Wandelen/hiken en trekking

oeh dankjewel! ik heb laatst een deels katoen uniqlo broek gekocht op vinted die ik zelf waterdicht/afstotend wil maken maar ik zal de outlet in gedachten houden!

Echt een long shot, maar heeft iemand toevallig een goede ervaring met een organisatie die winter trekkings organiseert? Bv in Noord Zweden / Finland? Op ski’s met pulka’s en bij voorkeur (een deel met) tenten. Mag echt fysiek uitdagend zijn!
Ik ben normaal niet van de georganiseerde reizen, maar het zou de eerste keer zijn dat ik zoiets doe dus ik hoop er veel van te leren + heb het nodige materiaal zelf nog niet.

Nkbv heeft veel sneeuwschoen /tourski reizen.

2 likes

Heeft iemand een tip voor een niet lelijke, liefst beetje baggy (onmogelijk) waterdichte wandelbroek? Of een tip voor wat voor soort wandelbroek ik zou moeten hebben voor Schotland?

We gaan alleen maar dagwandelingen maken van 1-8 uur, dus dat maakt het denk ik iets minder hard nodig dat het volledig waterdicht is. Ik heb nu een nylon broek gekocht die ik mooi vind, die lekker zit en die waterafstotend is bij lichte miezer maar wel nat wordt bij echt regen, maar ook snel droogt! Dus dat is denk ik prima voor een buitje en bij een wandeling van max 4 uur. Maar bij een langere wandeling wel het risico dat het te koud wordt denk ik (als het te lang nat blijft, en het is een dunne broek etc)

Ik wil dus graag toch een “echte” wandelbroek kopen maar ik ben letterlijk al weken op zoek :joy: ik zie het niet zo zitten om een losse regenbroek aan en uit te doen, dus zoek eigenlijk iets dat gewoon chill genoeg zit om een hele dag in te wandelen

Ik heb deze en dat was na veel passen de enige broek die ik lekker vond zitten (en die lang genoeg was voor m’n benen). Er staat voor ‘curvy’ vrouwen maar ik ben niet super curvy zou ik zeggen, alleen het feit dat deze ietsje hoger in je taille valt en er meer ruimte is voor billen maakt dat ie echt lekker zit. Je kunt ‘m volgens mij waxen zodat ie waterdicht wordt (heb ik zelf niet gedaan, maar dat zou wel een aanrader zijn in heel nat weer)

Ohja als je klein bent/korte benen moet je ‘m wel echt inkorten want de pijpen zijn dus mega lang

2 likes

Ik zou toch aandringen op een losse regenbroek die je makkelijk aan en uit kan doen. Voor het comfort ook, dat je niet de hele dag in je broek loopt te broeien. Ik zou je dunnere broek meenemen in combinatie met een regenbroek (die tevens functioneert als extra laag indien het te koud is). Dat was ook mijn combinatie voor een paar dagen wandelen in de zomer in Schotland. Het weer is er erg onvoorspelbaar, met kans op flinke regen, dus ik zou wel aanraden in welke vorm dan ook een 100% waterdichte broek mee te nemen.

3 likes

Ja ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. De temperatuur kan ook snel wijzigen, dan zijn verschillende lagen alleen maar goed. Je wil niet smelten in je waterdichte broek als de zon even schijnt, en de regenbroek als extra laag is ook heel chill wanneer het afkoelt door de wind. Ook chill om op de natte grond te kunnen zitten wanneer je even pauzeert.
wat staat je tegen aan de regenbroek?
Ook voor een korte dagwandeling ben je er best op voorzien dat je toch langer weg blijft. Er kan altijd iets onverwachts gebeuren.

3 likes

Ik ben ook groot fan van deze wandelbroek maar voor wat je omschrijft zou ik een regenbroek kopen. Het makkelijkste is eentje met ritsen aan de zijkant zodat je hem snel over je schoenen heen aan kan trekken en je ook goed kunt ventileren.

2 likes

Welke regenbroek hebben jullie die licht is, toch goed waterdicht en makkelijk aan en uittrekt? En eventueel in lengtematen te koop is of makkelijk korter te maken. Eentje van Decathlon was een km te lang in de taille (dus veel stof in het kruis) en te lange broekspijp maar de maat kleiner was dan weer te strak qua elastiek en nog steeds te lang en niet makkelijk korter te maken ivm de ritsen… Ook vond ik hem niet heel lekker “licht” lopen.

Qua wandelbroek loop ik daar ook vaak tegenaan: veel te lange pijpen in een stof/model dat niet makkelijk in te korten is vanwege rits of elastiek onderaan.

Wie snapt trouwens waarom wandelbroeken vaak in het model met lage taille worden gemaakt? De trend van low waist is daar nooit weggegaan he :crazy_face:, ik vind het vaak heel oncomfortabel. Vooral bij Columbia CMP en Jack Wolfskin ervaar ik dat.
The North Face heeft wel vaak een hogere taille maar daar is die maatvoering zo onduidelijk dat tweedehands kopen lastig is. US en UK maten worden door elkaar heen gebruikt/ staat niet op het label of het een UK of US maat is en een Womens medium kan zo uitvallen als een XL. Dat maakt de zoektocht op Vinted lastig. Moet ik weer voor de zoveelste keer vragen wat de taille in centimeters is :’)

1 like

Ja echt ergernis nummer 1!! Alle outdoor kleding is voor mijn gevoel gemaakt voor dunne, lange rechte vrouwen zonder curves. Ook alle tops zijn altijd kilometers te lang voor mij.

4 likes

Ik heb er eentje van Berghaus, beetje prijzig maar erg mooi en lichtgewicht. Taille vind ik bij die broek niet te laag. Met andere regenbroeken is dat wel een ding ja. Als je goedkoop wil maar wel lichtgewicht dan kun je ook een Mac in a sac overwegen. Is wel heel wijd en flapperend in de wind maar krijg je met een beetje stoeien wel over je schoenen aan. Berghausbroek is wel echt het geld waar imo

3 likes

Welke heb je precies? Ik zat afgelopen week te kijken naar die pac lite of pac smart geloof ik

(Ook n.a.v. de comments hierboven, waarvoor dank nog allemaal!)

1 like

Helaas geen tip, maar wilde wel even melden dat ik goede ervaringen heb met de allergoedkoopste regenbroek van de Decathlon. Ik heb die van mij al bijna 10 jaar en die doet het net zo goed als de dure regenbroek van mijn man. Ik heb alleen geen ritsen onderin, wel klittenband (lekker licht!).

2 likes

Ik heb deze ook maar het bovenstuk is wel echt lang. Dus ik dacht dat ze die bedoelde als ongeschikt. Wel 10 x beter dan m’n regenbroek van de Hema uit 2008 die nog mega dik was.

1 like

Ik heb een regenbroek van de anwb (merk human nature), omdat die in lengtematen werd verkocht. Heb m gebruikt met hiken in Schotland en hij beviel goed!

Ik denk dat het deze (of een voorloper) is

Ik heb ook deze gebruikt voor hiken in Patagonie en vond het heel chill. Zelfs op dagen dat het niet regende maar wel veel waaide had ik hem ook gewoon aan tegen de kou. En ik had dan gewoon een sportlegging eronder!

1 like

Bij Zalando is die Berghaus Pac Smart 2.5L nu in de aanbieding voor 90 euro en met de code 20-ELLE krijg je nog 20% korting. Die is er ook in lengtematen.

Er zijn niet veel maten meer maar misschien jouw maat precies wel. Met linkje: Kijk wat ik op Zalando ontdekt heb! https://www.zalando.nl/berghaus-pacsmart-pant-outdoorbroeken-black-b1441e00v-q11.html

1 like

Ik heb een paclite. Verschil tussen de broeken van Berghaus zit vooral in het gewicht (en daardoor de prijs). Die van mij is heel erg licht (en helaas duur).

1 like

Wat doen jullie aan als je 8-10 km gaat wandelen? Ik draag normaal wat wijdere jeans maar vind dat met wat langer wandelen niet fijn. Ik doe nu als ik verder ga wandelen vaak een wat strakkere jeans aan maar die is zo lelijk haha. Ik heb nu een sportlegging aangedaan maar ziet er ook eigenlijk niet uit. Lekker belangrijk maar lijkt me wel fijn om gewoon een standaard outfit voor dit soort momenten uit de kast te kunnen pakken

Ik doe wel vaak een legging aan, waarom vind je dat er niet uitzien dan? Dat is toch best een standaard outfit voor als je gaat bewegen

1 like