Het enige voordeel van corona is dat ik dit jaar de helft van mijn studieschuld hebben kunnen terugbetalen.
ik kijk stress van deze studieschuldpraat ga weer even mijn kop in het zand steken oke groetjes van een struisvogel
Maar als ze die starters zo graag willen helpen, waarom beginnen ze dan niet bij de kern, namelijk de reden dat mensen die studieschuld überhaupt aangaan. Ze kunnen ook stoppen met 17-jarigen dwingen hun hele studie bij elkaar te lenen, i.p.v. dat te laten gebeuren en dan na 10 jaar de voorwaarden voor een hypotheek onmogelijk maken āvoor hun eigen bestwil.ā Ik vind dit meer een soort damage control over schade die ze zelf veroorzaakt hebben.
Je kunt binnen 10 jaar wel drie studies uitproberen. ĆĆ©n ervan afmaken is niet onrealistisch.
Ja is wel streng. Wat mij betreft moeten we mensen beter voorlichten en een soort jaartje proberen beter mogelijk maken. Als je binnen een jaar stopt, dat het dan kwijtgescholden wordt oid.
Hahaha ja sorry ik was de hamster zat!
Nee zeker niet je keuze door angst laten bepalen, kan je vertellen dat angst een slechte raadgever is haha. Ik geloof dat de 21+ toets wel meevalt, maar pin me er niet op vast
Als je binnen 5 maanden stopt, oftewel een half academisch jaar, hoef je het niet terug te betalen, dus een beetje āprobeerruimteā is er wel.
Helemaal mee eens, ik ben ook geen voorstander van het leenstelsel en de hoge studieschulden die daaruit voortvloeien. Het vergroot de ongelijkheid ook nog eens ontzettend.
Maar het is ook niet verstandig om dan maar te doen alsof die schulden geen invloed hebben op je draagkracht, helaas is dat wel zo. Stel de woningmarkt crasht en mensen kunnen hun hypotheek niet meer betalen waardoor ze gedwongen hun huis moeten verkopen tegen een veel lagere prijs dan waarvoor ze hem aankochten (zoals in de kredietcrisis) dan ben je nog veel verder van huis en blijf je met nog meer schulden zonder gunstig aflossingsregime achter.
Je kunt dus beter de bron van het probleem aanpakken zoals je zegt, de oplossing zit naar mijn mening niet in het versoepelen van de leennormen. Dat is meer symptoombestrijding.
Ik denk dat het probleem soms niet eens aan de studievoorlichting ligt (al zijn ze vaak onrealistisch wat betreft baankansen bij sommige studies). Jongeren tussen pak 'm beet 15 - 20 maken nog zoān groei door dat iets wat je soms op je 17 leuk lijkt op je 20e al niet meer bij je past. En stapelen is tegenwoordig niet altijd meer een optie (hallo instellingsgeld), anders zou je nog kunnen zeggen ādan doe je erna nog wat andersā.
En als je nog ouder bent, kan het uiteraard ook voorkomen dat je op den duur wat anders wilt gaan doen. Maar als tiener/jonge twintiger is het toch nog wel lastiger om jezelf echt goed te kennen (wat kan ik/wat wil ik/waar liggen mijn capaciteiten).
Jongeren wiens ouders om welke reden dan ook niet bijdragen aan studie (en dat zijn er veel) vallen buiten de aanvullende beurs en betalen de gehele studie zelf. Als je behoort tot de groep die tegemoet gekomen wordt (aanvullende beurs of ruime bijdrage ouders) pakt het leenstelsel leuk uit: anders ben je de lul (dan ben je er tov basisbeurs zelfs ietsjes op vooruit gegaan). En die schuld achtervolgt je dan ook nog eens tot aan je pensioen, terwijl je ook nog eens in de generatie zit die het sowieso vrij lastig heeft. Ruk in een land dat het geld heeft om deze schulden tot het minimum te beperken.
Ik ben zo slecht in hoeveelheden inschatten. Ik maak graag smoothies en heb er vandaag ƩƩn met een handje spinazie, handje frambozen en een halve kleine banaan aangevuld met water en sojamelk. Ziet er als je het in de blender doet helemaal niet uit als veel maar toch zit ik hier nu met een liter smoothie
Als het mis gaat kun je nog proberen op een stoel te gaan staan en eraf springen, is een soort heimlich bij jezelf. ff als tipje haha
Ik snap niet wat je niet snapt haha, gewoon van de stoel afspringen
Ik zoek ook nog een leuke hobby, dus als je iets gevonden hebt plz let me know
Misschien is autoās in de fik steken en plunderen wat voor je? Schijnt veel voldoening te geven.
Oeh dat ga ik vanavond eens proberen!!! Mag toch nog wel na 21u he?
Gewoon doen! Het zou zonde zijn als je er over een x aantal jaar spijt van krijgt omdat je het niet hebt gedaan.
Ja gewoon verklaring invullen en geen probleem! Veel plezier!
Ja daar heb je zeker een punt. Al blijf ik er bij dat die afbetalingsregels niet slecht geregeld zijn, alleen ruk dat het invloed heeft op je hypotheek. Maar van wat ik om me heen zie bestaat de studieschuld voor veel mensen niet enkel uit collegegeld en studiematerialen maar ook voor een heel flink deel uit bijvoorbeeld huur en/of leefgeld. Daardoor vraag ik me wel af hoeveel invloed het zou hebben als het studeren an sich gratis zou zijn, zou dat dan echt iets oplossen?
Edit: Ik zeg niet dat jij voorstelt om studenten geen collegegeld meer te laten betalen want dat heb je volgens mij nergens geschreven, eerder als simpel voorbeeld van een alternatieve situatie bedoeld