Wat je even kwijt wil #34

Mijn oma zit al jaren in een verzorgingstehuis omdat ze alzheimer heeft. Nu is ze een paar maanden geleden gevallen waardoor ze haar heup heeft gebroken. Wonder boven wonder hebben ze willen opereren en is ze er zo goed en zo kwaad als het kon bovenop gekomen.
Nu heeft ze echt afgelopen week een tia gehad waardoor ze kortdurend verlamd is geweest aan een zijde van haar lichaam. Nu was het even de vraag of ze door die tia nog goed zou kunnen blijven slikken (iets wat blijkbaar vaker gebeurd bij mensen met alzheimer na een tia(?)).
Nu ging dat gisteren weer wat beter maar laat mijn opa net weten dat ze waarschijnlijk toch gaan beginnen met morfine omdat ze zo onrustig is. En dat het aflopende zaak is.

En ik weet niet wat ik nu moet voelen, mijn oma is al jaren niet meer mijn oma door de alzheimer. En ik voel eigenlijk gewoon niks. Ik vind het heel erg voor mijn opa, maar meer niet. En ik vind dit zo stom van mijzelf dat ik niks voel en het me weinig doet… bahbah.
Sorry weet niet wat ik hiermee wil maar wilde het even van me af schrijven

2 likes

Ik had echt nooooooit verwacht dat m’n date ja zou zeggen op de vraag om love island uk samen te kijken. Zei het eigenlijk voor de grap, maar hij zei tot mijn grote verbazing van ja oke is goed. We hebben gisteravond/nacht veel afleveringen gekeken en hij vindt het nog leuk ook. Of nouja, dat denk ik, gewoon de guilty pleasure. We zijn ook in slaap gevallen met love island erop en toen hij een soort van wakker werd was het eerste was hij zei ā€˜love island…’ :laughing: ik denk dat we snel door het seizoen zijn.

4 likes

Dat is niet stom hoor. Vaak heb je al tot op zekere hoogte afscheid genomen van je ā€˜echte’ oma. Je geeft immers zelf aan dat je oma al jaren je oma niet meer is door alzheimer. En ja, je opa zal het deels anders beleven omdat het zijn vrouw is, maar zelfs dan heb je soms dat mensen zich al enigszins hebben voorbereid op wat uiteindelijk toch een keer zal gebeuren. Het enige wat je dan kan doen is er voor je opa en andere familieleden zijn, zodat het uiteindelijk afscheid voor iedereen enigszins ā€˜prettig’ verloopt.

En voor dit soort situaties bestaat geen handleiding. Je mag alles voelen en ook jouw gevoelens zijn legitiem, ook als ze misschien anders of minder intens zijn als andere familieleden. En als schrijven goed voor je werkt om met de situatie om te gaan, blijf dat dan gewoon doen desnoods gewoon in een schriftje dat niemand leest.

4 likes

Op weg naar de vogeltjes kelder, lekker zo zondag.

1 like

He shit wat een nare situatie. Ik wil vooral eigenlijk zeggen dat ik heel goed begrijp hoe je je voelt, mijn oma heeft ook een aantal jaar alzheimer en ze is voor mij ook niet meer ā€˜mijn oma’. Ik voel het zelf alsof ik al een soort van afscheid van haar heb genomen. Daardoor voel ik ook nog maar heel weinig wanneer ik me bedenk dat ze er op een gegeven moment niet meer is, omdat ze ā€˜er toch al niet meer is’ ofzo? Klinkt super cru, maar zo voel ik het wel.

Dus ik vind het niet gek dat jij ook niks voelt, het is natuurlijk iets heel anders dan een ā€˜gezond’ oud wordende grootouder. Geen idee of je er (ooit) behoefte aan hebt, maar je mag me altijd pb’en oid.

1 like

dankjewel voor je lieve berichtje! Dat is het net zoals @ijsklontje ook al zegt dat ik een soort van ā€˜afscheid’ al heb genomen. Dat is het ook. Het voelt zo anders dan bij mijn andere oma die ā€˜gewoon’ oud is geworden ofzo
En ik mag dit ook voelen alleen is het zo gek ofzo Haha.
Maar ik ga er voor mijn opa en familie zijn en meer kan ik inderdaad niet doen.

Nogmaals Dankjulliewel voor jullie lieve berichtje :yellow_heart:!

Er kwam net een kind naar me toe om te vragen of ik bejaard ben… :joy: :joy: :joy: Ik ben 22

23 likes

Ik herken dit, mijn opa had ook alzheimer en bij alles rond zijn afscheid en laatste fase was ik ook veel minder emotioneel dan van mezelf had gemoeten. Maar het afscheid was al geweest. Ik voelde me heel schuldig toen, maar achteraf was dat niet nodig

2 likes

Wauw, wat een ongelooflijke klotesituatie en wat een nare actie van hem. Hopelijk heb je intussen al kunnen praten met je vriendinnen. Heel veel sterkte toegewenst :heart:

1 like

Morgen thuisblijven en vanuit thuis je mail bijwerken bijvoorbeeld?

Wat ongelooflijk naar voor je en wat een kloteactie van hem. Veel sterkte :heart:

1 like

Ik heb vanochtend te hevig ontbeten en nu ben ik misselijk.

@Beautylover1505 @Taksi dikke knuffel voor jullie :heart:

2 likes

Vanmorgen om 9 uur opgestaan, WIDM teruggekeken.
Daarna de trap geschilderd in mn nieuwe huis en nu lig ik weer in pyjama op de bank :blush::innocent:

12 likes

Ja de werkzame stoffen misschien maar de rest mag blijkbaar veranderen. Vorig jaar met dat piltekort kreeg ik ook ā€˜dezelfde’ maar een ander merk en kreeg ineens teringveel puisten. Hebben ze je oude niet meer, ook niet ergens anders dat ze hem kunnen doorsturen?

1 like

Kan me zo ergeren aan die Corona paniekmensen online die allemaal denken dat ze de waarheid in pacht hebben. RIVM schiet tekort!!! Belachelijk dat er pas getest wordt als iemand symptomen heeft!!! Ze laten ons gewoon ziek worden!!! Schande!!! Snap echt niet dat alle willekeurige Gerda’s nu ineens weten hoe de vork in de steel zit en dan maar even ongefundeerd voorbij gaat aan de expertise van mensen die er wel wat vanaf weten? Vind dit trouwens altijd ergerlijk, maar het valt nu meer op. Denk dan echt dat het internet gefaald heeft als ik dat soort dingen lees.

39 likes

Ja en waarom geloven ze hun ā€˜bronnen’ (welke dan ook) meer dan officiĆ«le inlichtingen door experts? Waarop baseren ze wat ze geloven en wat niet?

3 likes

Omdat de mainstream media in dienst is van de roverheid en die willen ons allemaal ziek maken!!! Ik heb ooit flinke discussies gehad met mensen die alternatieve media Nederland volgen. Helaas ben ik inmiddels geblokkeerd op hun pagina.

4 likes

Zijn er bepaalde alternatieve mediavormen die populair zijn? Of schraapt iedereen zijn informatie bijeen aan de hand van facebookposts?

Vond het wel grappig om te lezen dat meerendeel van de PVVers de nieuwsberichten slecht vonden. Echt typisch

1 like