Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Chewbaca is een fonetische verbastering van zijn naam in zn eigen taal Shyriiwook naar Galactic Basic.

11 likes

Precies dit. Je hoort echt alles.

Haha ja daar ben ik me vaak wel van bewust, daarom bel ik meestal alleen op de snelweg of een 80 weg

Haha, love het idee dat je long een soort lege zak is waar iets gewoon op de bodem kan vallen. :joy: Maar als je je verslikt dan kan een voorwerp via je luchtpijp idd in je long terecht komen, maar omdat er steeds kleinere vertakkingen van luchtwegen ontstaan, tot aan de longblaasjes, zal zo’n voorwerp al vrij bovenaan, in de nog grotere luchtwegen (bronchiën) blijven hangen.

De linker hoofdbronchus maakt een scherpere knik met je luchtpijp, daarom schiet een voorwerp makkelijker in je rechter long.

afbeelding

Edit: je kan dan idd nog wel ademen, maar je hebt wel kans op een longontsteking op die plek waar dat voorwerp vast zit, aangezien ons lijf niet van vreemde voorwerpen houdt.

8 likes

Wacht, maar je long is dus niet hol? Dus als je iemand in zijn long steekt (niet doen!), dan loopt diegene niet ‘leeg’? Ik voel me zo dom haha

8 likes

Haha, niet doen! :joy::joy::joy:

Ehhh jawel je long is wel een soort ballon met een bepaalde luchtdruk er in waardoor ie open blijft. Bij een steekverwonding in de borstkas kun je een klaplong krijgen, dan komt er lucht tussen de long en de longvliezen en klapt de long in, omdat de druk van buiten groter wordt. Maar waarschijnlijk krijg je dan ook bloed in je borstholte en dat duwt de long dan ook aan de kant.

Is best ingewikkeld, het heeft veel met luchtdrukverschillen te maken. Als je dan een naald of drain plaatst in die lucht rondom die long, dan loopt dat weg naar buiten en kan de long zich weer ontplooien.

1 like

Oh, dus dat is een klaplong! Dus eigenlijk moet de ruimte rond je long luchtdicht zijn, wil je long werken?

2 likes

Wij hebben laatst een oorbel uit iemands long gevist, zat er al weken in! En een keer een pinda opgestuurd naar de patholoog omdat we dachten dat het longkanker was, kwam ook een interessant verslag over terug :joy:

76 likes

Ja precies. Of nouja, “precies” weet ik niet, haha maar dat is wel de essentie. :sweat_smile:

Dit vind ik er op tv (greys anatomy dus) altijd zo satisfying uit zien, lijkt me echt leuk om te doen als arts.

2 likes

Het is nooit zo satisfying in het echt, dat hele “psssssst en de patiënt springt spontaan weer z’n bed uit” is een illusie helaas :sweat_smile:

2 likes

Ik vraag me nu echt af hoe die pinda eruit zag hahah en lag die los of was die verkleefd?

naloxon, mn favo :slight_smile:

1 like

Haha nee daar was ik al bang voor.

Nee hij zat vast, volgens mij was het helemaal ingekapseld, want ze hebben er een stukje long voor moeten verwijderen operatief.

Wow bizar hoe het lichaam werkt. Gewoon een pinda ingekapseld in je long. :woozy_face::woozy_face: Wel fijn voor de patiënt dat het dan een pinda was ipv een echte tumor in ieder geval.

1 like

Ja de kans op longontstekingen is dan heel erg groot, dus ik denk dat je het vrij snel merkt.

1 like

Meestal hoest je zoiets direct uit, of ga je zo onbedaarlijk hoesten dat je hulp zoekt, of als het langer blijft zitten (en dat is dus mega-zeldzaam, niet alsof ons dit allemaal wekelijks overkomt ofzo) gaat het ontsteken en dan krijg je koorts en word je ziek en dan zoek je hulp. Dan krijg je een antibioticakuurtje van je huisarts, het wordt niet beter, ze maken een röntgenfoto van je longen en daarop komt dan die oorbel tevoorschijn bijvoorbeeld.

Héél soms in de ideale omstandigheden kan zoiets als die pinda dus ingekapseld raken, dan merk je er in principe niks meer van, totdat je een keer (om wat voor reden dan ook) een röntgenfoto van je longen laat maken en iedereen denkt dat je longkanker hebt.

Als er iets in de longen zit (of we hebben dat vermoeden) gaan we eerst met een camera in de long kijken (bronchoscopie), dan kunnen we spoelen met vocht, hapjes nemen en soms ook het voorwerp met een soort netje opvissen en naar buiten halen. Als dat echt niet lukt (of zoals bij die pinda we denken dat je longkanker hebt), dan moet de chirurg er aan te pas komen en die kan alleen van buitenaf werken, dus die moet altijd een stukje long weghalen om zoiets te verwijderen.

9 likes

Wat is het raarste dat jij ooit uit een lichaam hebt gehaald? Biljartbal in anus ofzo

2 likes

Ieeehhh ik kan dit niet lezen zonder kippenvel te krijgen, mijn tenen trekken zelfs krom

1 like