Oké hahaha negeer mijn antwoord dan maar ![]()
Ik heb alles geregeld via Pelgrim routes, vond het echt ideaal. Ze hebben verschillende soorten pakketten qua hostels of hotels.
Een update, ze staan nog in de doos want ik ben niet meer echt op pad geweest, maar het zijn de Lowa women’s Maddox Pro LT GTX Lo geworden. Een beetje op de gok wel, was in verschillende winkels geweest om ze te kunnen passen maar ze hadden ze nergens fysiek en was een beetje teveel ingesteld op, ik moet deze! Na 5 winkels, allemaal een uur uit elkaar, te hebben bezocht was ik er wel klaar mee. Ook niet meer m’n best gedaan om m’n voeten te laten opmeten dus nu duimen dat ze tijdens het hiken net zo fijn zijn als m’n vorige, 't profiel zal wel langer mee gaan iig
Misschien wrappen in plastic of een Ikea tas met rits die je weggooit op bestemming? Of een Lowland (210 gram volgens mij) die je ook een functie geeft als drybag voor je spullen waardoor je die weer kunt opdoeken?
Mocht je je paklijst heel toevallig invullen op Lighterpack ben ik heel benieuwd, ben een nerd die daar heel goed op gaat ![]()
oeee super, laat het weten als je er een eind op gelopen hebt! Zien er licht maar toch stevig uit.
Ik zou het met rugzak lopen (tenzij er een fysieke reden is dat je dat niet kan uiteraard). Dat je daar met z’n allen loopt te zwoegen is wel onderdeel van de Camino en als je slim inpakt, heb je na een dag eigenlijk al geen last meer van die rugzak.
Als je daar bent en je wil het toch laten vervoeren, kun je dat ook nog heel makkelijk daar regelen volgens mij.
Mijn vrienden hebben een ikea tas, de versie met de rits. Lichter dan een flightbag. Ze hebben er wel met stiften allemaal tekeningen op gemaakt om hun tassen van elkaar te onderscheiden.
Welke ga je trouwens lopen en heb je er al eens eerder een gedaan? Ik vind de Camino echt het leukste wat ik heb gewandeld (heb beide Portugese gedaan), terwijl ik had verwacht dat ik het kut zou vinden met die rugzak en met al die mensen, maar ik kan wel echt aanraden gewoon de hele experience te doen met alles waarvan je denkt dat je het niet wil doen, want ik was echt verrast door hoe fantastisch ik het vond.
Oke thanks iedereen, maar ik heb toch mn oude lowland flightbag meegenomen en wil dan een pakketje voruit sturen, waar hij in kan. En wat betreft broek heb ik nu weer gewoon de legging aan die ik eerst irritant vond
wel regenbroek mee voor er overheen mocht het nodig zijn!
En ik ben totaal geen ultra light hiker, maar daardoor wil ik vaak besparen op bepaalde dingen haha! Het liefst zou ik nog wel mijn slaapzak, tas en tent vervangen voor lichtere, want dat maakt echt veel verschil.
Een rol vershoudfolie om de tas heen wikkelen.
Ik ga over een paar weken mijn eerste huttentocht lopen. Ik hike normaal altijd in mijn sportkleding. Nu wel wat merino laagjes aangeschaft, zodat ik het meerdere dagen kan dragen en het lekker lichtgewicht is. Waar ik nog over twijfel; normaal wandel ik in mijn sportleggings. Dat gewoon doen of zou ik echt nog op zoek moeten naar een wandelbroek? Heeft dat veel voordelen?
Waar ga je naartoe, wat zijn de verwachte omstandigheden? In de veel gevallen is een sportlegging echt ok. Nadeel is dat die je niet zo warm houdt als de temperaturen zakken, en je kunt er dan ook geen Merino laag onder aan. Ander nadeel is dat ze snel stuk gaan, een keer vallen of moeten klauteren over wat rotsen en er zit direct een gat in.
Wandelbroek heeft andere voordelen, meer zakken bv, maar is in mijn ogen geen must.
Naar de Dolomieten. We komen tot max 2800. En ik ga begin september.
Ik had bedacht dat m’n regenbroek evt de extra laag kan zijn als het echt koud wordt.
Ja regenbroek werkt goed voor wat extra warmte, goed winddicht! Komt vast goed, als je verder goed voorzien bent (met donsjasje of fleece, handschoenen/ muts, warme sokken etc)
Die vanaf Porto, de kustroute leek me leukste maar na een week langs de Engelse kust heb ik wel zin in wat bomen onderweg.
Zou het liefst alleen met rugzak lopen, snap wat jullie zeggen daarover. Kwestie van slim inpakken dan.
Wat nog wel een puntje is, die albergues met slaapzalen- slaap je daar een beetje? Of hoort dat ook bij de sfeer ![]()
Qua kosten lijkt me dat fijner dan georganiseerd met bnbs en hotels, ik wil in oktober namelijk ook nog naar Madeira.
Dus dan de centrale route? Beide starten in porto namelijk. Als je de centrale route kiest, kan ik je aanraden om wel op de kustroute te starten en daarna over te stappen naar de centrale route. Het eerste stuk porto uit via de centrale route is heel lang langs een drukke, saaie weg. Ik ben net voor Vila do Conde met de bus naar Vairão gegaan, maar veel mensen lopen vanuit Vila do Conde naar Arcos.
Verder heb ik de eerste keer voornamelijk privé kamers gedaan in hostels (dus wel het voordeel van contact met anderen). De tweede keer wel alleen slaapzalen en dat was prima en vond ik achteraf ook leuker. Wel buiten het seizoen, dus vaak niet vol. Als je wil, heb ik wel een lijstje aanraders!
Ik zou sowieso niet georganiseerd doen: als je van tevoren wil plannen, kun je dat makkelijk zelf doen. Echt zonde van het geld, vooral gezien er meer dan genoeg accommodatie opties zijn.
Ja de centrale route. En tips zijn zeker welkom!
Ik heb voor m’n verjaardag een lichtgewicht tent gekregen: dus nu ben ik op zoek naar kleine solo avonturen om te beginnen/oefenen met het maken van trektochten waarbij ik in m’n tent slaap. Hebben jullie toevallig ervaring met specifieke routes van 2-5 dagen, in NL of in een buurland, waarbij je kan slapen op (liefst natuur)campings?
Als het een beetje oké weer is het één-na-laatste of laatste weekend van september wil ik dan gaan (1 nacht overnachten), of misschien bij goed weer nog in oktober - maar ik zoek ook alvast routes voor komend voorjaar
Drenthepad misschien?
Müllerthal-trail Luxemburg, 3 verschillende lussen rond 30km, totaal 110km wel flink wat hoogtemeters.
Maar zo mooi (ik heb t als ultra hardgelopen maar is geliefd onder wandelaars ook)