Je moet de keuze om te willen studeren niet laten afhangen van een studieschuld die je eventueel opbouwt hoor! Een schuld is echt ruk, maar als je echt graag een studie wil doen, lijkt het me juist een goede ‘investering’ hoe kut dat woord ook klinkt in deze context haha
Ik heb hetzelfde. Heb het sowieso de laatste weken echt gehad met het thuiswerken. Het is tijd om een nieuwe hobby te vinden waar ik in mijn vrije tijd energie uit kan halen.
Hahaha het privilege spat er vanaf. Stel je voor dat je bij DUO in dat opsporingsteam werkt en dag in dag uit de Instagrampagina’s moet doorspitten van al die wAnDerlUsT #grateful #livingthegoodlifeinbali #nederlandbegrijptmijgewoonnniet types om erachter te komen waar ze zitten
Unpopular opinion maar ik vind het leenstelsel echt zo beroerd nog niet. Als je ouders onder een bepaald inkomen zitten ontvang je een aanvullende beurs die genoeg is om collegegeld van te betalen, je gaat pas vanaf een bepaald inkomen terugbetalen, als je alleenstaand zonder kinderen bent betaal je maximaal 4% van wat je boven het minimumloon verdient en in alle andere situaties betaal je maximaal 4% van wat je boven 143% van het minimumloon verdient. En als je op dat tempo niet klaar bent na 35 jaar wordt de rest kwijtgescholden, ik vind dat echt niet onredelijk of onrealistisch eigenlijk. Het enige kutte is dat het meeweegt voor je hypotheek, maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar niet op relatief korte termijn iets mee gaan doen want anders kan straks niemand meer een huis kopen en dat is ook ruk voor de huizenmarkt natuurlijk.
Studieschuld weegt wel echt zwaar op je hypotheek, maar het viel mij alles mee met wat ik (samen met vriend) mocht lenen inclusief meerekenen van mijn best wel hoge schuld. Het is ons iig gelukt nu en ik dacht een jaar geleden nog dat het nooit zou gebeuren met mijn studieschuld.
Ander verhaal als ik het in mijn eentje had moeten doen wel.
Mijn eerste keer stemmen voor de Tweede Kamer, ik was 18 jaar en 2 weken oud, heb ik op D66 gestemd want inderdaad, dat was de ‘studentenpartij.’ Wat een mes in de rug was dat achteraf, het verraad doet nog steeds pijn 🥲
Ja dat is inderdaad het aspect wat ik niet vind kloppen ook. Fijn dat het wel gelukt is!
@Santeria Mmh ja, mijn redenatie is een beetje dat ze toch eigenlijk niet anders kunnen omdat de boel anders helemaal in elkaar dondert, maar misschien ben ik daar wel te optimistisch in, zou heel goed kunnen. Zou me daar iets beter in moeten verdiepen ook om er echt iets zinnigs over te zeggen.
Is normaal Nederlands.
Als ze iets gaan doen aan studieschuld icm hyptheek is het juist de andere kant op, je studieschuld bkr-geregistreerd maken zodat hij altijd meeweegt en verzwijgen geen optie meer is. Niet om starters dwars te zitten maar de leennormen worden telkens aangescherpt om te voorkomen dat mensen met torenhoge hypotheken zitten die ze niet terug kunnen betalen. Juist als de woningmarkt instort (al zie ik dat de komende tijd niet gebeuren vanwege het gigantische tekort aan woningen) wil je niet eindigen met een hypotheekschuld hoger dan je woningwaarde.
Heb zelf ook een behoorlijke schuld maar vind het bedrag waarmee dat mijn (hypothetische want een woning kopen zit er voorlopig niet in) leencapaciteit drukt wel meevallen omdat ik onder het nieuwe stelsel aflos.
Heb het studieschuldtopic met een reden op negeer
Hm ja fair, zou me er inderdaad echt eens beter in moeten verdiepen, zou goed kunnen dat je gelijk hebt hoor! Mbo weet ik ook niet veel van, alleen dat ze moeilijk deden over ov omdat je scholier was ipv student? Maar weet niet zeker of dat nog zo is, vond dat wel echt belachelijk. En voor mij is kopen ook zeker geen ultiem doel, maar als je kijkt naar de werking van het leenstelsel is het natuurlijk wel een relevante factor.
Het enige voordeel van corona is dat ik dit jaar de helft van mijn studieschuld hebben kunnen terugbetalen.
ik kijk stress van deze studieschuldpraat ga weer even mijn kop in het zand steken oke groetjes van een struisvogel
Maar als ze die starters zo graag willen helpen, waarom beginnen ze dan niet bij de kern, namelijk de reden dat mensen die studieschuld überhaupt aangaan. Ze kunnen ook stoppen met 17-jarigen dwingen hun hele studie bij elkaar te lenen, i.p.v. dat te laten gebeuren en dan na 10 jaar de voorwaarden voor een hypotheek onmogelijk maken ‘voor hun eigen bestwil.’ Ik vind dit meer een soort damage control over schade die ze zelf veroorzaakt hebben.
Je kunt binnen 10 jaar wel drie studies uitproberen. Één ervan afmaken is niet onrealistisch.
Ja is wel streng. Wat mij betreft moeten we mensen beter voorlichten en een soort jaartje proberen beter mogelijk maken. Als je binnen een jaar stopt, dat het dan kwijtgescholden wordt oid.
Hahaha ja sorry ik was de hamster zat!
Nee zeker niet je keuze door angst laten bepalen, kan je vertellen dat angst een slechte raadgever is haha. Ik geloof dat de 21+ toets wel meevalt, maar pin me er niet op vast
Als je binnen 5 maanden stopt, oftewel een half academisch jaar, hoef je het niet terug te betalen, dus een beetje ‘probeerruimte’ is er wel.
Helemaal mee eens, ik ben ook geen voorstander van het leenstelsel en de hoge studieschulden die daaruit voortvloeien. Het vergroot de ongelijkheid ook nog eens ontzettend.
Maar het is ook niet verstandig om dan maar te doen alsof die schulden geen invloed hebben op je draagkracht, helaas is dat wel zo. Stel de woningmarkt crasht en mensen kunnen hun hypotheek niet meer betalen waardoor ze gedwongen hun huis moeten verkopen tegen een veel lagere prijs dan waarvoor ze hem aankochten (zoals in de kredietcrisis) dan ben je nog veel verder van huis en blijf je met nog meer schulden zonder gunstig aflossingsregime achter.
Je kunt dus beter de bron van het probleem aanpakken zoals je zegt, de oplossing zit naar mijn mening niet in het versoepelen van de leennormen. Dat is meer symptoombestrijding.