Wat heb jij je altijd al afgevraagd?

Tsja het is eigenlijk gewoon per persoon en leefsituatie compleet anders hoe hier mee wordt omgegaan, ik denk niet dat er een allesbepalend antwoord is.

1 like

@anon25548216

1 like

Ik dacht zelf dat alcohol op jonge leeftijd juist zo gevaarlijk is omdat je hersens dan nog niet genoeg ontwikkeld zijn en je dan dus schade aan je hersens creëert door te drinken. Als ze fysiek al volwassen zijn, dan is het dan toch ook minder schadelijk voor je hersens om te drinken?

Ik ken wel iemand die geestelijk achterloopt en hij is heel snel “dronken” zelfs toen hij alcoholvrij bier had gedronken (hij had niet door dat het 0% was). Beetje zoals tieners die “dronken” zijn na Ă©Ă©n breezer

2 likes

Oeh!

Hier zal ik eens een poging voor wagen en mijn nerd-fu op loslaten!

1 like

Ik denk dat de ‘presenterende’ persoon niet in zijn eentje bepaald wat er gezegd gaat worden maar dat de info die ze vertellen gewoon door het KNMI oid wordt aangeleverd. En dan een redactie met meerdere personen het praatje bedenkt ofzo

1 like

Haha dit vond ik leuk. Je was het woord toch niet zo kwijt als je dacht :wink:

27 likes

Van mijn grootouders mocht mijn (volwassen verstandelijk beperkte) oom wel Ă©Ă©n biertje, maar daarna werd er overgegaan op malt bier. Ik weet eigenlijk niet hoe er destijds omgegaan werd met alcohol bij de zorginstelling (waar hij doordeweeks woonde), denk dat er eigenlijk geen alcohol op tafel kwam? Omdat ieders beperking weer anders in elkaar zat.
@anon12348926 weet er misschien meer van (jij werkt op een groep toch?)

3 likes

Ik werk op een laag niveau groep, hier geen alcohol omdat alle cliënten aan de medicatie zitten en dat weer invloed kan hebben op gedrag. Het is zo laag niveau die hebben geeneens door dat ze leven laat staan wat alcohol is haha. Hiervoor gewerkt met jongeren, zonder medicatie die wel alcohol mochten, daarvoor tekende ouders/wettelijke vertegenwoordigers.

2 likes

De jongeren waarmee ik werkte kregen wel alcohol mee in de supermarkt, ze zagen er dan ook redelijk normaal uit. Ik denk wanneer een downer in de supermarkt komt het ook mee krijgt zolang hij/zij boven de 18 is.

2 likes

Niet altijd al afgevraagd, maar wel net op de fiets:
Nu zeg ik dat ik mn fiets op zijn standaard zet als ik hem ‘parkeer’. Maar als kind zei ik dat echt niet. Kan alleen niet op het woord komen, stent? Stang? Weten jullie het? Een ander woord voor de standaard van je fiets?

Ja vroeger zei ik ook: ik zet hem even op de standaard. Of: wow, mijn standaard is echt kapot

1 like

In Vlaanderen gebruiken we ‘pekkel’ maar ik weet niet in hoeverre dat in Nederland gebruikt wordt.

2 likes

Hahahahahha pekkel? Waar komt dat vandaan?

Ik heb werkelijk geen idee, maar bij nader onderzoek is het blijkbaar wel typisch West-Vlaams. In Antwerpen zouden ze ‘pikkel’ zeggen.

Haha leuk die antwoorden! Heb nog geen herkennint, misschien was het ook wel een soort dialect. Heb hey idee dat het ‘steng’ of ‘staak’ oid was

Ik noemde het altijd stander. Ik noem het woord eigenlijk nooit, ik vraag me af of ik nu eigenlijk wel netjes standaard zou zeggen :joy:

3 likes

Vlaams-Brabander hier en ik zeg ook pikkel :smile:

2 likes

Op ‘tap’ zetten in Belgisch Limburg!

2 likes

Ik zei vroeger altijd ‘steunder’, maar volgens mij is dat ook gewoon dialect inderdaad

5 likes

Zusje en vriend zeggen dat het stelt is!