Wandelen/hiken en trekking

Check, goede tips, zo’n ziplock bovensluiting is dan handiger
Ik had een platypus oud model maar die had alleen onderaan bij de slang een schroefdop en kreeg ik dus idd moeilijk schoon.

Maar dat slangetje aan je nalgene waterfles werkt dus ook? Want dat is waar het me om gaat, niet steeds een fles uit zijzak moeten frutselen.

Ja werkt perfect! Je moet wel iets harder zuigen dan aan zo’n zak om te drinken, maar dat is niet problematisch verder.

Edit: niet zeker of dit exact hetzelfde is, maar zoiets heb ik: Source Convertube Sigg/Nalgene/Evian/PET kopen | Bergzeit

2 likes

Ik weet niet of het hier echt thuis hoort, maar dit leek me het meest bergsport achtige topic: op m’n volgende tocht zijn er een aantal via ferrata onderdelen, dus ik heb een materiaal nodig. Iemand nog tips voor het kiezen van een goede klimgordel, via ferrata set, helm etc? Gaat om korte eenvoudige stukken dus ik moet niet comfortabel uren in die gordel kunnen hangen. Ik denk dat ik een lichter gewicht belangrijker vind. Heb helaas geen fysieke winkels in de buurt, dus moet zelf online iets uitzoeken… vooral de via ferrata set / lanyard vind ik lastig te kiezen. Zit bv naar de petzl Scorpio te kijken, maar ik snap het verschil niet zo goed tussen de verschillende types (SW en easyhook bv?).
Doet hier iemand wel eens via ferratas? Tips?

Ah tis me ondertussen wel duidelijk: die sw staat voor swivel!

1 like

Kan je dat niet huren in plaats van kopen? Of ga je het regelmatig doen?

Ik heb inderdaad wel gekeken om te huren, maar dan komt het voor de 2 weken dat ik weg ben, al vrij dicht in de buurt van de nieuwprijs… Al heb ik wel enkel hier gekeken, misschien kan ik ter plekke nog wel eens kijken! Wie weet is dat goedkoper

Wat is een fijne broek om mee te nemen op meerdaagse trekking volgende week? Ik wandel het liefst in korte broek, dus ik zoek meer een broek voor ala het in de avond afkoelt of als het toch overdag heel koud is (verwacht ik alleen niet). Ik heb een wandelbroek, maar ik hou niet van dat stugge materiaal. In nz had ik een legging mee, maar dat is kut aandoen in een tent en als het echt koud is doet het weinig, hahaha

Toen ik met al mijn kleding uit een kayak was gevallen mocht ik een soort donsbroek lenenvan iemand, maar dat zie ik niet echt verkocht worden hier!? En zo koud wordt het ook niet.

Het wordt mn enige lange broek, dus ik moet even goed kiezen! (Een legging als enige lange broek voor 1 reizen jaar bij zowel -29 als 40 graden was dus niet ideaal!)

Wil je maar één item mee? En hoe warm is het waar je heengaat? Ik heb vaak een merino legging voor de nacht en draag 's avonds mijn regenbroek eroverheen als het koud is. Soms nam ik ook wel eens lange hikebroeken mee (variërend van H&M tot diverse vd Bever), maar vaak vind ik lopen in een lange broek niet heel chill, tenzij het echter winter is.

Mijn lievelings lange hikebroek is een dunne, elastische van de H&M uit 2015 die nu echt de geest geeft, maar heb een vergelijkbare bij de Decathlon gevonden een paar jaar geleden. Afritsbroeken heb ik nog nooit gevonden die ook daadwerkelijk chill lopen.

En omkleden in de tent is sowieso kut haha, dat doe ik ook gewoon buiten hoor haha.

1 like

Je wint er geen stijlpunten mee, maar heb je een lange wollen baselayer? Ik draag die om in te slapen en wanneer het koud wordt / voor savonds, en op een koudere dag draag ik die onder m’n short. Als je dan nog een regenbroek bij je hebt (ook tegen de wind) dan mag het best koud worden, en ben je toch comfortabel! Dit doe ik standaard wanneer ik verwacht 90% van de tijd comfortabel te zijn met enkel short, maar wel voorbereid wil zijn voor onverwacht koudere temperaturen.

1 like

Ik heb een zip off broek… echt fucking lelijk maar heel handig. Het is zwart en ben al eeuwen op zoek naar een leukere kleur of patroon maar kan niks vinden. De broek zelf is niet per se warm maar op een koelere avond of in de herfst en lente is het perfect. In de winter te koud.

Jaaa 1 graag want ik neem het liefst zo min mogelijk mee! E ik ga naar ierland, dus iets koeler ean hier, maar kan natuurlijk ook flink waaien en regenen! En goede tips, hier had ik niet eens aangedacht! Ik heb geen wollen base layer, dus misschien kan ik dat nog kopen en idd ook mn regenbroek mee nemen. Ik had in nz wel spijt dat ik die niet mee had!

Wat is een alternatief voor een zware flightbag om je backpack heen? Ik vind die ik nu heb te groot en zwaar en heb geen zin om dat mee te sjouwen.

Heb net een deel van het South West Coast Path gelopen in Cornwall. Moest wennen aan het klimmen en dalen steeds, maar de uitzichten maakten het zo waard. Zo mooi daar met die hele blauwe zee en kleine strandjes!

Voor het eerst geboekt met een organisatie die de bnbs en bagagevervoer regelt. Nu wil ik eind september de Camino portuges lopen, twijfel alleen of ik ik weer alles laat regelen (:money_with_wings::money_with_wings:) of toch alles in m’n rugzak prop en zelf slaapplekken ga zoeken. De vrijheid dat je zelf alles kan bepalen (en niet hoeft te haasten voor de taxi naar je bnb) trekt me wel, maar zo’n zware rugzak…iemand advies?

12 likes

Een lichte flightbag? Hahah ik weet niet wat je zwaar vind maar ik heb zo 1 die ik in een klein tasje (in zichzelf zeg maar) kan opvouwen en die hang ik dan daarna met een karabijn aan de backpack. Werkt top.

Beetje stomme vraag, maar heb je een link? Ik ben toen opzoek gegaan naar een lichte maar kon niks vinden :sweat_smile:

Nee sorry!! Ik was al even aan het zoeken in m’n ordergeschiedenis of ik kon vinden welk merk het was maar kon het niet vinden. Ik dénk dat ie van osprey was, grijs met een groen randje, en dus niet padded maar helemaal flexibel zeg maar. Hij was er in 3 maten

Edit;
Ah toch de naam gevonden:
Osprey Airporter Pack Travel Cover Large Shadow Grey. Die is trouwens echt heel groot, denk dat ik met m’n 55L ook wel de medium had gekund

Ik zie vaak backpacks op de band liggen met alleen de regenhoes er om heen en de heupband dicht geklikt (kan er vaak ook omheen). Het mag niet altijd dacht ik en een flight bag beschermt natuurlijk beter, maar is mis een middenweg.

Ik gebruik zelf tegenwoordig een backpack van de Decathlon die ook geschikt is als handbag. Daarvoor gebruik ik soms de regenhoes met lange busreizen bijvoorbeeld.

Voor mij persoonlijk was het lopen met de rugzak op deel van de camino ervaring. Maar als dat voor jou niet zo is, dan zou ik los rugzak transport regelen ipv alles via een organisatie regelen. Je hebt hier veel verschillende bedrijfjes voor. Je laat dan je rugzak achter in je albergue/hotel, zij halen hem op en vervoeren hem naar je volgende slaapplek. Kost niet zoveel. Buen camino in iedergeval!

1 like

Volgens mij heb ik deze:
https://www.decathlon.nl/p/transporthoes-rugzak-travel-40-tot-90-liter-grijs/123355/c71c392m8579847

Die is 580 gram, of is dat te zwaar? (Ik heb geen idee want ik heb niet gewandeld met mijn backpack haha).

Ja die heb ik ook als oude en zware! :joy: (580g is echt zwaar als alles op je rug zit).

Ik heb vorig jaar een andere meegenomen, maar ook die vond ik al log en te zwaar