Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Nee je bent niet de enige, bij mijn ouders thuis gaat dat ook zo! Ik dacht er nooit bij na, maar toen mijn vriend voor het eerst bij mijn ouders kwam eten vond hij het (zei hij achteraf) voor kakkers haha.
Ik dacht er nooit echt bij na eigenlijk, maar het staat wel netter, m’n moeder heeft ook een heel servies dat helemaal bij elkaar past dus dat staat wel mooi.

Ik vond het juist heel raar toen ik voor het eerst bij mn vriend at dat alles zo vanuit de pan op het bord werd gedaan.

3 likes

Hahah ik ben ook echt aan het graven, maar meer dat mijn ouders zo veel structuur hadden. Echt naar het bizarre toe en ik heb dat heel wat minder haha

1 like

Het enige wat ik mij kan bedenken is meteen na het eten alles opruimen/afwassen etc., maar verder niet echt iets. Nee, zo veel structuur vond ik echt niet fijn in ieder geval. Totaal geen ruimte voor spontane dingen. Als er een vriendinnetje wilde blijven eten moest ik dat een week van te voren aangeven :roll_eyes:

1 like

Alles meteen in de vaatwasser zetten en niet op het aanrecht laten staan. Ik verzamel nu ook mijn afwas in een teil, uit het zicht, vind het zo onsmakelijk om altijd naar de afwas van m’n huisgenoten te kijken…

Eigen bord/ spullen afruimen als je klaar was met eten en gelijk in de vaatwasser zetten.
Elke dag ontbijten.
Dekbedovertrek openslaan bij het opstaan.

Poeh, zoveel andere dingen maar ik kom er niet eens op omdat ik het al algemeen vind en niet specifiek bij mijn ouders plaats, terwijl dat wel zo is want zij hebben mij opgevoed. Best gek.

Wat bedoel je hiermee? Ik denk dat het wel een ding is haha! :grin:

Bij ons was zondag altijd een beetje de “decadente” dag. Dan was er uitgebreid ontbijt aan een gedekte tafel met verse jus d’orange, croissantjes en afbakbroodjes etc. Overdag stond er altijd klassieke muziek/opera aan en ‘s avonds ook weer wat luxer eten. Zoals beenham met rodewijnsaus, asperges een aardappelgratin oid.

Bij mijn vriend thuis was het bijvoorbeeld een ding om direct na het eten aan tafel koffie te drinken!

3 likes

Ik heb niet zoveel van huis meegekregen :joy:.
Wel dat ik het beddengoed om de week was. En inderdaad die dubbele kussensloop.

Chips uit een (te klein) schaaltje. Heb ik aanvankelijk wel overgenomen, maar inmiddels plof ik met de zak op de bank :grimacing: En die zak gaat leeg, uiteraard.

5 likes
  • Elke dag zelf koken, sowieso lekker en goed eten belangrijk vinden. Ik heb echt liefde voor eten thuis meegekregen en kook net als mijn moeder.
  • Te veel alcohol drinken
  • Op zondag aten we altijd ontbijt en avondeten zoals ze dat doen waar mijn vader vandaan komt, dat doe ik nu niet zo strikt maar ga ik zeker ook doen als ik kinderen heb
  • Gastvrijheid, iedereen was altijd welkom bij ons thuis, mee-eten nooit een probleem, dat heb ik wel echt overgenomen. Vind het heerlijk als mensen zich in mijn huis thuis voelen
  • De TV of de stereo stond bij ons eigenlijk altijd aan op de achtergrond en ik heb nu thuis ook altijd achtergrondgeluid aan. Vind ik echt fijn. Mijn vriend merkte dat jaren geleden bij mijn moeder thuis een keer op en vond dat zo raar en een beetje aso, haha
  • Mijn ouders draaiden sowieso heel veel muziek en dat doe ik ook

Nou onze badkamer is recht dus al het water komt overal. Dus tijdens het douchen leggen we handdoeken op de vloer, meestal je handdoek van de dag ervoor. Na het douchen droog je de vloer en doe je die handdoek in de wasmand

4 likes

Niet van mijn ouders geleerd, maar dit doe ik nu! Ik laat de handdoek (één grote) wel liggen na het douchen. Mijn moeder zag dat laatst en kon er niet mee omgaan. “Moet ik daar dan op gaan staan?! Dat doe ik niet hoor.” :joy:

4 likes

doen wij ook haha

1 like
  • Altijd de tafel dekken en aan tafel eten, behalve doordeweeks ontbijt (als ik alleen eet, dek ik dus ook gewoon de tafel voor mezelf)
  • Bij het eten geen frisdrank drinken, alleen water of wijn/bier
  • Gewoon koken 's avonds, iets afhalen of zo is bij ons echt mega uitzonderlijk. Heb echt meegekregen dat eten maken een deel liefde geven is aan anderen en het belangrijk is.
  • Bed altijd opmaken 's ochtends (Hoewel ik dit niet altijd mega strikt opvolg)
  • Aanrecht moet altijd leeg en schoon zijn, anders is het een akelig gezicht
  • Van mijn moeder heb ik ook wel meegekregen dat make up gewoon belangrijk is, dat het normaal is om je iedere dag op te maken. Haar make up stijl heb ik daarin ook wel een beetje over genomen en een eigen draai aan gegeven.

Ohjaa ook muziek aan tijdens het eten, omdat mijn moeder er niet tegen kan als je elkaar hoort kauwen hahaha

2 likes
  • geen tv aan overdag. Vind het nu ook echt tokkie als ik om 1 uur bij mensen thuis kom en de tv staat aan :grimacing:, doe dan de radio ofzo
  • uiteraard ook NOOIT eten voor de tv, altijd aan tafel
  • altijd gezond en zelf koken
  • constant opruimen en schoonmaken
  • m’n moeder draagt geen make up en laat haar lichaamshaar ook groeien net als ik haha, misschien dat ook een beetje overgenomen
6 likes

Grappig, ik kom door dit topic erachter dat ik eigenlijk heel weinig hetzelfde doe als mijn ouders. Wat ik wel van hun heb overgenomen is zelf koken. Mijn ouders zijn verre van avontuurlijke kokers (terwijl ik het leuk vind om nieuwe recepten uit te proberen), maar ze koken wel altijd zelf.

Wat ik echt heel anders doe: nooit de tv aan als achtergrondmuziek en altijd aan tafel eten, ookal ben ik alleen.

3 likes

Ik heb ook geleerd om geen pannen op tafel te plaatsen! En snacks uit bakjes, vind uit de zak zo ongezellig maar mn vriend snapt daar dus echt helemaal niks van

5 likes
  • geen tv aan voor 5 uur 's middags
  • Chips altijd in een bakje, nooit uit de zak
  • Geen drinken bij het avondeten
  • Koken met altijd verse producten (ik kwam er pas achter dat er van die knorr maaltijden in doosjes bestaan toen ik met m’n vriend was. Vind het nog steeds een debiel concept omdat je alsnog vet veel erbij moet kopen maar oké)
  • Nooit met lege handen van tafel gaan, altijd iets mee nemen naar de keuken
  • Elke avond de vaatwasser aan
  • Altijd mensen bedanken voor het drinken/eten als je bij een vriend/vriendin hebt gegeten, zelfde geldt voor als iemand je heeft gebracht/gereden
  • Je spullen ALTIJD opruimen

Dat laatste heb ik me dood aan geërgerd als kind en nu heb ik het gewoon over genomen haha. Toen ik bij m’n vriend thuis kwam voor het eerst schrok ik me dood. Overal spullen!! Op de eettafel spullen, op de bijzet tafeltjes, op de kastjes… Dat werd gewoon opzij geschoven bij het eten in plaats van opgeruimd. Dat vind ik nog steeds echt zo raar en ik erger me er ook aan. Bij ons is altijd alles opgeruimd en heeft alles een plek.

1 like

Door dit topic besef ik dat ik echt vrij weinig heb meegekregen vanuit huis hahaha

5 likes

Ja ik ook! Al deze dingen?? Het meeste doe ik wel omdat het logisch is maar niet dat mn ouders daar echt op hebben gehamerd ofzo

2 likes

Hahaha de kaas en vleeswaren bak, die hebben wij ook nooit gehad maar zag dat bij andere mensen wel altijd thuis inderdaad! Ik heb ook nooit begrepen waarom bij veel mensen alles elke keer op tafel moet zodat iedereen ter plaatse een bammetje kan smeren. Lekker allemaal met je mes overal in roeren. Dat Hollandse ontbijten met een pot chocopasta en alle vlees en kaas en de Becel op tafel heb ik echt alleen altijd bij andere mensen thuis gedaan. Zaterdag patatdag trouwens ook, nooit zelf gedaan maar zooo vaak bij vriendjes en vriendinnetjes thuis!

3 likes