Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Ja dit! Een vriend van mij heeft zn lot op zn oude adrs aangehouden en wint daar ALTIJD wat. Zelfs twee barbecues etc.

Ik wel een paar jaar geleden die fiets, dat was wel chil veel gebruikt met uitgaan.

2 likes

Waarom mensen nieuwe boeken kopen? In mijn hoofd is dat geld weg gooien? (Ja oké, en de schrijver uiteraard steunen) Uit is uit toch? Dan kan je hem toch beter lenen in een bibliotheek?

En waarom chinezen en Turkse huishoudens vaak tl-licht in huis hebben ipv gezellig warm licht.

2 likes

Vond ik vroeger ook, maar het is echt een aparte hobby naast lezen (boeken verzamelen). Ik persoonlijk krijg er een heel fijn gevoel van, omringt te zijn met boeken waar ik van hou

10 likes

Ik weet van een Syrische vriend dat hij het echt armoedig vond dat Nederlanders altijd zo half in de schemer zitten. Maar geen idee of dat dan de reden is of dat het gewoon stijl is.

2 likes

Italianen ook (niet in NL).
Volgens mij is het iets dat je sowieso vaak in warmere landen hebt, ik denk dat het koel aandoet in een warme omgeving en omdat je alles kan zien kun je laten zien dat het schoon is in restaurants bijvoorbeeld. Maar geen idee of dat de echte reden is, zo heb ik het altijd zelf gedacht iig.

2 likes

Plus dat het daglicht er doorgaans veel feller is, dus de ogen zijn al min of meer gewend eraan. En door fel licht te plaatsen, blijft die gewenning, en voel je je geen vampier zodra je naar buiten stapt.

Dat laatste had ik altijd na mijn werkdag bij mijn vorig werk zonder natuurlijk daglicht.

4 likes

Haha ja mijn Turkse buurman zegt altijd over het licht in mijn huis dat het net is alsof ik bijna ga slapen.

1 like

Ik doe dat idd om de schrijver (en boekwinkel) te steunen. Boeken die ik goed vond leen ik na het lezen uit, boeken die ik minder vond geef ik weg of zet ik in een minibieb.

Bij sommige dingen gaat het me er niet per se om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, maar zie ik het als een manier om te supporten. Dus boeken kopen bij een lokale boekwinkel, maar ook lidmaatschap van de bieb en museumkaart (ook al haal ik zeker de museumkaart er niet altijd uit).

3 likes

Precies dit is het antwoord.

Niet alles is te lenen bij de bieb hè (bijvoorbeeld veel Engelse boeken)

1 like

Volgens mij is het inderdaad om het gevoelsmatig koeler te laten lijken.

1 like

het is toch leuk om boeken in je huis te hebben (staan)? ik vind dat heel gezellig. en ik vind het leuk om boeken te kunnen uitlenen aan vrienden en familie

5 likes

Omdat je alles goed kan zien met tl licht!! Niets zo irritant als op een verjaardag zitten in het half duister of lezen, tekenen wat dan ook. Wij hadden dat thuis boven de keukentafel echt super chill. Ik weet ook van mijn oma dat ze het haatte om in het half donker te zitten omdat je dan amper wat kan zien en dat had ze vroeger wel genoeg gehad. Gewoon Hollands trouwens.

Waarom krijg je altijd eerst je drankje en dan je eten, wanneer je in de horeca iets te eten en te drinken bestelt?
Waarom wordt dat niet op elkaar afgestemd?

1 like

Omdat eten (veel) langer duurt om te maken, drinken zo is ingeschonken, en in de horeca vooral verdiend wordt op drank. Wat moeten ze dan doen, je een half uur laten wachten zonder drinken? Of snap ik je vraag niet?

13 likes

Dat bedoel ik met afstemmen: dat eten langer duurt lijkt me logisch.

1 like

Het is aangenamer wachten met drank toch?

35 likes

Ik snap je nog steeds niet. Ze kunnen simpelweg meer drank verkopen. En verder wat @Daelyss zegt.

2 likes

ze bedoelt toch gewoon dat het eten en drinken ook tegelijk gebracht kunnen worden? denk gewoon dat ze dat idd niet doen omdat het oncomfortabel is + dit levert meer op want eer dat je eten er is wil je alweer een tweede drankje

Ik zou het eerder vreemd vinden als het tegelijk wordt gebracht. Bij mijn favoriete restaurant als kind kregen we goed stokbrood met kruidenboter vooraf en mocht je gratis gebruik maken van de saladebar. Oke dit was niet in nederland maar hoe chill is dat terwijl je op je eten wacht! :heart_eyes:

3 likes