Gebruiken jullie een smartwatch om langeafstandswandelingen te tracken? En zo ja welke? Ik heb in het verleden wel een garmin gehad maar vond die erg bulky. Althans voor dagelijks gebruik. Om te sporten en wandelen voldeed ie meer dan prima en zeker de kaarten waren top, maar ik zou het liefst een horloge hebben dat gewoon voor beide kan, alleen mijn samsung trekt een echt lange wandeling niet zo goed meer qua batterij
Ik draag in het normale leven altijd barefootschoenen en mijn lievelings zijn van Groundies, die lijken op rip-off vans/convers. Maar heb ook brede barefoots en love de lelijkheid ook wel haha. Heb nu Inov8’s en haat het echt dat die geen brede voet hebben dus nu weer altra’s gekocht
De nieuwe garmins zijn niet zo bulky toch? Ik heb zelf de vivoactive 5. Mijn partner heeft de Venu 3s, die zijn nog weer wat kleiner. Ik vind Garmin zelf wel fijn met wandelen, want inderdaad goede kaarten en meer info dan Samsung.
Wat wil je er precies mee kunnen doen?
Je zou ook kunnen kijken naar een handheld navigatie toestel. De batterij is normaal veel beter dan die van je telefoon, en het is veel handiger om te navigeren dan op een klein schermpje op een horloge.
Ik ben ook net terug en vond de laatste 100km wel drukker dan ik wilde. Ik denk wel dat ik het onhandig gepland heb want ik eindigde op zaterdag in een Spaanse vakantieweek, dus ik vermoed dat het daarom ook een stuk drukker was. Wat ik de volgende keer anders zou doen is niet verblijven in de grote steden/dorpen, maar iets verder doorlopen, zodat je de volgende dag de meute voor bent (en ik vond de kleinere plekken achteraf sowieso leuker om in te verblijven). Ik ben op de laatste dag daarnaast ook extra vroeg begonnen en toen was het wel fijn rustig.
Hoi allemaal, ik heb hike schoenen gekocht, ik werd geadviseerd om een hoge schoen te nemen en mijn voeten werden op alle manieren op gemeten. Na 2 uur stond ik buiten met mijn eerste hike schoenen.
Ik heb deze gekocht omdat ik dit jaar op een vakantie ga waar ik wat ga hiken, ik ben nu kleine rondes aan het wandelen 2 - 4 KM. Maar elke keer heb ik na 1 km enorme last van mijn voeten, met name de buitenkant van zowel mijn linker als rechter voet. Ik strik de schoenen stevig aan, dus het zit niet te los. Ze lopen voor de rest lekker (nergens blaren of last).
Ik ga zaterdag terug (heb de schoenen inmiddels 2 maanden) naar de winkel om hun er nog even er naar te laten kijken. Zou iemand hier misschien weten wat het kan zijn of tips heeft?
Te strak strikken is ook niet fijn vind ik, ik moet mijn wandelschoenen vaak losser strikken dan ik denk. Misschien helpt dat?
Sowieso zijn stevige hoge schoenen bij mij altijd vreselijk oncomfortabel en stug en een recept voor blaren
Ik kan alleen op trailrunners wandelen.
Ik heb een venu gehad, maar die heeft geen kaart waar je de route zelf op ziet. Tenzij dat je ook nog een abo neemt op komoot. De fenix heeft die optie wel al ingebouwd, maar die is dan weer wel een behoorlijke unit aan je pols.
@Eileen nou dat ik dus een gpx bestand kan uploaden en onder het lopen de route kan volgen. Ik maak vaak zelf routes, of gebruik bestaande maar die zijn niet bewegwijzerd dus een richtlijn op een schermpje is dan wel fijn. Nu gebruik ik daar mijn telefoon voor maar die gaat dan best snel leeg.
Zal eens kijken naar een handheld. Heb daar wel vaker mensen mee zien lopen inderdaad maar nooit echt zelf mee gewerkt. Heb jij ervaring met zoiets?
Loop je erg met je voeten naar buiten (onderpronatie)? Ik heb dat namelijk zelf ook. Je kan hier steunzolen voor aanschaffen om het te compenseren.
Het zou misschien kunnen dat je dat met sneakers etc wat minder merkt, maar in superstevige schoenen dat ineens problemen oplevert.
Nee dat niet, zelf geen ervaring mee! Ik wandel zelf altijd met een inreach mini, en die kan met bluetooth gekoppeld worden aan m’n gsm voor navigatie, maar heeft zelf geen scherm. Een inreach vind ik zelf handig omdat het klein en licht is, en ik gebruik die vooral in geval van nood en als geruststelling voor het thuisfront (je kunt ermee berichten en locaties doorsturen via satelliet). Maar je hebt dus alsnog een telefoon nodig voor de kaart.
Ik gebruik zelf eigenlijk liefst van al een fysieke kaart.
Ik ga ook nooit meer terug naar stevige hoge wandelschoenen. Jaren geleden was dat gewoon hoe een wandelschoen was, een paar jaar geleden al een veeel lichtere wandelschoen gekocht maar toch steeds meer gaan wandelen op mijn (hardloop)trailschoenen. Een paar maanden geleden heb ik altra’s gekocht en wat een comfort. Vorige week hebben we een wandeling gemaakt met veel rotsen/hoogteverschillen en riviertjes. Geen zeer plekje of blaartje of wat dan ook. Mn schoenen waren ook zo droog ipv doorklossen op natte zweetklompen.
Ja dit idd. Ik heb trouwens ook nooit het idee gehad dat hoge schoenen meer steun geven. Sowieso heb ik het idee dat “schoenen moeten wel steun geven” een beetje een oude mensen gedachte is ![]()
Behalve als je echt hele steile bergen gaat beklimmen of echt een vulkaan, dan kan ik het me voorstellen. Maar het gewone gebergte en off road paden die ik heb gelopen, daar heb ik het echt nooit gemist iig.
Ik heb juist vorig jaar voor het eerst hoge schoenen gekocht en wil niet meer anders! Ik vind het zeker wel een verschil maken bij mn enkels en heb meer grip dan met mn trail sneakers. Die ik heb zijn wel echt lichtgewicht en niet zweterig haha
help ik heb mijn fivefingers binnen en ze zitten echt superlekker en ik heb meteen zin om in de duinen/door het bos rond te huppelen en in bomen te klimmen 🥹🥹🥹 ik ben bang dat dit liefde op het eerste gevoel is
Sterker nog, ik denk dat je enkels en spieren juist sterker zijn als je geen hoge schoenen draagt.
Jaa ik draag ook niks anders dan injinji teensokken! Dat merk ken ik niet, maar ik heb nog extra ongedragen paar injinji mee, dus opzich hoef ik nog niks extra’s te kopen! Maar goede tip! Ik wist niet dat ze ze ook een eigen merk hadden hier in NZ!
Wat denken jullie, is met dit weer (circa 12 graden) en fleece trui en evt thermoshirt warm genoeg tijdens het wandelen?
Zou voor mij zelfs te warm zijn, maar ligt er natuurlijk ook aan hoe snel je wandelt / waar en hoe vaak je stopt. Lijkt me iig niet te koud, en je kan altijd iets uitdoen of je vest open.
Ja het was uiteindelijk perfect! Thanks voor de reacties. Altijd bang om het te koud te hebben.
Meer vierdaagse lopers hier?
Heb vanochtend 35 km gelopen als laatste echt grote training maar t was warm ![]()
![]()
Hoop echt dat het met de vierdaagse zelf niet zo warm wordt.