Wat je even kwijt wil #48

That’s the spirit!!! :heart:

1 like

Ik heb een jaar HBO bestuurskunde en vervolgens uni bestuurs en organisatiewetenschap gedaan, dus mocht je wat info willen dan kan je me pb-en.

2 likes

Net bij de post zat voor mij een nieuw spel voor op de Switch (Super Mario 3D World), gekregen van man omdat ik nu zo weinig kan en mag. Echt lief :pleading_face:

58 likes

Even spuien…

De sloot is bij mij nog niet geheel bevroren, er zwemmen eenden in een wak en langs de kanten zie ik water boven het ijs uitkomen. Nu schaatsen er zeker 6 a 7 kinderen van een jaar of 5?!?! Ik vind dit zo onverantwoord. Dat die ouders dit toelaten en aanmoedigen vind ik echt schandalig. Er was niet eens toezicht en moeders ging gewoon naar binnen? Enkele weken geleden zag ik ook al twee van die kindjes met skeelers aan aan de rand van de sloot “lopen” en toen heb ik ze aangesproken dat het heel gevaarlijk is en dat ze echt uit moeten kijken. Wellicht ben ik een bemoeial hoor, maar met deze kou en zware schaatsen/beschermers en een dik pak gaan ze regelrecht naar de bodem. Ookal kunnen ze zwemmen is zo’n shock van kou echt heftig voor hun leeftijd.

Maargoed, niet mijn kinderen, niet mijn probleem. Hoewel ik mezelf echt moest inhouden die moeder niet aan te spreken.

5 likes

Ik heb hier serieus nog een doos liggen. :upside_down_face:

Maar wat fijn! Van logistieke operatie gym aka hometrainer naast het zwembad naar een echte logistieke afdeling met een beter uitzicht.

2 likes

Er is geen verwarming bij mijn wc en ook niet op de gang, dus het is zooooooo koud op mijn wc. Mijn billen vriezen er bijna af.
Ik probeer ook steeds om zsm te plassen zodat mijn billen zo min mogelijk exposure aan de kou hebben :cold_face:

1 like

Mijn kettingslot is dichtgevroren dus ipv 20 minuten heen en terug fietsen, moest ik 1,5u lopen :thumbsup:

Ooh en hier wordt altijd zoveel voor gewaarschuwd. Snap ook niet waarom mensen niet gewoon via de app hun geldtransacties willen doen. Je hebt ook geen kopersbescherming meer dan

2 likes

Hahaha zo mooi dit weer, er zou een boekje uitgegeven moeten worden met jouw forumwijsheden

1 like

Supernice!! Vooral dat ook dat je hopelijk eventjes kunt blijven.

1 like

Zoals @Evert al had aangegeven moet je studiekeuzetesten niet te serieus nemen. Ze geven hooguit een indicatie welke richtingen je aan zouden kunnen spreken. Ik kreeg vroeger zelf een imamopleiding o.i.d. te zien en bij een beroepskeuzetest nertsenfokker en dolfijnentrainer. Ja ik houd van dieren en ben best geïnteresseerd in religies maar dit is geen goede match.
Bovendien zijn die testen vaak niet erg up-to-date en wordt de invulling van een opleiding steeds weer veranderd.

En zelfs een open- of meeloopdag geeft geen volledig beeld en vaak een te zonnigere weergave van een studie. Wat je het beste kan doen is in gesprek gaan met mensen die een beroep uitoefenen dat je aanspreekt en kijken hoe zij daar zijn gekomen.

En bij twijfel ga altijd nog een gesprek aan met een studiedecaan.

Of te kijken naar wat je kan en wilt bereiken (capaciteiten/vaardigheden/persoonlijkheid) en op basis daarvan op zoek gaan naar opleidingen die daar enigszins op aansluiten. En soms is het ook handig om realistisch te kijken naar je beperkingen / eigen zwakke plekken, maar laat dat niet allesbeslissend zijn in je keuze.

Iemand in mijn omgeving heeft bijvoorbeeld ASS en kwam op basis van haar capaciteiten en dingen waarmee ze rekening mee moest houden uit op een laboratoriumopleiding. Haar wens om juf te worden moest ze laten varen.

7 likes

Ik wilde al vragen of je al plannen had met je loon XD. Echt heel chill! Lekker weer beetje routine, hersenen op een andere manier gebruiken. 32 uur ook wel prima i.c.m. ‘t kiendje toch?

1 like

Heb drie kwartier geleden m’n schaatsen op marktplaats gezet, tien minuten later al een reactie, en net kwam die persoon langs om ze te passen en heb ik ze verkocht. Zelden zo makkelijk €45 verdiend :ok_hand:t3: En die persoon is er blij mee, helemaal mooi want ik heb eigenlijk een pesthekel aan schaatsen.

32 likes

En een opleiding zal nooit 100% bij je passen. Je zal altijd vakken hebben die je helemaal niks vind en jezelf soms hard tegenkomen. Maar ook daar leer je van. Ik heb eigenlijk de verkeerde opleiding afgemaakt, maar ook dan is het geen ramp. Soms kan het hebben van een diploma (of iets geprobeerd hebben) al een groot verschil maken voor je verdere loopbaan.

Ik ken ingenieur die nu fotograaf is en bijvoorbeeld een archeoloog die een goede personal assistant is. Uiteindelijk is het papiertje vaak alleen het middel waarmee ze niet direct de deur achter je dicht gooien.

3 likes

Maar blijf wel realistisch of het nu haalbaar is, of bijvoorbeeld over een jaar. Het zou jammer zijn als een negatieve ervaring leidt tot een situatie waarbij je verder van huis bent. En leeftijd maakt eigenlijk niet veel uit. Ik denk dat heel veel mensen gewoon nooit weten wat ze willen worden. En soms hebben ze hun ‘droomjob’ te pakken en dan willen ze na enkele jaren toch wat anders.

En heel soms vind ik mensen onrealistische verwachtingen hebben. Ik las laatst iets over een afgestudeerde kunsthistorica en die vond het raar dat ze niet direct een geweldige baan in de kunst- en cultuursector had. Alsof ze nooit moeite had gedaan om zich echt te verdiepen in haar arbeidskansen. Nou zal ze uiteindelijk wel goed terecht komen, maar waarschijnlijk niet direct bij het Rijksmuseum (om maar een voorbeeld te noemen). Soms kom je pas na 3+ jaar terecht op de ‘juiste’ plek.

5 likes

Ik herken je situatie heel goed. Vroeger een paar studies gestart maar allemaal niet afgemaakt. Heel vaak een keuzetest gemaakt maar kwam telkens iets anders uit. Nu word ik in juni 30, heb ik nog steeds geen diploma en weet ik ook nog steeds niet wat ik wil. Daarom ook nooit meer een studie gevolgd en werk ik nu voornamelijk voor klantenservice wat ook niet mijn ideaal is. Succes, hopelijk vind je nog iets!

4 likes

Je kan altijd eerst nog op middelbaar onderwijs voor volwassenen je havo halen als dat je meer zelfvertrouwen geeft, als tussenstap?

Ik zeg maar wat hoor, naar mij moet je niet luisteren want met 22 jaar rolde ik mijn eerste langdurige opname in :joy:

1 like

Toen ik 6/7 was wou ik zo graag een nijntje speelset/huisje en eindelijk kreeg ik het. Maar toen zei een verkoopster, nijntje… daar ben je te oud voor. Op een hele gemene toon. Ik moest toen ervan huilen en was altijd bang voor haar.

16 jaar later werkt ze er nog. De afgelopen jaren ben ik vaak langs geweest om naar speelgoed te kijken en heb zelfs wat dingen gekocht. Ze weet natuurlijk niet wie ik ben maar voor mij voelt het best goed haha, beetje een fuck you ik doe wat ik wil

36 likes

Dan moet ze ook niet luisteren naar iemand die de verkeerde opleiding heeft afgemaakt. Jouw adviezen zijn vaak heel waardevol.

6 likes

Ja, ze hadden beter er dan ook bij kunnen zetten ‘emigreer naar Curacao en beproef je geluk’

8 likes