Wandelen/hiken en trekking

Ja weet niet het is ook echt iets dat ik bij iedereen prima vind staan en bij mezelf stom. Ik heb ook echt geen goed shirt voor erop, dat moet dan wat groter en wijder ofzo

1 like

Met dat soort afstanden meestal gewoon normale kleding, dus ook vaak een spijkerbroek. Met warm weer ga ik voor een linnen broek (kort of lang). Met wandeltochten in de bossen, bergen, etc draag ik vaak outdoorkleding, maar ook niet altijd. Ligt er maar net aan waar je wandelt en hoe het weer is.

1 like

Ik vind een legging prima MAAR heb laatst deze broek gekocht en die vind ik echt heel chill (ik vind ‘m ook leuk voor gewoon het dagelijks leven): adidas Terrex Dames Xploric Cargo Broek kopen | Bergzeit

Dus een nylon cargo broek ofzo, in een lichte kleur.

Hmm maar je zegt dat je een wijdere jeans niet fijn vindt, waarom dan eigenlijk? Ik vind dat losse dus juist lekker.

Gaat wat irriteren aan mijn benen, de stof die dan steeds heen en weer beweegt. (Is niet heel erg voor een keer maar als ik 3 x in een week langer wandel vind ik t wel fijn als t echt comfortabel is.) Als de broek iets op de grond komt vind ik het ook wat zonde en wordt het vies (loop vaak over een pad waar modder is) en als het warm is wordt een jeans ook soms een soort broeikas.

Denk dat een legging wel gewoon de makkelijke optie is maar ik heb een beetje complexen over hoe in er dan uitzie. Een dunnere broek als wat @lix zegt ga ik later even proberen.
(Nu heb heb ik een uur lang lelijk tegen mezelf gedaan en kan nu nog maar een uur wandelen :upside_down_face: )

https://www.decathlon.nl/p/wandelbroek-nh100-voor-dames-zwart/308204/c382c382m8588308

Ik heb deze broek een aantal jaar geleden gekocht. Is best dun dus niet zo heet, lekker elastisch en schuurt nergens. Hij zit iig losser dan een legging en is niet zo in your face wandelbroek.

1 like

Als je je niet chill voelt in een legging, kun je ook een andere lossere sportbroek / trainingsbroek dragen misschien. Jeans schuurt, met een losse sportbroek ga je dat niet hebben.

Een short vind ik zelf eigenlijk altijd het fijnste, onafhankelijk van de lengte van de tocht. Liefst zo’n losse short die je amper voelt, type loopshort. Ik heb het snel heet en heb mn benen graag vrij. Kun je bij koud weer perfect combineren met een top met lange mouwen. Alleen opletten als je in tekengebied wandelt, dan is een lange broek wel handiger natuurlijk.

1 like

Heb je andere sportkleding die je eventueel aan kan doen? Als je bij een spijkerbroek last hebt van de stof, weet ik niet of je linnen wel prettig gaat vinden. Ik zou even experimenteren met de kleding die je in huis hebt. Wie weet, misschien zit daar wel een pareltje tussen!

Ik draag graag korte wandelbroeken, maar voor lange broek zou je ook kunnen kijken naar cargo(wandel)broeken die recht lopen qua model en dan katoen/katoenmix (tegen zweten)
Ik vind wandelbroeken geheel van polyester ook niet fijn
Linnen vind ik sensorisch ook vervelend en wijde pijpen spijkerbroeken ook zeker in het bos/modder.

1 like

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik nu weer wat beter weet waar ik me beter in voel en dat het niet per se een legging hoeft te zijn. Ik ga binnenkort even naar de decathlon!

3 likes

Ik heb zulke gigantische fomo als het gaat over bergen en avontuurlijke outdoor reizen. Ik heb gewoon veel te weinig vakantiedagen om alles te doen wat ik nog wil doen in mn leven. Zo weinig zomers om bergen te beklimmen. Denk er soms serieus over na om te verhuizen naar een plek waar je wat makkelijker een weekend avontuur kunt hebben. Ben nu een fietsreis aan het plannen, dat is ook een soort van avontuur natuurlijk, maar wel heel anders dan echt de wijde natuur of bergen in zijn. En ik zit nu te denken aan een surfreis in de zomer, plus een vriendin vroeg ook wij samen nog ergens naartoe gingen. En ik zie de bergtijd gewoon slinken en ik wordt er echt een beetje ongemakkelijk van, dat de tijd zo passeert en ik dan straks een heel jaar niet de bergen ben in geweest. En dat de jaren zo passeren en de zomers kort zijn, en het aantal lange hikes in mijn leven er gewoonweg niet zoveel zijn.
Ik heb voor niks anders in mijn leven zo het gevoel dat ik echt tijd tekort heb. Ik weet niet of dat herkenbaar is, of ben ik helemaal gek.

8 likes

Ditttt
En wat je zegt over weekendavontuur ken ik ook. Ik sprak pas iemand die is verhuisd naar een omgeving met bergen en hetgeen ik voelde toen hij vertelde dat hij deze weken vroeg start met zijn werkdag zodat hij in de late namiddag/avond een hike kan doen. Een wandeling waarvoor ik een vakantie moet plannen. Zo leuk! Ik moet het na werk doen met een rondje door de stad. Dan fantaseer ik ook over wat voor werk ik kan doen in zo’n omgeving zodat ik het ook kan combineren met vrije tijd besteding na werktijd of inderdaad gewoon de weekenden. Ook al als je in een grote metropool als Barcelona zou wonen, het idee dat je dan op een of twee uur reizen mooie hikegebieden hebt.
Jij woont ook in een stad toch? We hebben geen bergen hier, maar soms denk ik dat het verlangen naar natuur misschien wat minder zou zijn als ik in het oosten van NL zou wonen en direct een bos achter mijn huis had waarin ik kon (hard)lopen en mountainbiken etc. Die cravings naar sportief bezig zijn buiten in (mooie) natuur heb ik vooral. Zou jij niet graag in de Ardennen ofzo wonen?
Waarmee ik ook het gevoel heb tijd tekort te komen: ik ben een langzame vakantieganger, ik wil voldoende tijd overal voor hebben, ik kan niet zo heel snel schakelen én ik houd ook erg van niks de zee/mooi weer, dus ik heb sowieso het idee dat ik tijd tekort kom om alle gebieden te zien die ik wil zien. En dan houd ik me nog niet eens echt bezig met buiten Europa: ik wil vooral redelijk dichtbij op vakantie en dan zijn de mogelijkheden eindeloos.

3 likes

Ik ben naar het oosten verhuisd voor de natuur/bos en loop vanuit huis dus direct het bos in en nu met die lange avonden is dat echt de hemel om nog paar uur in het bos te zijn ipv op de bank te hangen. Echt ultieme luxe wel, groot genieten, maar verlang ook echt wel elke dag naar paar uur bos en heb het ook nodig. En nog mis ik bergen hoor.

In mijn droom zou ik ergens met echte bergen willen wonen, dat je vanuit huis zo hup de bergen/mega bos in kan en kan altijd sneeuwgarantie hebt in de winter.

Ik snap het wel.
Dit jaar gaan we niet eens naar de bergen op vakantie (maar Scandinavië, ook heel mooi en leuk dus klaag niet verder) maar verheug me nu al op volgend jaar want dan krijg ik mijn berg vakantie.

6 likes

Ik heb daar inderdaad wel eens over nagedacht, maar het schiet niet echt op. Ik zou daar geen werk in mijn werkveld kunnen vinden (sowieso weinig in mijn domein + mijn Frans is daar op dit moment ook echt niet goed genoeg voor). Dan zou ik ofwel ergens grotendeels remote moeten werken, maar dat lijkt me dan weer te eenzaam. En van daar pendelen heeft ook geen zin, want dan hou je geen vrije tijd over om van de omgeving te genieten.
Ik probeer wel vaker eens een weekendje te gaan, zeker in de winter. Maar dat stilt de echte berghonger toch niet helemaal.

Ik kan daar ook echt jaloers op zijn ja! Dat je ook gewoon kunt gaan wanneer het weer goed is bv.

2 likes

Ik was een paar jaar terug Funda in de gaten aan het houden voor appartementjes die daar nog te betalen waren. Maar nu is dat ook niet meer te doen helaas :frowning: Dus ik heb het een beetje laten gaan.
Plus dat ik ook wel weer van in de stad wonen houd: op de fiets spontaan naar een concert of theaterstuk kunnen. En qua sociale leven/klimaat pas ik hier toch ook wel meer denk ik. Keuzes keuzes :wink:

1 like

Ik woon in een gebied met bergen en ik ben daar echt zo dankbaar voor, ik zou ook echt niet meer terug willen eigenlijk. Het is zo fijn om in het weekend te kunnen wandelen en er zijn echt honderden wandelroutes dus ik kan ook elk weekend iets nieuws doen.

Dat beeld verveelt ook nooit, ik blijf het elke keer bijzonder vinden ook bijv als je bij de mc donalds drive through staat ofzo en er gewoon bergen op de achtergrond zijn?? Ik denk omdat Nederland zo plat is :joy:

9 likes

Sinds een post in dit topic van @boonie vorig jaar had ik al op mijn lijstje om een gedeelte van het Veluwe Zwerfpad te gaan lopen, en dat heb ik nu afgelopen drie dagen gedaan met mijn vriend!

Samenvatting

We liepen etappe 3 t/m 6, waarvan #4 en #5 op één dag, en we sliepen beide nachten op campings.

Hij is meer ervaren (vroeger op scouting gezeten in Drenthe, dan moet je allemaal leipe hikes doen) en dus mocht hij van mij de tent en het kookgerei tillen. Zelf hoefde ik dus alleen mijn slaapspullen (matje en slaapzak), kleding, toiletspullen en wat eten mee te nemen. In totaal had ik zo’n 12 kilo op mijn rug en mijn vriend 18kg.

Dag één van Lunteren naar Otterlo, 17 kilometer, ging supergoed. Dag twee, in totaal meer dan 25 kilometer, vond ik echt veel te veel. De laatste 5km was ik bloedchagrijnig en ik kon helemaal niet genieten van het mooie bos bij Garderen. Dag 3 naar Putten-centrum hebben we niet helemaal afgemaakt; na zo’n 7 kilometer kwamen we een brasserie tegen en toen vonden we het wel mooi geweest. We zijn toen vanaf daar met het openbaar vervoer naar huis gegaan.

Al met al vond ik het een geweldige ervaring. Het geeft een heel lekker gevoel om met al je spullen onderweg te zijn en verder niks nodig te hebben. We kwamen heel weinig mensen tegen, en ik heb enorm genoten van de natuur. Ondanks dat ik wel echt over mijn grens heen ben gegaan op dag 2 voelde ik me superfit, geen spierpijn, en pas op het eind een paar blaren. Ook het in een mini-tentje slapen ging me beter af dan ik had verwacht; het hielp wel dat we steeds een paar biertjes haalden aan het einde van de dag, om op de camping op te drinken.

Ik ben nu alweer naar andere mogelijkheden qua hikes aan het kijken. Sowieso ga ik komende zomer naar Noorwegen, al is dat wel een stuk ruiger dan onze lieve platte Veluwe. Maar echt een aanrader al met al.

12 likes

Wat leuk dat mijn post je geïnspireerd heeft! Klinkt heel goed en leuk, en ook goed om je grenzen te verkennen (had je genoeg gegeten? Bij mij kan dat echt het verschil maken met dit soort dingen), en te leren tot waar je het wel/niet leuk vindt lijkt mij.

Ik wil deze zomer eigenlijk ook weer “verder”, en het lijkt mij ook heel leuk en wat toevoegen om dan met een tent te gaan i.p.v. hotels. Ik heb alleen geen nog geen kampeerspullen :stuck_out_tongue:

2 likes

Nee, ik denk het eigenlijk niet nu je het zegt! Misschien was ik gewoon hangry :grin:

Ik had hiervoor speciaal kampeerspullen gekocht bij de Decathlon, dit matje en deze slaapzak. Was echt super prima (ik lag gewoon in een onderbroek in de slaapzak, helemaal niet koud gehad). Als ik echt langere stukken zou gaan lopen zou ik denk ik wel afwisselen met een hotelletje af en toe. Zo’n trekkerstentje is wel een beeeetje claustrofobisch haha

1 like

Ja dat kan het inderdaad best geweest zijn! Je verbrandt best veel met wandelen (zeker met zware rugzak), daar moet je echt op letten. Na een paar dagen krijg je vanzelf de gepaste honger (bodemloze put) in mijn ervaring, maar de eerste dagen eet best bewust vaker en meer dan je zou denken! Veel koolhydraten zijn goed. En vaak kleine snacks tussendoor zodat je geen echt dips krijgt.

Je kunt je rugzak ook wel lichter maken, dat scheelt veel. Je moet het doen met het materiaal dat je hebt natuurlijk, maar 12 kilo is wel veel voor enkel kleding en slaapspullen. Je matje en slaapzak vallen redelijk goed mee, dus waarschijnlijk zat het gewicht vooral in je kleding? Ik zou daar nog eens heel streng door gaan een volgende keer! Scheelt zoveel comfort als je een paar kilo kunt schrappen!

Klinkt wel als een leuke tocht! Een beetje afzien en type 2 hoort er ergens ook wel gewoon bij

1 like

Dank voor de tips!! Voor mijn gevoel had ik echt the bare minimum mee, maar ik ben gewend aan een ander soort reizen, haha. Ik ga volgende keer zeker nog wat kritischer kijken (ik had bijvoorbeeld 2 schone shirts mee. En minishampoo was achteraf ook echt zwaar onnodig). Allemaal goede lessen voor een beginnend hiker dit.

1 like