

Globetrotter in Keulen is wel een aanrader! Is een heel groot warenhuis met allerlei outdoor-dingen. Verder heb ik weleens goede dingen gehoord over Antilope Outdoor in Alblasserdam (vlakbij Rotterdam). Qua schoenen heb ik platvoeten met het breedste punt bij mijn tenen, dus ik kan een beetje meepraten. Ik heb de Hanwag Tatra’s en als ik eraan denk mijn nagels te knippen, gaat het goed en tja, anders dus niet. Ik zou bij die daarom zeggen; bij twijfel niet doen.

1 like

@Hendrik @WiekeL Bedankt voor de tips!!

Ik heb geen ervaring met jouw schoenmaat, maar bij Bever heb ik altijd goede ervaringen. Ze kijken eerst naar jouw voet dmv een scan. In rotterdam alexandrium zit een groter filiaal (die in centrum is vrij klein).

Verder heb je een outdoor XL in barendrecht. En je zou ook de decathlon nog kunnen proberen in rotterdam centrum. Ik heb daar prima wandelschoenen gekocht om het wandelen uit te proberen. Maar zou wel eerder naar de speciaalzaak gaan ivm kwaliteit.

Ik ga in april een deel van de Camino lopen. Helaas lukt het niet om vanaf Porto te lopen, dus we starten een stuk later. Ik heb het uiteindelijk via een organisatie geboekt met bagagevervoer. Ik vind het wel spannend qua hoe sociaal het is, want daar ben ik totaal niet van. Gelukkig ga ik met iemand samen.
Ik heb de afgelopen dagen heel dit topic doorgelezen en alle tips opgeschreven.

Is een sportlegging voldoende of heb ik echt een wandellegging nodig?
Als ik een wind+waterdichtjack heb, heb ik dan nog een losse regenjas/poncho nodig?
Ik twijfel nog qua wandelschoenen of ik een hoog of laag paar ga kopen. Heb nu al een laag paar, maar die is niet waterafstotend, dus wil sowieso nog een nieuw paar. Binnenkort maar even naar de winkels en hoop wat te scoren met de kortingen komende weken.

1 like

Hoe sociaal het is heb je echt helemaal zelf in de hand! Als je geen zin hebt in contact dan zullen mensen dat wel merken. Ook kun je bnbs boeken ipv hostels.

Sportlegging is prima. Zou wel even checken of ie dik genoeg is, weet niet wat de temperaturen in april zijn. Waterdicht jack wel een must. Als het d ehele dag regent is het fijn als je droog blijft, incl hoes voor je tas. Bij schoenen heb ik juist de lage niet-waterdichte genomen, die drogen sneller als ze nat worden. Hoge (berg)schoenen heb je voor camino van porto naar santiago niet echt nodig, de route is vrij vlak. Maar ik liep wel hoogzomer.

Verder had ik kledingstukken dje ik op meerdere manieren kon dragen of combineren. Ik zou ipv een windjack - naast een regenjack - dan eerder kiezen voor een fleece of trui die je onder je regenjack/poncho kan doen bijv. Die kun je dan ook s avonds aan.

En houd er rekening mee dat je meerdere uren per dag wandelt. Mocht het regenen, is dat waterdichte jack aan het einde nog steeds waterdicht? Verder was het er kouder dan in Nederland, toen ik ging (vooral portugese deel). Dus check altijd lastminute nog de temperaturen.

Dat sociale heb je helemaal zelf in de hand, daar zou ik niet van wakker liggen. Ik had periodes waarin ik heel sociaal was en juist helemaal niet, beide kon prima.

Een sportlegging is voldoende. Zorg wel dat je dikke kleren mee hebt, ik vond het 's ochtends en 's avonds best koud, ook al was het overdag 23 graden. Soms had ik het nog net te koud met mijn fleece, vooral 's avonds. Dat kwam vooral door de koude wind aan de kust, denk ik. Ik merkte dat toch best wel wat mensen dit onderschat hadden.

Qua wandelschoenen hangt het er van af of je gemakkelijke voeten hebt. Ik had hoge wandelschoenen en hoewel het terrein vrij vlak is, had ik het toch nodig omdat ik zwakke voeten heb. Maar als je normaal niet zoveel last hebt van je voeten, dan kan het prima met lage schoenen en dan is dat misschien zelfs iets gemakkelijker.

@WiekeL ik ben goed geslaagd in Antilope Outdoor trouwens! Nog eens bedankt voor de tip :slight_smile:

1 like

Ik wil een buff kopen voor tijdens het wandelen en als multifunctionele sjaal, maar ik zie dat ze heel veel soorten hebben! Ik ga dus wandelen in nieuw zeeland, dus het is niet extreem koud. Zomer/herfst temperatuur.

Waar zijn jullie blij mee?

Ik draag zelf eigenlijk nooit een buff, maar mijn vriend bijna altijd zodra het wat frisser wordt - zelfs in de stad draagt hij liever een buff dan een sjaal.

Hij heeft er drie: twee van merinowol; een relatief dunne die hij het vaakst draagt en een dikkere die hij draagt als we echt een sneeuwwandeling maken. Voor in de zomer heeft hij een dunne katoenen buff die we ooit gratis van de Alpenverein hebben gekregen, niets bijzonders! :stuck_out_tongue:

@Kastanjeboom @flalamingo dank je wel voor jullie uitgebreide reacties! Fijn dat je het sociale deel zelf kan bepalen en het meevalt.
Ik heb nu allerlei kleding gekocht waarbij ik vooral laagjes heb. Binnenkort nog even naar de winkel voor het passen van een backpack.

Hebben jullie nog tips voor een warme legging? Ik draag altijd de lange van Lululemon, maar die zijn heel dun. Ik heb minimaal lengtemaat 34 nodig.

Betreft het windjack, het klopt wel dat het daar hard kan waaien. Maar wat ik al zei, ik geef persoonlijk voorkeur aan kledij die ik op meerdere manieren kan dragen.

Sportleggings zou ik niet weten, ik heb alleen een hele dunne van nike. En die was inderdaad soms net te koud (eind juni). Ik zou daarvoor echt een rondje winkels doen.

2 likes

Zijn er hier meer mensen die ook met kleine kinderen ‘grote’ wandeltochten maken?

Ik woon in Wenen, Oostenrijk en wij gaan graag met onze anderhalf jarige zoon op pad. Hij past nu nog in de Kraxe/kinderdrager, dus dan kunnen we ook echt nog ‘langere’ wandeltochten maken met veel hoogtemeters.

Misschien dat we binnenkort zelfs een wandeltocht met sneeuwschoenen willen gaan proberen!

Ben benieuwd hoe het gaat zijn als hij te zwaar wordt om te dragen/niet meer in de Kraxe wil!

1 like