Wandelen/hiken en trekking

Ik wil graag in de zomervakantie misschien een deel van een camino route doen. Omdat ik geen tijd heb om de volledige route te lopen, dacht ik aan de laatste 100km.

De camino Frances lijkt mij de meeste drukke route? Is dat ook zo? Het lijkt soms alsof je in een optocht aan het lopen bent, dan spreekt me niet echt aan. Hoewel deze route mij wel mooier lijkt. Is dat ook zo bij de Camino Portuguese?

Vorig jaar ging ik voor het eerst alleen wandelen (fishermen trail), als ik daaraan terug denk ik daar zo gelukkig aan terug.

2 likes

De laatste 100 km van beide zijn erggg druk. Dat was in juni al en kennelijk in de zomer nog erger. Ik zou dat dus persoonlijk echt afraden. Je kan ook de eerste 100km lopen, dat zou ik persoonlijk aanraden!

2 likes

De Portugese is vanaf de laatste 100 km ook erg druk. Vanaf Valenca/Tui was dat toen. Ik heb wel begrepen dat de spirituele lus een stuk rustiger is en eventueel het stuk van Santiago naar Finisterre/Muxia ook wel.

2 likes

Haha toen ik op Rakiura was zei een ranger dat er veel mensen na de TA aankomen in bluff en dan nog ff die northern circuit op Rakiura van 11 dagen er aan vast plakken omdat ze niet willen stoppen :joy:

Haha dit is precies ons idee (al ben ik nu wel klaar voor het eind)

Ik ga binnenkort de laatste 120 km lopen van de Portugese. Ik kan daarna wel laten weten hoe druk het was.

1 like

Ik ben nu onderweg om de Camino portugues te lopen en ben het land nog niet uit maar heb al een existentiële crisis en vraag me af waarom ik dit wilde doen :sweat_smile:

6 likes

Dit had ik vorige week ook na een wandeling van 20+ km en dan het idee dat ik dit straks meerdere dagen achter elkaar moet lopen.

2 likes

Hahah i feel you!! Maar komt goed, wordt echt een fantastische ervaring!

ik draaide bijna door op Schiphol toen

Ik was op Schiphol bijna omgedraaid omdat ik dacht dat ik trombose had toen?! Echt een hele rare nacht was dat. Ik had een soort hyperfocus op m’n benen omdat ik zoveel zou gaan lopen en ik had ineens een pijntje. Ik gebruikte ook nog eens net nieuwe anticonceptie wat extra risico gaf. Ik heb geloof ik in de wc’s wel 3x m’n broek aan en uit gedaan. Getwijfeld of ik iemand moest bellen erover maar bang dat ze me krankzinnig zouden vinden. Uiteindelijk ingestapt met de gedachte ‘wel vervelend voor de crew als ik straks dood in het gangpad lig’. Levend geland en op Porto airport nog getwijfeld of ik niet toch langs de medische dienst van het vliegveld moest. Uiteindelijk die dag 16.000 stappen gezet in Porto zelf, gestopt met de anticonceptie voor de zekerheid en de dag erna ongesteld aan de camino begonnen. Ik was verder helemaal niet zenuwachtig hoor :sweat_smile::joy:

6 likes

Ohh herkenbaar (maar in iets mindere mate wel :sweat_smile:), was er vanochtend ook van overtuigd dat ik een enkelblessure had toen ik naar de tram liep. Denk dat de komende dagen even taai worden met al dat gewicht op m’n rug, maar hoop dat ik er snel aan wen.

1 like

We did it! Uiteindelijk 149 dagen (bijna vijf maanden) over 3039 km gedaan.

81 likes

Dat kan ook, natuurlijk! Of hebben jullie nog andere tips voor een leuke wandelroute in Europa?

Ik heb de espirituela lus gedaan en destijds (4 jaar geleden) was dat idd rustig! In 1 nieuw hostel zaten we zelfs maar met 1 ander persoon. Ik vond de lus echt een aanrader, maar die laatste kilometers zijn niet de beste van de camino en ik zou toch aanraden om hem dan helemaal te doen

@Nebula ik heb de west highland way gelopen in 6 of 7 dagen en die was echt prachtig. Wel goed alles (ver) van te voren boeken!!

2 likes

Is het niet gek om alleen het stuk vanaf Santiago te lopen naar Muxia? :sweat_smile: Ik heb helaas niet de tijd om een volledige Camino te lopen, is ook niet per se mijn doel. Heb vooral zin in een leuke wandelroute waarbij je van a naar b loopt, en in dorpjes uitkomt (dus niet slapen in een tent).

@Sjern Ik ga in de herfstvakantie al op roadtrip door Schotland dus dat is een beetje dubbel haha, gezien we dan ook wel wat trails zullen lopen.

Oh ja dat durf ik eigenlijk niet te zeggen want ik heb dat stukje zelf nog niet gelopen. Ik heb wel gehoord van meerdere mensen dat het echt anders is dan de camino, maar wel een heel mooi stuk.

Ik zou het eigenlijk deze maand gaan lopen maar gaat hem nu niet worden ivm opleiding. Maar wil hem zeker nog ‘afmaken’ door naar Finisterre te lopen want dat ging 2 jaar geleden niet meer.

Wil je echt in Santiago eindigen? Want anders zou je ook het eerste deel van de Portugese kunnen lopen en dan de kustroute. Of een deel van het stuk tussen Lissabon en Porto. Dat is ook wel een stuk rustiger nog.

Ik heb hier een tijdje geleden nieuwe wandelschoenen gekocht, maar ze zijn waterdicht. Niet mijn voorkeur, maar dit waren schoenen die verder aan mijn wensen voldeden.

Nu krijg ik er alleen ontzettende stinkvoeten in en stinken de schoenen en sokken die ik draag. Ik heb al 2 paar dure sokken daarom weg gegooid, maar ik heb net een 3 daagse hike gedaan (tongariro nothern circuit) en de nieuwe sokken die ik daarbij droeg stinken nu ook :(. En ja de schoenen worden helaas vaak nat, want het regent hier nou eenmaal veel en ik kan helaas ook niet na elke hike de sokken wassen. De vorige 2 paar die ik heb weggegooid stonken helaas ook nog na het wassen.

Iemand tips?

2 likes

Irritant… volgens mijn vriend komt het omdat je eigen zweet ook niet uit de schoen kan verdampen en daarom gaat het broeien. Helaas geen tips, behalve misschien regelmatig schoenen uit tijdens pauzes :smiling_face_with_tear:

1 like

Jaa en ik denk dat die bacteriën er nu eenmaal in zitten en zullen blijven :frowning:. Ik heb ook nog mijn lage niet waterdichte schoenen. Die stinken niet, maar soms heb ik behoefte aan die hoge schoenen met enkelsteun :frowning:

2 likes

Sokken met ander materiaal al geprobeerd? Misschien is de geur er dan makkelijker uit te krijgen.

Geen specifieke tip voor wandelschoenen maar als tiener met Nike airmax had ik mega stinkvoeten en toen gebruikte ik een wit poeder in mn schoen dat leek op talkpoeder (misschien was het wel goed in de markt gezet talkpoeder) en de stank verdween als sneeuw voor de zon. Moest het dan een week lang elke dag in mn schoenen doen en dan bleef de stank een aantal weken weg. Het nam de nare geurtjes door bacteriën en vocht op denk ik? Ik kan het precieze product dat ik gebruikte zo snel niet vinden met m’n vage Google zoektermen, maar zag wel veel andere producten die waarschijnlijk hetzelfde doen? Als je wil kan ik dat product dat ik gebruikte nog wel vinden, ik heb het niet zo lang geleden in een doos in huis gezien :thinking:

2 likes