Wandelen/hiken en trekking

Wow supercool om een trektocht op de Veluwe te doen! Volg je een bepaalde route of heb je hem zelf uitgestippeld?

Zo cool! Ik ga dit waarschijnlijk ook volgende lente (weet nog niet welke van de routes). Had je een sherpa service ingehuurd om je spullen naar de volgende stop te brengen? Of gewoon kleren in een rugzakje en gaan?

Het veluwe zwerfpad is een bestaande en volgens mij zelfs bewijzerde langeafstandwandeling, opgedeeld in etappes die je als dagwandeling kan doen.

https://veluwezwerfpad.nivon.nl/

Dus ik begin gewoon bij etappe 1! En dan loop ik de tweede dag etappe 2 en 3. De accommodaties heb ik zelf “gevonden” en geboekt. Als het bevalt lijkt het mij leuk het komende jaar (?) de rest van de etappes te lopen. Het makkelijke is dat de etappes altijd bij een OV punt starten en eindigen, dus je kan het makkelijk opbreken in dagwandelingen of meerdere meerdaagse wandeltochten.

2 likes

Ja, ik heb gewoon zo’n luggage transfer bedrijf ingeschakeld. Het zijn bekende wandelroutes, dus dat was via Google vrij makkelijk te vinden. Je zou het absoluut ook met wat kleding in een rugzak kunnen doen, maar ik ben nog niet zo vaardig in weinig meenemen, dus wilde mijn koffertje graag laten overbrengen haha.

2 likes

Ik ben na de whw nog 2 weken op vakantie geweest in schotland en ik zou zeker langer verblijven in Skye! Ik was er 5 of 6 dagen en had er nog langer kunnen blijven! Ik deed trouwens alles met het ov/liften en heb 1 dag een tour gedaan waardoor je meteen alle highlights ziet! Ik ben daarna door gegaan naar de outer hebrides en dat is zoooo een aanrader! Echt prachtig! Ook daar kan je met het ov reizen, het duurt alleen soms wel wat langer! Mocht je met de auto willen dan moet je de overtocht (vanaf skye) wel eerder boeken vanwege drukte op de ferry!

4 likes

Ik ben ook een paar dagen op Skye geweest en wenste toen wel echt dat ik een auto had gehad, het OV was een beetje schaars. Maar zooo mooi, ik kon wel janken van de schoonheid zo nu en dan.

edit: ik ben te verlegen om te liften :stuck_out_tongue: dus ik was aangewezen op de bus

2 likes

Jaa, ik had ook nog gekeken naar hikes op de Hebrides maar daar was je al snel aangewezen op kamperen. Misschien komt dat ooit nog, maar voel me daar nu nog niet toe aangetrokken haha. Maar als ik toch een auto ga huren, ga ik zeker ook die kant op!

Same here. Ik wil er nog wel een keer terug en heb laatst research gedaan naar e-bikes om te huren, dat is op zich ook een chille oplossing om zelf op pad te kunnen gaan.

2 likes

Ja en van de mensen die ik heb ontmoet die de hebridean way hebben gelopen zeiden ze wel dat je veel op de weg liep! Bij de skye trail is day volgens mij niet zo!

Leuk dat je hem gaat doen! Ik wilde hem toen na de whw lopen, maar had ook nooit met een tentje gewandeld en uiteindelijk was het prima dat ik het jiet achter elkaar deed! Inmiddels heb ik héél veel kampeer ervaring en staar hij ook weer hoog op de lijst!

En alleen ov is absoluut een beperking ja! Een auto is wel echt veel handiger, maar ik wilde vooral duidelijk maken dat je je niet moet laten tegenhouden om die plekken te bezoeken als je geen auto hebt! Toen ik van Lewis naar Benbecula ging moet ik 2 bussen nemen, een ferry, 2 bussen en 20 minuten wandelen! Maar het was wel echt een heerlijke dag!

En liften is ook spannend en eng! Omg wat keek ik er tegen op in Schotland en schaamde me toen ik met mijn duim omhoog stond! Maar uiteindelijk stopt er altijd iemand en zijn de gesprekken in de auto heel leuk!

Ik heb even geteld maar ik heb afgelopen half jaar in NZ en Australië 25 keer gelift en nog steeds moet ik een kleine drempel over als ik weer begin, haha

2 likes

Dat heb ik ook gedaan elders in Schotland (bij Loch Ness, Fort Augustus) en dat was inderdaad top! Toen kreeg ik wel een elektrische mountainbike, wat best handig was op die steile heuvels daar maar niet echt comfortabel met een rugzakje.

1 like

Omg een eBike heb ik totaal niet over nagedacht maar lijkt me ook een heel vet idee. Ik ga daar ook eens naar Googlen. Hoef ik ook niet een week een auto neer te zetten op Skye als ik aan het wandelen ben.

2 likes

het is wel een beetje eng om te fietsen in schotland (weinig tot geen fietspaden), ik had zweethandjes toen ik over de provinciale weg moest fietsen aan de LINKER kant ook nog eens :stuck_out_tongue: Maar het is wel heel gaaf!

2 likes

Hahaha ik denk dat ik met het links rijden hoe dan ook zweethandjes ga hebben :joy: maar ik ga nog even beter onderzoek doen voordat ik het beslis, op een provinciale weg fietsen klinkt niet heel chill.

1 like

Dingen die ik nog op mijn meeneemlijstje heb voor een lange wandeling:

Pet/buff tegen zon of kou, extra sokken, contant geld, sporttape, blarenpleisters, desinfectiegel, plastuit, wc papier, ziplockzakje voor afval, ziplockzakje voor wc papier, zitlapje om droog/schoon te zitten bij pauze in de regen, evt. oordopjes

4 likes

Thank you!! Zit redelijk oké, al heb ik geen sporttape of blarenpleisters mee, maar ik geloof dat het wel goed komt voor nu (en ik overnacht in de bewoonde wereld). En een plastuit is echt wel een goed idee voor de toekomst :sunglasses:

1 like

Oef, ik kreeg gister na 15km een beetje pijn in mn rechter kleine teentje en heb maar gewoon doorgelopen tot 20km maar nu is ‘ie toch wel gevoelig :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile: toen ik dinsdag in de Etos wandelwol zag liggen dacht ik nog zal ik??? Maar eigenwijs geweest :joy: nog huis tuin en keuken tips?

Ik denk dat ik mn schoen iets te strak geveterd had, dat kan ik vandaag dus verbeteren maar m’n teen voelt zonder schoen ook al “beurs” en vandaag moet ik dus 30km lopen :sweat_smile:

1 like

Made it!! 52km in twee dagen. Vond het heel erg leuk, en kon het mentaal en fysiek prima aan gelukkig. Een en ander geleerd over hoe ik zo chill mogelijk kan lopen (bijvoorbeeld tijd en afstand afgeschermd op m’n horloge, omdat ik het anders toch als een soort wedstrijd met mezelf ga ervaren?? Ennn bijvoorbeeld voor wandelen in Nederland met minimale hoogtemeters heb ik ook echt niet zo veel eten nodig). Ga dit zeker vaker doen, nu al zin in m’n volgende tocht, hopelijk kan ik dan wat langer dan twee nachten gaan.

Het enige kutte is dat m’n voeten echt mega pijn doen. Dat was gisteren ook heel de dag en maakte het wel zwaarder :sweat_smile:

Hoop echt dat m’n voeten zo’n pijn doen door te strak veteren op dag 1 en/of doordat ik direct 20km (+30km) op nieuwe schoenen ging lopen, en niet dat ze te klein of anderzins niet goed voor mn voeten zijn :tired_face:

16 likes

@boonie ik ben een groot fan van een soort siliconen teen ‘condoompjes’. Heb ze van amazon, maar ze komen volgens mij van temu oid.
Deze: Amazon.nl

Ik heb trouwens een trailrunner vraag. Ik ben groot fan van trailrunners ipv wandelschoenen en volgens mij wel meer met mij, maar hoe doen jullie dit bij regen? Gewoon accepteren of toch iets van gaiters oid? Want droge sokken zijn soms heel snel weer nat

2 likes

Accepteren inderdaad haha. Ze zijn ook snel weer droog. Gaters zijn volgens mij vooral fijn om te voorkomen dat er troep in je schoen komt (van de bovenkant dus). De neus van je schoen is wordt toch wel nat.

@boonie Ik had ook altijd pijnlijke voeten en dat ging met de tijd wel over. Misschien inderdaad niet je veters te strak strikken!

1 like

En ook dit jaar weer uitgelopen?