Ja of neem rijlessen
Is er geen mogelijkheid om lessen te nemen in je eigen auto?
Heb je een auto gekocht? Anders zou ik echt aanraden om gewoon met een automaat te rijden, neemt al minstens de helft van je struggles weg.
Ik ben al 17 jaar niet bij de tandarts geweest. Eerst was het luiheid, verhuizingen en daarna schaamte omdat ik al zo lang niet geweest ben.
Maar heb me nu ingeschreven bij een tandarts, eerste stap is weer gezet.
Schandalig!
Nee op schiphol is het niet zo erg. Ik reis best veel en ik was wcht mega geschrokken van de prijzen op turkse vliegvelden. Wij waren voor 2 halve subs van subway 35 euro kwijt𤔠een latte van de starbucks was 12.
Echt heel rot dat het zoveel angst en paniekaanvallen geeft, maar vraag me echt af wat dan jouw (en @Karl_Lagerfeld) voorstel is voor mensen die angstig zijn maar wel graag willen rijden.
Ik vind @Negativ super verantwoordelijk klinken, blijft in de buurt om te oefenen, heeft net rijles gehadā¦ook hoor ik haar nergens zeggen dat ze niet meer kan opletten. Ik zie oprecht het probleem niet zo. Is het onhandig als iemand 4x voor je afslaat? Ja. Gevaarlijk? Ik zie het echt niet. Heb liever dat iemand zn onzekerheid kent in de auto en daarop juist wil oefenen dan die mensen die denken dat ze prima rijden maar niet doorhebben hoe gevaarlijk ze doen.
En top dat anderen blijkbaar zich meteen comfortabel voelen in een nieuwe auto, maar met vrijwel elke nieuwe deelauto die ik gebruik sla ik ook weleens af.
Ja moet er perse een alternatief zijn? Dan kan ze misschien nooit rijden, geen idee.
Auto afslaan is niet heel gevaarlijk maar niet kunnen anticiperen op onverwachte dingen (hoe onverwacht is een groen stoplicht?) wel. En pure stress krijgen van zoiets kan wel zorgen voor gevaarlijke situaties imo.
De openbare weg is geen plek meer om te oefenen. Dat doe je tijdens rijlessen als er iemand naast je zit die kan ingrijpen
Nouja in algemene zin zijn er toch heel veel mensen die heel graag auto zouden willen rijden maar die dat gewoon niet moeten doen of mogen omdat ze dat niet veilig (genoeg) kunnen?
Ik vond het verschil qua koppeling in mijn leswagen (diesel) en de auto waarin ik vervolgens moest rijden (kleine benzine-auto) ook erg groot.
In het begin liet ik daardoor de auto ook vaak afslaan terwijl dat tijdens mijn rijlessen nooit een issue was.
Wat mij enorm heeft geholpen (en jou hopelijk ook) is zodra je het ene pedaal (de koppeling) laat opkomen, duw je het andere pedaal (gaspedaal) al rustig in.
Door mijn diesel-lesauto was ik gewend om eerst alleen de koppeling op te laten komen tot ik op het āaangrijpingspuntā zat en daarna pas gas te gaan geven. Bij veel (benzine) autoās moet je gewoon al eerder gas bij gaan geven.
Veel succes ermee!
Was er maar een systeem waarin een onafhankelijk expert beoordeelt of je veilig genoeg rijdt om de weg op te kunnen
Ik denk niet dat die onafhankelijke expert je laat slagen als je daar met paniekaanvallen zit omdat het stoplicht groen wordt.
Maar zij weten ook wel dat niet iedereen voor het eerst alleen in een andere auto in 1x lachend wegrijdt. Maar blijkbaar schatten ze in dat diegene vaardigheid genoeg is om zich uiteindelijk daaraan aan te passen. En ze hebben ook faalangstexamens, mensen die het allemaal super spannend vinden en die laten ze ook slagen. Waarbij het risico dat het daarna spannend is denk ik hoger is.
Vind het gewoon een beetje sneu dat iemand hier komt vertellen dat ze net een auto heeft gekocht, superleuk maar best spannend, daarmee gaat rijden en inderdaad een keer goed in paniek raakt, maar daarna blijft rijden om haar auto beter te leren kennen, kilometers blijft maken en zelf ook wel vertrouwen lijkt te hebben dat het beter wordt. En dan als reactie krijgt: tja, misschien moet je maar niet meer rijden vind het allemaal niet heel proportioneel en ook niet heel helpend voor iemands zelfvertrouwen.
Dat is en blijft een momentopname en vind dat iedereen daarin ook eigen verantwoordelijkheid heeft om te beoordelen of het verstandig is zelfstandig de weg op te gaan. Zowel je eerste ritjes na het halen van je rijbewijs als jaren later.
Ja maar wacht even, ik heb 1x jankend voor dat stoplicht gezeten (dat moment was echt even ellende) en daarna heb ik het rondje x10 gedaan zonder hyperventilatie en gedoe. In de fiat500 van mijn tante heb ik ook gewoon normaal gereden omdat die koppeling gewoon chill was. Die onmacht is gewoon even kut maar zodra ik gewoon chill en gewend in dat ding zit is er 0 aan de hand maar ga mezelf niet meer verantwoorden, had het gewoon niet moeten plaatsen lol. Ik weet van mezelf dat ik prima kan rijden als ik me comfortabel voel in de auto
Meid het komt helemaal goed! Binnen no time leer jij je eigen koppeling op je duimpje kennen š«¶š» het wordt onnodig groot gemaakt, trek het je niet aan
Ik vind deze casus (iemand die heel zelfbewust is en haar best doet om het goed te doen, maar worstelt met een nieuw voertuig) eerlijk gezegd echt veel minder erg dan zoān 50% van de automobilisten die veel harder rijden dan mag, niet stoppen voor een zebrapad, bumperkleven als iemand niet in de (te hoge) snelheid mee wil, geen richting aangeven, etc. En die zitten over het algemeen veel te zelfverzekerd achter het stuur. Over āgevaarlijkā en veiligheid gesprokenā¦
Ja dat veel te zelfverzekerd achter het stuur zijn vaak jochies die net hun rijbewijs hebben gehaald op hun 17e en heel weinig ervaring achter het stuur hebben. Buurjongen die net zn rijbewijs heeft gehaald rijdt veel te hard en roekeloos.
Nou, dit!!! Echt 100x liever iemand die zān auto een paar keer laat afslaan of die nog een 2e of 3e keer kijkt voordat ie de weg op rijdt dan iemand die denkt dat ie max verstappen is. Als ik het over idioten op de weg heb denk ik nooit aan angstige mensen, dan denk ik aan egotrippers :ā)
De petjes