Tof! Ik heb afgelopen september de kustroute gedaan.
De eerste dagen had ik niets geboekt. Het was echter extreem druk en ik merkte een soort van competitie/stress onder de mensen die niets boekten: zeer vroeg opstaan en heel erg doorwandelen om zeker op tijd een slaapplaats te hebben in een publieke albergue, en vervolgens twee uur lang in de brandende zon in de rij staan. Voor mij was de fun er op die manier af, vooral omdat je zo gehaast bent om door te wandelen dat je eigenlijk geen tijd hebt om te genieten van de wandeling en even te pauzeren in bv. een leuke bar. Na een paar dagen heb ik steeds 1 à 2 dagen op voorhand geboekt en dat was een heel stuk chiller, hoewel ik de vibe van de albergues soms wel miste. Ik denk dat ik de volgende keer in een rustigere periode wil gaan. Vooral Compostella zelf best wel enkele dagen op voorhand boeken, want op sommige dagen was er geen plaats meer in hostels.
Locals zeiden me wel dat het afgelopen jaar nog nooit zo druk geweest is. Misschien dat april op dat vlak beter is, dat weet ik niet.
Wat ik zeker zou aanraden qua albergue is Pazo Pias in Ramellosa. Die is wat duurder, maar wel de moeite waard (al is het maar om even in een fijn bed op een fijne kamer te slapen), en kan je overigens gewoon op booking.com boeken.
Redondela vond ik absoluut geen fijne stad. Ik was er op de sluitingsdag en er was amper een restaurant te vinden dat open was, en amper iets veggie. Het viel uiteindelijk wel mee hoor, maar ik zou daar zeker geen rustdag plannen.
Ik heb verder heel veel tips maar ik vond het zelf het fijnste om alles lekker zelf te ontdekken en niet te veel vooruit te plannen. Zijn er specifieke tips waar je naar op zoek bent?
Ik heb zelf veel gehad aan deze Facebookgroep.