Tijdens mijn les (was een havo 4 groep) vroeg een leerling me of ik de Boos aflevering ook had gezien, en daarna heb ik daar een tijdje met haar, een ander meisje en nog een jongen over gepraat. Die jongen begon van ‘hoe wist Ali B nou dat dat ene meisje niet wilde, ze was toch naar die studio gekomen midden in de nacht’ etc., en die meisjes gingen er behoorlijk fel op in, goed om te zien. Ben toen met die jongen in gesprek gegaan over hoe veel meisjes reageren in zo’n situatie, hoe je kunt bevriezen of misschien uit angst geen nee durft te zeggen, noem maar op. En dat de verantwoordelijkheid bij de dader ligt, en dat je dus altijd aan iemand moet vragen of iemand seks met je wil. Toen beweerde hij dat je daarmee de stemming verpest (overigens denk ik dat sommige jongens dit gewoon zeggen terwijl de echte reden is dat ze het eng vinden om te vragen). Toen heb ik het klassikaal getrokken, kort wat dingen uitgelegd en dat filmpje ‘toestemming, zo simpel als thee’ laten zien. En daarna gezegd dat je met zo’n vraag absoluut niet de stemming verpest, maar dat daaruit juist blijkt dat je respect hebt voor degene en zijn/haar grenzen respecteert. En dat je daar eerder punten mee scoort dan dat je iets verpest.
Ik denk dat de boodschap (bij de meesten) aangekomen is. Heb voor het eerst dit schooljaar het gevoel dat ik echt iets nuttigs gedaan heb.