Wat eet je vanavond #4

Misschien dat ik deze dan een kans ga geven. Het heeft een bepaalde overheersende smaak ondanks de kruiden en marinade. Ik kan de smaak niet goed omschrijven.

Ik vind dit een lekker recept met tempeh (wel een beetje in de categorie vieslekker): https://www.vegatopia.com/vega/recepten/salade/13047-tempeh-in-poesta-style. Maarrrr ik ben sowieso dol op tempeh dus misschien gewoon niet naar mij luisteren.

Ik eet vanavond couscous met groentetajine met saffraan en falafel erbij.

2 likes

Spitskoolstamppot met vega spekjes en een gebakken ei

3 likes

Door stomen gaat inderdaad dat typische smaakje goed weg. Ik heb het ook wel eens gewoon in een dun laagje water of boullion gelegd en dan laten koken tot het water was verdampt. Werd niet zompig ofzo. En daarna lekker bakken met een marinade. Zoooo lekker ook als snack :drooling_face: is echt een van mijn lievelings dingen om te eten haha.
Ik ga het deze week weer maken denk ik :grin:

3 likes

Supermarkt tempeh is ook niet te vergelijken met die van de toko.

4 likes

Precies die smaak heeft die van de toko niet. Die smaakt veel neutraler, verser. Dus echt een aanrader om eens andere tempeh te proberen!

4 likes

Nasi met balletjes in pindasaus

3 likes

Okra stoof uit noomi

3 likes

Pappardelle met veel look, kerstomaatjes, peterselie en parmezaan, met gegrilde broccolini

7 likes

Pollo guisado. Geen idee wat het exact is, m’n vriend gaat het maken :smile:

2 likes

Aardappelschijfjes met bloemkool, kaassaus en een vega schnitzel

2 likes

Zuurkoolstamppot, perfect voor dit weer :snowflake:

2 likes

Pasta met een saus van gestoofde venkel, sjalot en chili met wat geroosterde hazelnoten en venkelloof. Beetje slecht licht thuis, maar wel heel lekker!

23 likes

Orzo met een romige cherrytomatensaus, mascarpone, gepofte tomaatjes, venkelgehaktballetjes en geroosterde panko

6 likes

Had nog Qorma (lamsvlees curry) liggen en heb er net rijst met erwten en stukjes wortel bij gemaakt (ipv witte rijst)…

3 likes

Pitabroodjes met vegetarische vulling

Ohh klinkt erg lekker! Heb je een recept?

1 like

Ook pitabroodjes met gekruide shoarma, ijsbergsla, tomaat, rode paprika, komkommer, rode ui en knoflooksaus

Ik had wortel, pastinaak en koolraap gegrild in de oven met appel en rozemarijn, met daarbij portobellos uit de oven met knoflook en cheddar, en een ciabatta erbij.

2 likes

Jazeker, alleen de venkelgehaktballetjes heb ik bij de slager gehaald dus daar heb ik geen recept van maar in principe is dat natuurlijk gewoon gehakt met venkelzaad en nog wat kruiden dus die zou je ook zelf kunnen maken of vervangen door gewone balletjes/kip/vega whatever.

Ingrediënten voor 3 a 4 personen:

• 300 gram orzo
  • 500 gram cherrytomaten, gehalveerd
  • 200 gram cherrytomaten, heel
  • 1 ui, gesnipperd
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 100 gram mascarpone
  • peper en zout
  • olijfolie
  • 2 theelepels gedroogde oregano
  • suiker
  • water
  • paar blaadjes basilicum
  • ongeveer 5 flinke eetlepels panko

• verwarm de oven voor op 200 graden en bekleed een bakplaat of grote ovenschaal met bakpapier

• verdeel de gehalveerde cherrytomaten over de bakplaat/schaal en besprenkel met wat olijfolie, zout, peper en oregano. Plaats het geheel voor ongeveer 30 minuten in de oven

• rooster ondertussen in een droge koekenpan of hapjespan de panko tot deze goudbruin kleurt. Zet dit apart

• verhit wat olijfolie in een pan en bak de gehaktballetjes gaar en zet apart

• fruit, wanneer de oventijd bijna is verstreken, de ui en knoflook aan tot deze glazig is en lichtbruin begint te kleuren

• haal de cherrytomaten uit de oven, (maar laat de oven wel aan) en voeg deze meteen toe aan de ui en knoflook, roer goed door elkaar zodat de tomaten kapot gaan en laat op een laag vuur een paar minuten doorpruttelen. Pureer daarna alles met een staafmixer tot een gladde saus en breng op smaak met wat fijngehakte basilicum, peper, zout en eventueel wat suiker

• prik met de punt van een scherp mes enkele gaatjes in de hele cherrytomaten, wrijf deze in met olijfolie. Leg de tomaten vervolgens in een ovenschaal of wederom op een met bakpapier bekleede bakplaat, bestrooi met wat zout en peper en pof de tomaten circa 10 minuten in de oven (200 graden)

• verwarm in een grote pan een beetje olijfolie en bak de Orzo lichtjes aan zodat deze glazig wordt, voeg dan de tomatensaus toe en roer goed door

• zet het vuur laag en laat de Orzo in ongeveer 10 a 15 minuten langzaam garen in de saus. Roer regelmatig even door en voeg eventueel wat water toe als er te weinig vloeistof overblijft

• wanneer de Orzo beetgaar is kan de mascarpone erbij. Roer wederom goed door tot alle mascarpone is opgenomen door de saus

• leg ook de gehaktballetjes in de pan bij de orzo en laat deze op een laag vuur meegaren totsat deze weer volledig opgewarmd zijn

• serveer met de geroosterde panko, de gepofte tomaatjes en een paar blaadjes verse basilicum

5 likes