Wat je even kwijt wil #59

Yessss ze zijn er weer

13 likes

Ik ben blij dat jij deze samenstelling wel goed schrijft. Vandaag doodgegooid met mensen die werkelijk ieder woord los schrijven. :joy:

7 likes

Ik wou een Kim Possible grap maken, maar volgens mij is dat een naakte molrat.

4 likes

Er ligt een pakketje in de brievenbus en nu twijfel ik al de hele tijd of ik de galerij op moet om hem te pakken. Ik wil nietttt

Ik ben verhuisd naar het noorden van het land en ik werk in de hulpverlening. Nu moet ik ook cliënten begeleiden die in Friesland wonen en ik kwam vandaag voor het eerst bij een vrouw in een Fries dorp op huisbezoek en ze sprak alleen Fries?!?! Het verbaasde me nog hoeveel ik er van meekreeg maar ook zoveel woorden die ik niet begrijp hahaha hoe dan. Heb hier echt totaal niet over nagedacht maar leer je als Fries mens zijnde niet ook Nederlands?! HELP.

4 likes

Insta heeft door dat ik schattig eendjes leuk vind, dus ik krijg het nu constant in mijn suggesties. Vind dit wel een goede ontwikkeling.

5 likes

Haha ja het Fries is echt een andere taal, kan me voorstellen dat het soms moeilijk te volgen is! Als Fries krijg je natuurlijk wel gewoon Nederlands op school, maar vooral de oudere generatie die wat meer afgelegen woont beheerst het Fries soms beter dan het Nederlands. Is deze mevrouw wat ouder?

4 likes

Good luck alvast, want er zijn flink wat mensen (vooral de oudere generatie) die exclusief in dialect praten. Het went, dat weet ik uit ervaring hahaha.

5 likes

Heel veel ouderen kunnen alleen maar Fries. Maar je leert het snel genoeg! En gewoon vragen als je iets niet begrijpt. Vaak snap je het de tweede keer dan wel. Zeg ook dat je het gewoon niet kunt maar wel bereid bent om het te begrijpen herhaal. Het ook als ze weer eens zuchten ofzo. Dan houden ze meestal wel begrip. Het komt wel goed!

Edit: @Hejira het is geen dialect maar een taal. Of bedoel je plaatselijke dialect? Leeuwarders klinken vaak wel anders dan een van het platteland.

6 likes

De rits van mijn mini rugzak was stuk gegaan en ik gebruik die echt dagelijks dus ik ben net naar 3 winkels geweest voor een vervanging maar ze waren het allemaal nét niet. Die ik had was gewoon perfect dus ik dacht ik zoek of ik de rits kan maken. Is het gewoon super makkelijk te fixen, echt 5 seconden werk. Ben zo blij dat ik hem nu weer kan gebruiken! :smile:

11 likes

Ik bedoelde er niks dieps mee, het zal wel een taal zijn helemaal priemelien :joy:

4 likes

Diepfries

12 likes

Ja dit probleem zul je in diep Limburg of de Achterhoek ook treffen. Oude mensen spreken nou eenmaal de taal/het dialect waar zij mee zijn opgegroeid en het meest mee in aanraking zijn geweest het best. En dat is op zulke plekken vaak niet het ABN

@jasmijntheetje de Afûk kan je misschien wat taalvaardigheden bieden

6 likes

Twee dagen van 7:00 tot 21:00 buiten de deur, ik kennie meeeeeer. Ik wil in m’n eentje op de bank zitten en met niemand praten :skull:

8 likes

Kijken mensen ‘het verhaal van Nederland’ vrijwillig?

Echt een SchoolTV productie, waarom doen mensen zichzelf dit aan.

9 likes

meh voel me zo eenzaam deze week. Collega’s die sociaal doen met elkaar en ik val erbuiten zoals altijd, vrienden die een beetje afstandelijk doen of covid hebben. Wil gewoon een avondje gezellig afleiding hebben met wat leuke mensen

8 likes

Omdat ik van geschiedenis houuuu
En de smizende Daan
tumblr_nsii2lbxzy1s3y9slo1_500

9 likes

Nee, deze client is half 30! Ik heb gewoon aangegeven dat ik geen Fries kan en ik praatte dus wel NL tegen haar en zij sprak Fries terug. Ik vind het heel boeiend, ik ben helemaal niet bekend met de Friese taal dus ik zal me er zeker in gaan verdiepen :slight_smile: En heb al een paar woorden geleerd!

4 likes

Ja pas op dat je de friezen niet beledigd he!!! Met hun eigen taal en mooie vlag die ze overal ophangen

28 likes

Ja ik heb een aantal afleveringen gezien.
Wel jammer dat ze tijdens de beeldenstorm een beeld sloopten van een heilige die pas 300 jaar na de beeldenstorm is geboren. :rofl:

14 likes