Dat is een boek over schematherapie en is ook een goed boek! Schemathetapie gaat meer over hardnekkige onderliggende patronen, wordt veel gebruikt bij bijvoorbeeld trauma en/of onveilige hechting. Die gaat uit van dat iedereen een blij kind en gezonde volwassenen heeft, maar dat die door levensgebeurtenissen overschaduwd worden door bijvoorbeeld het angstige kind, kwetsbare kind, en daarbij ook weer bijvoorbeeld de boze volwassene, etc. Je leert in dit boek meer hoe je reageert, vanuit welk kind en volwassene, en hoe je dat langzaamaan kan gaan herkennen en doorbreken.
ACT is een vorm van cognitieve gedragstherapie en gaat veel meer over dat lijden vaak door onszelf en de inhoud van onze eigen gedachten veroorzaakt wordt, bewustwording daarvan en vervolgens doordat je door krijgt dat je weer in een gedachtenstroom bent belandt, een keuzepunt creëren: wil ik hier nu in mee of kies ik om iets anders te gaan doen / een vriendin te bellen / etc. Dus dat gaat veel meer over afstand nemen van gedachten die toch wel komen, maar ook zeker weer gaan.
Edit: als het gaat over jaloezie ligt het aan de kern: waar komt het vandaan? Kan je het plaatsen? Beide boeken kunnen helpend zijn! Want het gaat beide in eerste instantie over herkennen wat er gebeurt. Bij schematherapie ga je meer kijken naar wat je van je gezonde volwassene nodig hebt op dat moment. ACT accepteert dat die gedachten er zijn maar door te herkennen dat je er weer in vervalt, krijg je een keuze je er makkelijker van los te haken.
Nou dit was mijn spreekbeurt ![]()