Weg in eigen land

Misschien naar zaanse schans? Lekker toeristisch maar vond het wel leuk om te zien! (Edit: oh wel best duur zie ik nu, hmm niet heel budget dus sorry!)
Naar de veluwe en dan met de witte fietsen door het park is ook leuk. Dagje naar het strand, dagje naar een leuke stad…

1 like

Ik weet niet hoe goed alles met de trein alleen te bereiken is, maar ik vind Hanzesteden altijd leuk om te bezoeken. Of je kunt een aantal steden van de 11-stedentocht aandoen. Plekjes als Giethoorn, Bourtange, Veere, idd Veluwe of de Biesbosch. Je kunt naar Schiphol om te gaan vliegtuig-spotten vanaf het Panorama-platform, of een dagje naar Maastricht en Valkenburg. En dingen waarvoor je wel moet betalen, maar geen idee hoeveel: Kinderdijk of Fort Pampus bijv.

3 likes

NS wandelingen zijn altijd leuk! Stourtje stadsgids van Rotterdam/Den Haag/Amsterdam/Utrecht lenen bij de (online) bibliotheek en een stadswandeling doen, street art routes zoeken, dagje strand, weet niet hoe makkelijk het te vinden is maar naar gratis festivals en concerten. Lokaal heb je vaak best grappige dingen zoals kunstroutes etc, in Den Haag nu BlowUp.

3 likes

Ik zou dan eerder voor natuur gaan dan voor de stad, dat loopt eerder in de papieren. Maar ook park de hoge Veluwe met de witte fietsen vraagt entree van iets van €15 volgens mij. Zee is wel altijd gratis. En een beetje ronddwalen in een onbekende stad kan ook met een kop koffie.
Ik hou heel erg van Groningen en Deventer bijvoorbeeld. Middelburg heeft ook een leuk oud centrum.

Er zijn veel NS wandelingen, maar ook veel wandelingen via apps/podcasts dat is ook heel leuk. Je hebt bijvoorbeeld podwalks en dat zijn audiotours met veel weetjes over geschiedenis.

En heb je misschien nog ergens een waardebon die je (deels) om zou kunnen zetten in een museumjaarkaart?

2 likes

Dordrecht is leuk, Gorinchem heeft een leuke stadswandeling, Gouda heeft vrij vaak gratis ‘festivals’ of evenementen door de stad

2 likes

NPO heeft een app Podwalks die je in verschillende steden kan doen over een geschiedenis onderwerp. Dus als je daarvan houdt kan dat wel een leuke manier zijn om een stad te ontdekken.

8 likes

Mocht je nog niet in alle provincies/provinciale hoofdsteden zijn geweest, kan je de missende plekken bezoeken. En verder, wat voor dingen vind je leuk om te doen tijdens een dagje weg? Doe je bijv. graag stedentripjes, speel je graag toerist in eigen land of blijf je liever weg van de stad? En waar ongeveer in Nederland zit je?

2 likes

Brocante markten
Food festivals
Buiten bioscoop
Vaals drielandenpunt
Zandsculpturen Garderen
Stedelijk musea (goedkoper in kleine steden)
Botanische tuin Utrecht (moet je wel met de bus)

3 likes

Bedankt voor alle inspiratie en tips! Ik ga morgen wat plannen denk ik! :heart::heart:

1 like