Franse stoof met paprika, tomaat, ui, kip (bio uiteraard), klein beetje (bio) spek voor de smaak en rijst. Zo lekker heb dit recept gemaakt met vega spek en kip maar kwam helaas niet in de buurt van het echte recept
Restje chili uit de vriezer met rijst
Spaghetti bolognese
Sorry iets later dan ik had gezegd, maar ik was het een beetje vergeten. Hier het recept! (ook @Baratheon zag dat je het berichtje had geliket ;))
Aardappelcurry uit Gujarat (Bateta Nu Shaak)
Ingrediënten
- 6 grote aardappels, geschild en in blokjes van 3 cm
- 3 el arachideolie
- 1/2 tl mosterdzaad (zij gebruikt zwart, ik heb zelf alleen gele)
- 1/2 tl komijnzaad
- 3 cm gemberwortel, geschild en geraspt (= 20 gram)
- 1 verse groene chilipeper, fijngehakt (vond met pitjes zelf wel erg scherp)
- 1 blik van 200 gr pomodori
- 1/2 tl kurkuma
- 1/2 tl chilipoeder
- 2 tl gemalen korianderzaad
- 2 tl gemalen komijnzaad
- 1 tl suiker
- 1 tl zout
- 20 gram verse koriander, fijngesneden voor erbij
Bereiding
-
Doe de olie in de pan en zet op halfhoog vuur. Doe de mosterdzaad en komijnzaad erbij. Zodra de mosterdzaadjes knetteren → gember en chilipeper erbij doen en roerbak dit 1-2 minuutjes.
-
Hou het blik tomaten boven de pan vast en knijp de tomaten fijn voor je ze in de pan laat vallen. Laat het ongeveer 10 minuten pruttelen en roer af en toe door.
-
Rest van de kruiden, behalve de koriander, toevoegen. Roer goed door en doe dan de aardappelblokjes + 100 ml heet water erbij en roer goed. Doe de deksel op de pan en laat de aardappelen in 12-15 minuten gaar worden. Eventueel nog suiker, zout en chilipoeder naar smaak erbij doen.
Na een recept van Meera Sodha. Komt uit het boek Made in India, wat ik echt een aanrader vind. Ik heb al heel wat recepten gemaakt en ook al heel wat vaker dan 1x. Denk dat ik ga proberen alle recepten uit dit boek te maken voor het einde van 2022.
Ik vind dit echt een heel leuk voornemen! Als je het leuk vindt zou ik dan wel je updates/ reviews op het forum dan wel ergens anders op social media willen zien!
Ik had op tiktok een tijdje iemand gevolgd die alle recepten uit Cravings van Chrissy Teigen maakte, en vond dat echt leuk om te kijken haha.
Klinkt zo goed! Ga het dit weekend maken en ook even kijken naar dat boek. Dankjewel!
Lasagne uit de diepvries (opwarmen in de pan denk ik) met gekookte sperzieboontjes en dan gemengd met geraspte komkommer en een beetje azijn
Onepot bbq pasta
Recept?
Sticky aubergine/paprika, krokante tofu en witte rijst!
Is een recept van een Duitse bbq dude, maar heb het even vertaald en een beetje aangepast want hij maakt altijd genoeg voor een heel weeshuis haha. Kan overigens gewoon in een pan gemaakt worden, maar ook in een dutch oven op de barbecue. Dan is de bereidingstijd alleen wel wat langer.
Voor 4 personen (redelijk grote porties) heb je nodig:
- 500 gram gehakt of vega gehakt/gehaktballetjes
- Fusili of penne (dit doe ik meestal op de gok dus heb niet echt een exacte hoeveelheid)
- 1 ui
- 1 teentje knoflook of meer naar smaak
- 500 gram gezeefde tomaten
- 200 ml bouillon, groente of rund
- 150 ml cola
- 1 eetlepel tomatenpuree
- 1 eetlepel paprikapuree
- 3 a 4 eetlepels zoete bbq saus
- 1 eetlepel worcestersaus
- 1 eetlepel balsamicoazijn
- 1,5 eetlepel gerookte paprikapoeder of bbq rub
- zout en peper
In een diepe pan of wok het gehakt aanbakken tot het lichtbruin en gaar is.
Ondertussen de ui en knoflook fijn snijden en wanneer het gehakt gaar is erbij doen. Even mee laten bakken tot de ui glazig is.
Tomatenpuree en paprikapuree toevoegen en al roerend een minuutje mee laten bakken.
Afblussen met de bouillon en daarna meteen de gezeefde tomaten, bbq saus, worcestersaus en de balsamicoazijn erbij. Goed doorroeren.
Cola toevoegen.
Op smaak brengen met de gerookte paprika of bbq rub, zout en peper.
Dan de ongekookte pasta erbij en alles op een laag vuur in ongeveer 15 minuten zachtjes gaar laten worden (wel af en toe even doorroeren zodat de pasta geen klont vormt en niet aanbakt op de bodem van de pan). Mocht het vocht en dus de saus teveel verdampen kun je nog een scheutje water toevoegen.
Optioneel kun je nog een scheutje room toevoegen, maar dat doe ik eigenlijk zelf niet aangezien ik juist dat rokerige bbq-achtige wel lekker vind
Goed functioneringsgesprek dus mezelf getrakteerd op dit: vega kapsalon van krulfriet, tempeh en ingelegde groenten met Perkedel jagung on the side. Als toetje een pandan cookie .
Gebakken gnocchi met erwtjes en feta
Deze met bloemkool en gehakt is dus echt vieslekker
Nasi goreng met allerlei groenten en vegakip, met bakbanaan, pindasaus, komkommer, atjar tjampoer en cassavekroepoek erbij. En een biertje
Tteokbokki
Haha ja eerste. Vies lekker uit een pakje en aftoppen met Milner Slankie geraspte kaas, want je wil toch op de kcal letten
Dat is wel een leuk idee om er dan updates ofzo van te posten. Ik heb nog ergens een blog wat goed van start ging en toen weer inkakte. Misschien kan ik het daar aan koppelen. Ga er even over nadenken!
Oh en een beetje zoals die Julie en Julia. Ken je die film toevallig ook? Vind het een vrij trage film, maar het is gebaseerd op een echt verhaal van een vrouw die het kookboek van die Julie nog wattes helemaal door ging. Ze begon er alleen mee zonder enig verstand van koken. Nog een stuk ambitieuzer, haha.
En @lijnewiets ben benieuwd wat je er van vindt!
met rijst en sajoerboontjes