Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Ik vind dat sowieso een irritante vraag, ik heb in m’n vrije tijd echt geen zin om over werk te praten. Vooral met iemand die er niet echt wat vanaf weet en dat ik een uur lang allerlei aannames moet ontkrachten of iemand maar oppervlakkig moet voorliegen…
Volgende keer zeg ik gewoon dat ik geen werk heb denk ik

7 likes

Hahaha. Ik deed dit vroeger altijd in de kroeg. Dan zei ik dat ik metselaar was oid.

6 likes

Bij Cosmo kun je een silent treatment boeken dacht ik!

2 likes

Ja ik las het! Ga daar binnenkort maar eens kijken

Ik hou ook niet van small talk, neem altijd mijn boek mee en vraag of het goed is dat ik ondertussen lees.

Ik vroeg me af of coniferen ook in het wild groeien, of dat ze echt beperkt zijn tot jaren 70 woonwijken. Ik zie in het bos ofzo eigenlijk nooit een conifeer.

3 likes

Wat doet het ziekenhuis met het bloed als het eenmaal onderzocht is na bloedonderzoek ?

2 likes

Opdrinken :drooling_face:

Nee ik denk dat het bij de rest van het medische afval gaat?

12 likes

Tegen patiënten zeg ik dat het voor de ziekenhuisvampier is.
Maar ik weet het eigenlijk niet :joy:

11 likes

Daar zat ik ook aan te denken. Maar ledematen e.d. wordt gecremeerd dacht ik. Maar bloed is vloeibaar? Of laten ze het uitharden, zoveel vragen :stuck_out_tongue:

Bijna elk ziekenhuis heeft dat op de website staan. Als je googlet: lichaamsmateriaal ziekenhuis
Dan vind je het

Alle andere dingen die je in het bos ziet in Nederland groeien er ook niet ‘wild’ hoor, alle Nederlandse bossen zijn aangeplant. Maar goed dit is geen antwoord op je vraag verder haha

3 likes

Dat soort materiaal wordt nog een tijdje bewaard, maximaal 2 weken (kan per lab verschillen), voor het geval er nog verder onderzoek nodig is. Daarna wordt het weggegooid in speciale afval vaten.

Vat

image

Er is ook materiaal dat wordt ingevroren. Dat kan dan eventueel gebruikt worden voor onderzoek. Het lab waar ik stage liep bewaart bijvoorbeeld alle positieve Corona monsters. Dat zijn er een hele hoop. Een deel daarvan gaat nu ook naar het RIVM voor verder onderzoek. Zo kunnen ze in kaart brengen welke specifieke Corona mutaties in bepaalde delen van het land voor komen.

7 likes

Voor zover ik weet niet nee, als in geen echte ‘oernatuurgebieden’ of bossen, laatste zijn volgens mij in de 19e eeuw gekapt. Er zijn vast nog wel oude natuurlijke elementen, maar niet het volledige gebied. Er zijn sindsdien de laatste decennia wel gebieden ‘teruggegeven aan de natuur’ zoals ze dat dan zo mooi noemen, waar dan nu geen onderhoud meer aan wordt gedaan en de natuur het weer zelf regelt, maar de oorsprong van die gebieden is niet natuurlijk meer te noemen. Volgens mij is hier niks meer ouder dan een paar honderd jaar max.

2 likes

In Wolfheze is een wandelroute waar je wel wat delen oude natuur kunt vinden. Grafheuvels uit de steen- en bronstijd en de Wodanseiken (ruim 450 jaar oud). Mooi plekje om te wandelen!

13 likes

Gelukkig kunnen kappers het nu niet meer hebben over vakanties.

6 likes

Dat ligt aan het lab, sommige laboratoria bewaren het bloed max een week. Volbloed is daarna vaak niet meer bruikbaar. Serum of plasma wordt vaak na gebruik ingevroren. En soms een half jaar bewaard, voor mocht er wat mis gaan met de test of voor als de arts een na bepaling wilt. Teken je geen bezwaar aan dan kan het bloed/serum later ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld controle materiaal. Als het materiaal weg gegooid wordt gaat het in speciale bakken voor ziekenhuis materiaal. Deze bakken worden ongeopend verbrand als het goed is.

3 likes

Dank voor je antwoord! Wat boeiend om te lezen dat ze er nog wel dingen mee doen e.d.

1 like

Kun je - als je van jongs af aan al heel mooi kunt zingen - ook nog op oudere leeftijd mooi zingen?

Zit nu the Voice kids te kijken, vandaar

En andersom? Als je nu mooi kunt zingen als volwassene, had je ook een mooie zang-stem als kind?

1 like

Waarom is drinken in een klein pakje lekkerder? Ik drink nu Caprisun en geniet er echt van maar ik weet zeker dat als het in een liter fles zat dat ik het dan nooit zou drinken.

23 likes

Mooi zingen is naast techniek en goed stemgebruik ook muzikaliteit (denk bijvoorbeeld aan timing) en dat is een kwaliteit die je niet kwijt kan raken, je kunt het wel een beetje verwaarlozen. Qua stemgebruik veranderd er wel een hoop als je ouder wordt, iedereen krijgt de baard in de keel dus als je daar niet mee leert omgaan en nooit meer zingt wordt de kwaliteit wel een stuk minder maar de basis blijft meestal goed. Kinderen die goed kunnen zingen en dit blijven onderhouden (zijn ook spieren dus net als sporten) zullen nooit ineens geen noot meer kunnen raken, het kan wel zijn dat ze beter in hun hoge stem zingen (kinderstem die je altijd behoudt) dan het ‘nieuwe’ lage register.

Als je als volwassenen goed kan zingen had je inderdaad met de juiste scholing en begeleiding als kind ook al goed kunnen zingen. Ik ben wel van mening dat alle kinderen van zichzelf goed kunnen zingen met de juiste begeleiding maar dat dit niet altijd genoeg getraind wordt. Natuurlijk zit daar wel verschil in tussen talent en muzikaliteit. Ik ben overigens ook van mening dat alle volwassenen met de juiste lessen kunnen leren mooi zingen.

Korte versie antwoord: ja

13 likes