Het lastige van lesgeven is dan ook dat je te maken hebt met 30 individuen die allemaal op een andere manier (willen) leren en je hen allemaal binnen de 50 minuten die je over het algemeen hebt moet bedienen. Zijn er in België geen verschillende niveaus binnen het onderwijs? Want dan wordt het dus alleen nog maar lastiger omdat niet alleen de leerstijlen maar ook nog eens de niveaus heel erg verschillen binnen een groep. Dan snap ik heel goed dat een docent de hogere ordes niet altijd aan kan spreken omdat je dan waarschijnlijk een heel groot gedeelte van de groep niet meer bereikt. Ik heb zelf vmbo gedaan (het laagste niveau) en heb daardoor ook een heel grote basis qua analyseren gemist omdat die ordes bijna niet aangesproken worden (toen in elk geval). Daardoor moest ik op de uni echt heel erg wennen aan de manier van denken.
Bovendien komt er ook nog eens bij dat in de leeftijd waarop kinderen op het VO zitten de pre-frontale cortex nog vol op in ontwikkeling is. Ik ben zeker geen neuroloog, maar ik heb wel geleerd dat prioriteiten stellen en oorzaak/gevolg dan nog heel lastig is om op orde te hebben. Daardoor is er vaak ook nog niet zo’n besef van waarom school en leren belangrijk is en hebben leukere dingen sneller voorrang. De ontwikkelingen die dan gaande zijn in je hersenen zijn ook een reden van de puberteit: je hebt best veel verantwoordelijkheden al op die leeftijd maar je hersenen zijn er nog niet altijd klaar voor om de juiste beslissingen te maken en dat botst dan. Ik denk dat kinderen daardoor ook sneller denken van ‘oh saai, waarom moet ik dit doen?’ Of, wat ik ook nog wel eens hoor: ‘de docent is niet leuk dus ik ga ook echt niet leren voor dat vak, hoor!’
Ik erger me zeker niet aan je, vind het zelf ook een interessante discussie zeker omdat het nou eenmaal te maken heeft met mijn vak. Maar je geeft aan dat je het kort door de bocht vindt terwijl ik daaronder alles juist nuanceer, vandaar
no hard feelings.
, maar ik heb in het middelbaar de Decamerone gelezen, wij leerden in onze vrije tijd Shakespeare-fragmenten van buiten, hadden discussies over reïncarnatie en Lilith (Adam’s eerste vrouw, voor Eva), haha. Ik ging op zich graag naar school, maar de leerstof was gewoon heel vaak niet boeiend gegeven. Rijtjes stampen, ja, en daar heb ik een hekel aan. En als er dan eens iets “vernieuwends” gedaan werd (projecten o.i.d., wij hadden bijvoorbeeld een project waarbij we de remweg moesten onderzoeken), dan was het in groep en daar heb ik zo mogelijk een nog grotere hekel aan, haha.

.