Maar het onderwijs van vroeger was inderdaad ook wel heel erg gericht op onthouden/reproduceren. Men is nu veel meer bezig met ook de hogere ordes van leren aan te pakken in het onderwijs, dat is in elk geval wel mijn ervaring. Wij werken bijvoorbeeld heel erg vanuit de theorie van Bloom die werkt met de volgende taxonomie:

Wat jij beschrijft zijn slechts de eerste twee/drie lagen van de piramide, terwijl je als docent ook moet zorgen dat de andere lagen aangesproken worden. Als je dat doet wordt het onderwijs ook veel leuker, want leerlingen gaan veel meer zelf aan de slag met de stof die ze aangeboden krijgen. Autonomie is dan ook 1 van de 3 peilers waarin een goed leerklimaat ontstaat (relatie en competentie zijn de andere 2).
Voor mijn vak zou de onderste laag slechts het stampen van woorden en zinnen zijn en de bovenste het schrijven van een verhaal waarin de geleerde woorden verwerkt moeten worden, dan wordt het al veel uitdagender en leuker.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het ook zeker aan de docenten kan liggen hoor, onderwijs is uiteindelijk ook iets wat je samen doet: leerling, ouder en docent. Maar ik kan de gekste dingen bedenken en er zijn dan nog genoeg leerlingen die het simpelweg niks boeit. Dat hoeft dan niet te betekenen dat ze over 10 jaar niet ineens wel die interesse ontwikkelen.
Oh en op je edit: jammer dat je precies dat eruit pakt want ik zeg letterlijk onderaan mijn bericht dat het hartstikke verschilt per kind maar dat dit is wat ik zelf zie over het algemeen… Dus dat het bij jou dan anders is kan heel goed kloppen en ontken ik ook nergens? Onderwijs in Nederland verschilt per niveau. Vwo is van 12 tot 18, havo 12 tot 17 en vmbo 12 tot 16. Ik geef zelf op dit moment les op havo/vwo zowel boven- als onderbouw.