Wanneer moet jij aan het forum / een forummer denken?

Dat kind zat op een fat camp?!?!? Doe normaal! Dat mensen dat toelieten

3 likes

Er bestaan nog steeds van dat soort initiatieven en vaak wordt het gedegen aangepakt. Er zijn daar diëtisten, psychologen, spelbegeleiders etc. aanwezig. Het is op verwijzing, dus een kind komt er alleen voor in aanmerking als ze daadwerkelijk obesitas hebben. Het is eigenlijk een intensieve behandeling tijdens de zomervakantie. Zij noemt het zelf ‘fat camp’ maar dat is niet de boodschap van zo’n programma. Het is wel wat genuanceerder.

Ik weet zelf niet echt wat ik er van vind. Aan de ene kant zal het voor veel kinderen een leuke ervaring zijn, optrekken met leeftijds- en lotgenootjes, voor een keer niet afwijken van de norm, etc. Maar risico op stigmatisering lijkt me ook wel erg aanwezig. Ik hoop vooral dat de professionals die dit soort dingen uitvoeren integer zijn, en sensitief voor de noden van kinderen.

2 likes

Maar het meisje op de foto heeft toch geen overgewicht? (dus zij had daar niet thuisgehoord)

6 likes

Ik ga straks een vriendin thuis afzetten… :red_car:

18 likes

Jawel, anders had ze er niet aan mogen meedoen. Je kan sowieso niet beoordelen of iemand overgewicht of obesitas heeft op basis van een foto.
Ik ken dit specifieke kamp verder niet (zo te zien zijn ze ook niet meer actief) maar het kamp is positief geëvalueerd door TNO. De gemiddelde BMI neemt significant af over tijd. Er is een positieve verandering in kwaliteit van leven, met name het fysiek welbevinden, zelfbeeld, autonomie, sociale steun en vrienden, school, pesten en (financiële) mogelijkheden om dingen met anderen te doen, is verbeterd. Het aantal jongeren dat gepest wordt neemt af. Het zelfbeeld van de jongeren verbetert. Dat is overigens echt indrukwekkend voor zo’n programma.

Het klinkt eigenlijk echt als een prima programma met ook goede nazorg. Ik vind het wel nog dubbel omdat veel van de ellende die mensen met obesitas ervaren helemaal niet te wijten is aan de obesitas zelf, maar aan de samenleving die hen stigmatiseert. Je kunt je afvragen of zulke interventies nog steeds nodig zouden zijn in een meer inclusieve samenleving.

1 like

Ik vind het niet een gezonde basis om iemand te laten afvallen om model te worden. Zeker niet als ze nog niet uitgegroeid is en met allerlei tienermeiden samen moet gaan afvallen. Is gewoon voor veel meiden de basis voor een verpeste relatie met eten.

1 like

Daar ben ik het mee eens hoor. ‘Model worden’ is geen goede motivatie / basis voor deelname aan zo’n programma. Neemt niet weg dat het wetenschappelijk onderbouwd is dat deelname aan dit programma positieve effecten heeft. Het is gewoon niet zo zwart/wit.

1 like

Het ging me vooral om dat tijdschrift en de boodschap die het brengt, niet om het kamp zelf (daar weet ik niets van) Het wordt hier gepresenteerd alsof ze het doet zodat ze model kan worden wat me geen goede insteek lijkt om aan zoiets deel te nemen. En op basis van een foto kun je inderdaad niet inschatten of iemand overgewicht heeft, daar heb je gelijk in, maar om zo’n foto aan tieners te presenteren als voorbeeld van iemand met ‘overtollige kilootjes’ is echt wel een schadelijke boodschap vind ik.

7 likes

Ik kreeg een mail die eindigde met een oprechte “ik wens je sterkte en heel veel wijsheid”, was heel lief bedoeld maar ik moest uiteraard wel aan @FredPaillet denken

10 likes

Eigenlijk ook een mooie wens! Schande dat die aan inflatie onderhevig is @FredPaillet

3 likes

Ik gebruik 'm in het echte leven ook oprecht. En soms in bepaalde contexten komt 't net effe wat anders over. Krimpflatie. Ach. Nou en.

2 likes

Dussss ik verblijf vandaag in een hotel. Ik stuur mijn moeder een foto van haarverf kleuren in kruidvat dat ik zin heb in een opfrisser. Zegt ze: doe het lekker vanavond in het hotel dan heb je die smeerboel ook niet thuis!! Ok mama Mascha

22 likes

Die keer dat het over het deurbeleid van Berghain in Berlijn ging:

Edit: Dit moest een insta-reel zijn, maar het is een afbeelding geworden?

129K Likes, 1,369 Comments - Laura Ramoso (@lau_ramoso) on Instagram: "What do you think of my microbangs?
.
.
.
.
.
#berlin #berlín #berlincity #berlingram #germany #germany🇩🇪 #german #berliner #berlinlife #berlintechno #berlinberlin #tourist...

Dit bericht op Instagram bekijken

Een bericht gedeeld door Laura Ramoso (@lau_ramoso)

10 likes

@anon86562306

5 likes

Heb ik ook liggen :slight_smile: krantje genomen even?

1 like

In de bieb is dit!!! Ja daar kom ik als intellectueel

1 like

Ooooohhh I see

2 likes

Ik ga morgen naar de bieb, ik zal hem eens opzoeken, ken het niet.

Mwah mwah mwah, ik weet niet of ik nou per se die conclusie trek uit de evaluatie hoor. Ze meten twee dingen: percentage overgewicht en bmi-sds. 22 kinderen (33%) zit een half jaar na de interventie in een lagere overgewichtcategorie dan aan het begin van het kamp, dus die zijn van obesitas naar overgewicht gegaan, of van morbide obesitas naar gewone obesitas etc. Maar dat zegt eigenlijk nog niet zoveel, want als je nét obesitas hebt, hoef je misschien maar een kilo af te vallen om in de overgewichtcategorie te vallen. En een kilo afvallen in een half jaar kun je niet met goed fatsoen een interventieeffect noemen.

De analyses met bmi-sds laten zien dat de kinderen gemiddeld 0,2 bmi-sds afgevallen zijn in een half jaar. In een andere studie wordt onderzocht hoeveel bmi-sds je af moet vallen om een verbetering te zien in percentage lichaamsvet. Dat blijkt 0,6 te zijn. Daar kun je bij opmerken dat die studie alleen kijkt naar kinderen met obesitas en dat ze een ruimere leeftijdsrange (4-19) hanteren, maar toch.

Maar de belangrijkste kritiek op dit onderzoek is toch wel dat er geen controlegroep is. Aan dit fat camp deden jongeren tussen de 11 en 17 jaar mee, lijkt me nou bij uitstek een periode waarin best wat kinderen ineens beginnen te groeien (en hun gewicht dus ineens beter bij hun lengte past), hun eetgewoonten aanpassen of wat dan ook. Misschien dat veel jongeren die niet naar dit kamp gaan in een tijdsbestek van een jaar dus ook wel gewoon in een lagere gewichtscategorie zouden vallen.

5 likes

Ik “moet” er nog aan beginnen sinds ik m bij m proefabonnement van een krant kreeg. Mooie kaft wel, en ik vind die japin wel een sympathieke kerel dus ik begrijp dit uitstelgedrag niet helemaal.

2 likes