Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Nee hij zat vast, volgens mij was het helemaal ingekapseld, want ze hebben er een stukje long voor moeten verwijderen operatief.

Wow bizar hoe het lichaam werkt. Gewoon een pinda ingekapseld in je long. :woozy_face::woozy_face: Wel fijn voor de patiënt dat het dan een pinda was ipv een echte tumor in ieder geval.

1 like

Ja de kans op longontstekingen is dan heel erg groot, dus ik denk dat je het vrij snel merkt.

1 like

Meestal hoest je zoiets direct uit, of ga je zo onbedaarlijk hoesten dat je hulp zoekt, of als het langer blijft zitten (en dat is dus mega-zeldzaam, niet alsof ons dit allemaal wekelijks overkomt ofzo) gaat het ontsteken en dan krijg je koorts en word je ziek en dan zoek je hulp. Dan krijg je een antibioticakuurtje van je huisarts, het wordt niet beter, ze maken een röntgenfoto van je longen en daarop komt dan die oorbel tevoorschijn bijvoorbeeld.

Héél soms in de ideale omstandigheden kan zoiets als die pinda dus ingekapseld raken, dan merk je er in principe niks meer van, totdat je een keer (om wat voor reden dan ook) een röntgenfoto van je longen laat maken en iedereen denkt dat je longkanker hebt.

Als er iets in de longen zit (of we hebben dat vermoeden) gaan we eerst met een camera in de long kijken (bronchoscopie), dan kunnen we spoelen met vocht, hapjes nemen en soms ook het voorwerp met een soort netje opvissen en naar buiten halen. Als dat echt niet lukt (of zoals bij die pinda we denken dat je longkanker hebt), dan moet de chirurg er aan te pas komen en die kan alleen van buitenaf werken, dus die moet altijd een stukje long weghalen om zoiets te verwijderen.

9 likes

Wat is het raarste dat jij ooit uit een lichaam hebt gehaald? Biljartbal in anus ofzo

2 likes

Ieeehhh ik kan dit niet lezen zonder kippenvel te krijgen, mijn tenen trekken zelfs krom

1 like

Ik ben ooit (als coassistent) uit de overdracht weggebeld naar de OK, geen idee waar het over ging, ik kom daar aan, patiënt in slaap met de benen in de beugels, de chirurg zegt ‘Voel je deze bult in de buik? Duw jij daar maar op, dan pak ik het met de tang!’, ik had al zo’n vermoeden wat er aan de hand was, hij zit tussen die benen te wroeten en plots begint die bult te trillen!
Bleek het een enorme oranje vibrator te zijn (formaatje onderarm) die in de anus van de patiënt was verdwenen, en doordat de chirurg met die tang probeerde het uiteinde vast te krijgen draaide hij hem ‘aan’.

Ook een keer een kind dat een AH-winkelwagenmuntje in z’n luchtpijp had gekregen:

en toen zag je op de röntgenfoto van de longen dat muntje precies in voor-achterwaartse richting zitten, en de supermarkt was herkenbaar doordat het logo net wat dunner metaal is en dus meer straling doorlaat :sweat_smile:

62 likes

Wil jij aub mijn huisarts worden, volgens mij ben je heel slim, lief en kan je goed luisteren.

14 likes

Waarom zijn grote gebeurtenissen vaak om de 4 jaar? Politieke termijnen, verkiezingen, Olympische spelen, WK voetbal enz. Waarom niet 3 of 5, waar komt dat getal vandaan?

9 likes

Zijn Nederlanders het enige volk dat een bekakt accent kent? Zeg maar dat kakkers dus zo bekakt praten? Laatst had ik het hier met een Duitser over en die kennen dat dus helemaal niet.

2 likes

De Engelsen hebben er ook een handje van.

12 likes

Ik houd me vast voor pandemie 2024

13 likes

Maar in Duitsland heb je wel een verschil met bijvoorbeeld hoog Duits, althans mijn Duitse huisgenote vertelde wel een keer dat ze op vakantie moest schakelen in taalgebruik omdat ze nu weer met tandartsen enzo omging.

1 like

Ohh haha daar was mijn Duitse kennis dan niet bekend mee. Maar oke toch grappig om te horen dat het dus wel een ding is wat in meerdere landen bestaat haha.

@SayMyName Ja inderdaad Engeland dacht ik ook nog aan.

Ik heb iemand uit Zweden er ook wel eens over gehoord!

1 like

Frankrijk ook blijkbaar

1 like

Nou het EK is verzet naar 2021 dus houd je ook maar vast voor 2021 dan.

Van UK weet ik dat het er is (volgens mij het accent van de koningin) maar door jou vraag vraag ik me af wat het amerikaanse equivalent is

2 likes

Is het duurzamer/goedkoper om de verwarming uit te laten en pas in de middag als je terug komt van werk aanzet. Dat de temperatuur dan van 15 naar 19 graden moet. Of dat je beter de temperatuur op 18/19 kan houden maar dat dan eigenlijk onnodig is omdat je niet thuis bent?

2 likes

Wow. Ik heb vaker van voorwerpen in anussen gelezen. Maar hoe werkt dat dan. Zo’n vibrator (of Barbie/deofles/pot pindakaas) wordt dan anaal gebruikt en opeens floep, schiet-ie er helemaal in? Dan raak je als gebruiker toch ook echt in paniek joh.

1 like