Welke gewoontes heb jij vanuit huis meegekregen?

Hadden wij ook inderdaad!

1 like

Ja, meeste doe ik gewoon omdat ik dat wil of chill vind? :man_shrugging: Maar misschien heb ik het niet door gehad.

1 like
  • Altijd aan tafel eten en altijd water drinken bij het eten
  • Na het eten altijd kwark of yoghurt eten met siroop erdoor (dit doe ik zelf thuis niet, maar wel nog steeds als ik bij mijn ouders ga eten)
  • Die kwark/yoghurt doe je dan in het glas van het water dat je bij het eten dronk want dat is afwasbesparend
  • Daarna altijd koffie/thee drinken aan tafel
  • Zondag was vroeger altijd frietdag (gelukkig niet overgenomen)
  • Na het douchen de douche helemaal droog maken
  • Chips altijd uit een bakje en alleen chips in het weekend
  • Geen schoenen/tassen laten slingeren, meteen opruimen
  • Bed altijd opmaken als je opstaat
  • Altijd het nieuws kijken om 8 uur met koffie/thee (doe ik ook niet thuis, maar wel nog steeds als ik bij mijn ouders ben)
  • Gezamenlijk ontbijten, altijd de tafel dekken (wie het eerst beneden is, dekt de tafel)
  • Geen tv overdag
  • Pannen op tafel, altijd ‘eet smakelijk’ zeggen voor je begint met eten
  • Nooit de oven voorverwarmen, gewoon het eten erin gooien als je de oven aanzet en op gevoel wachten tot het klaar is
  • Qua broodbeleg: pindakaas met suiker, kaas met jam, kaas met stroop, aardbeien met suiker
  • Alles tegelijk wassen, niet op kleur of soort sorteren (behalve wit, dat gaat wel apart)
3 likes

Dat je de deur dichtmaakt als je er door heen ben gekomen. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord “je bent toch niet in de kerk geboren?!”

5 likes

Iedere dag vers koken (ofja zonder pakjes en zakjes) em altijd te veel koken. Altijd beginnen met uitje en knoflook.

Schoenen uit in huis

Wij kregen bijna nooit een toetje. Of soms gewoom een schaaltje yoghurt met beetje honing. Terwijl bij een vriend bij het tafel dekken standaard de danoontjes al bij de borden werden gezet.

Ohja! Bij een exvriendje aten ze het vlees als laatst. Dat stond dan wel op tafel maar dat schepte niemand nog op. Vond ik zo raar!

Wat ik ook van huis heb meegekregen is altijd met een kus weltrusten zeggen. Als ik dat nu vergeet omdat mn vriend nog beneden is loop ik nog een keer naar beneden omdat ik anders niet kan slapen haha.

Oh en helaas heb ik het schoonmaak-gen niet meegekregen

‘NOOIT met lege handen naar de keuken lopen!’ ‘NOOIT met lege handen naar boven lopen!’

Ik hoor het ze nog roepen. Ik neem vervolgens nu ook altijd wek iets mee naar boven of naar de keuken en ruim dat ook meteen op. Heb het er bij mijn vriend ook intestampt. Vond het ook heel raar dat hij bijvoorbeeld niet zijn lege bord mee nam naar de keuken als hij daar toch al moest zijn.

2 likes
  • Geen schoenen op tafel zetten, brengt ongeluk
  • Deur dicht doen als je er door bent gekomen
  • Altijd een toetje na het warm eten (doe ik thuis eigenlijk niet meer)
  • Op zondag is het ‘we zien wel wat we eten dag’ :sweat_smile:
  • Zaterdag aten we altijd friet! Mijn ouders doen dit nog, wij soms
1 like

Vind het ergens heel vertederend als mensen van die vaste dagen voor eten hebben, zoals vrijdag frituur en dan zaterdag brood of zo.

4 likes

Wij hadden dit 3 dagen. Maandag iets van brood met iets makkelijks, woensdag altijd macaroni en vrijdag altijd friet. Dit hebben mijn vriend en ik gelukkig niet overgenomen. Hij had thuis ook nergens een “vaste” dag voor. Vind het nu ook echt niet meer nodig om ieder week friet te eten gelukkig!

1 like
  • Bij het avondeten staan de pannen op tafel, en schept iedereen daaruit op. Ik doe dat zelf nu bijna nooit, vind dat juist ongezellig en zet liever schaaltjes op tafel of schep het eten op de borden.
  • Geen drinken bij het avondeten. Ook nooit alcohol, dat is voor later op de avond - en alleen in het weekend.
  • Snacks nooit uit de zak eten, altijd in bakjes gezellig op tafel. En alleen in het weekend.
  • Heel veel regelmaat. In alles eigenlijk. We aten bepaalde dingen op bepaalde dagen, mijn moeder heeft een enorm gestructureerd huishoudregime en sowieso gebeurt alles op vaste tijden (koffie drinken, de hond uitlaten, eten, etc.). Ik houd zelf ook wel van een beetje structuur, maar ben (gelukkig) wel een stuk flexibeler dan ik heb meegekregen van huis uit.
  • Na het douchen altijd de douche droogmaken
  • Nooit met lege handen naar boven lopen
  • Geen tv overdag
  • Altijd pindakaas in huis. En kaas. En inderdaad het vleeswarenbakje
  • Om 20:00 het journaal kijken met koffie

Overigens doe ik van al deze dingen zelf vrij weinig. Alleen de douche droogmaken, nooit met lege handen naar boven en de pindakaas haha.

1 like

Door jouw bericht belandde ik hier. :joy:
https://forum.viva.nl/eten/avondeten-schalen-of-pannen/list_messages/247998
wij aten meestal 1pans/wokgerechten enzo of ovengerechten. Dan heb je maar 1 schaal of pan op tafel. Salade uiteraard wel in een schaal :’). Als we dan een keer AVG aten deed mn moeder alvast een stuk vlees op het bord en dan de rest vd pannen wel op tafel. Ik vraag me ook af of het dan niet snel afkoelt? Ik kan het ook niet zo goed voor me zien, zo’n schaal met gekookte aardappels ofzo haha. Staat wellicht wel mooier.

@anon97169625 oh god dat nooit met lege handen naar boven lopen. Ben blij dat ik geen bovenverdieping heb. Hoevaak ik midden op de trap wel niet weer naar beneden ben geroepen om een stapel was naar boven mee te nemen.

3 likes

Hahaha ik vind het ook wel grappig hoe de posts soms een soort 10 geboden lijken. Men zal NIMMER zijn schoeisel de leefruimte in brengen en gij zult ALTIJD spijs aan tafel nuttigen. Mijn ouders hadden niet echt regels, we deden sommige dingen gewoon. Maar bijv mijn ex-schoonfamilie was wel heel erg zo van de regeltjes en wat wel en niet bij hun thuis gedaan werd dus ik weet dat mensen wel zo opgevoed worden.

17 likes

Hahaha ja! Dat deed mijn moeder ook altijd en ik nu ook. Heb echt argwaan tegenover recepten zonder knoflook of ui.

10 likes

‘In dit huis…’

4 likes

Wel een aantal dingen die hier al genoemd zijn:

  • altijd aan tafel eten
  • chips uit een bakje in plaats van uit de zak
  • overigens alles in leuke bakjes of schalen maar nooit zomaar uit de pan/verpakking
  • nooit de tv aan overdag

maar iets wat ik nog niet gelezen heb is deze:

  • je 's-ochtends uit bed meteen aankleden (en douchen etc) omdat je nooit weet wie er onverwacht voor de deur staat en je er dan wel netjes bij zit. Als kind hoefde dat natuurlijk niet, maar mijn moeder heeft dat wel doorgeven aan mij als volwassene. En zij had het weer van haar moeder dus een beetje een familieding :stuck_out_tongue:. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik, als ik niemand verwacht, toch vaak eerst wel even in pyjama doorbreng maar eigenlijk nooit een hele dag. Ik denk wel dat dat hierdoor komt.
1 like

Ja het staat netter, en het koelt niet perse sneller af. Ja misschien iets ofzo, maar het is niet dat je koud eten zit te eten ofzo haha. In een restaurant krijg je toch ook weleens losse schaaltjes met patat of groenten, zo’n idee is het een beetje :yum: bij ons was het avond eten wel echt een ding, het familiemoment van de dag dus misschien dat er daarom wat meer zorg aan werd besteed? Dunno

2 likes

Ik denk dat het beide kanten op kan gaan. Wat ik een beetje heb is dat ik het juist anders wil doen dan mijn ouders.

2 likes
  • het bed niet opmaken
  • afstoffen met een natte vaatdoek en drogen met een theedoek
  • nooit kant en klaar of uit pakjes koken
  • altijd aan tafel eten
  • zoveel mogelijk biologisch eten
1 like

Ik weet nog dat ik heel klein was en voor het eerst iets op de grond liet vallen heel sneaky. Het was het papiertje van een calippo ijsje en die dag kwamen er mensen aan de deur vragen aan mn moeder of ik wel eens afval op straat gooide. Was toen 5 ofzo, maar vond dat zo eng echt alsof ze het gezien hadden. Wist wel dat ik fout zat en heb het daarna ook niet meer gedaan

5 likes