Werk (algemeen topic)

Ugh ik loop stage bij een ondertitelingsbedrijf en de meeste dingen die ik ondertitel zijn echt leuk maar soms zit er iets tussen met een boodschap waar ik het heel erg mee oneens ben :angry: En het is allemaal confidential natuurlijk dus ik kan niet eens even lekker spuien erover :angry: :angry: :angry:

Edit: niks echt heftigs trouwens, ik zit geen FvD video’s te ondertitelen ofzo, maar toch

2 likes

Ik werk nu bijna twee jaar op deze plek en kwam vanuit een traineeship waar weinig mogelijkheden waren om te onderhandelen. Inmiddels fijn aan het werk en zijn ze heel tevreden over me (twee keer functioneringsgesprek gehad). Nu kreeg ik ook bericht dat ik mee mag doen aan soort management trajecten voor potentiële managers. Kortom allemaal goede signalen om salarisverhoging te vragen. Maar ik vraag me nu vooral af wat een reële vraag is. Ik werk bij de overheid dus we zitten met vaste tredes en schalen dus ben nu beetje aan het uitzoeken wat oke is en wat ik zou willen.

Iemand nog tips voor zoiets of ervaringen vanuit mensen die bij de overheid werken?

1 like

Je zou even kunnen kijken op werkenvoornederland en dan functies die vergelijkbaar zijn met die van jou of waar je heen wil groeien. En kijk ook wie nog meer mee doen aan dat traject, welke functie ze hebben en welk salarisprofiel daarbij past. Mijn ervaring bij de overheid is wel dat je aan een functieprofiel vast zit en daarmee ook aan een schaal. Maar over een trede kan je soms wel onderhandelen. Zou dit zeker doen als er een mismatch is tussen wat je nu verdient en zou moeten verdienen als gevolg van dat je laag bent ingestroomd.

Bij ons wordt er wel best strikt mee om gegaan: je krijgt 1 of 2 tredes erbij per jaar bij goed functioneren en een schaal omhoog ga je in principe enkel door te solliciteren op een andere functie.

4 likes

Ohja goed om te noemen, mijn directeur heeft wel al gezegd van goh normaal inderdaad doorsolliciteren maar weet ook dat er altijd iets mogelijk is dus kijken graag naar de mogelijkheden. Maar ik hoor vooral ook moeilijke verhalen dus eerst zien dan geloven.

Eerlijk, voor 2 tredes per jaar wordt het echt binnenkort wel tijd voor andere baan haha

Ooh dat klinkt alsof er meer mogelijk is! En ja met die 1 a 2 tredes per jaar gaat het echt langzaam, ik heb daarom zo hoog mogelijk ook ingezet zodat ik bij m’n overstap nog even een goede stap maakte ter compensatie.

Onder welke CAO val je en in welke schaal + trede zit je nu? En met 2 jaar ervaring na een traineeship dus? Ik kan wel even kijken waar ik met ca die ervaring op uit kwam en doorgroei, dan heb je misschien referentie.

Vraagje, ik werk nu bijna 3 maanden via een uitzendbureau, heb nu de opleiding bij t bedrijf voltooid. Nu bleek dat mijn collegas in mn opleidingsgroepje allemaal veel meer verdienen. En hoewel t deels qua ervaring te verklaren is, begonnen we qua kennis over dit bedrijf allemaal op nul. Nu hadden we laatst evaluatie en daarbij bleek dat op een van de punten waar er gekeken wordt of t goed gaat ik veel beter scoorde dan de rest. Dus t voelt gewoon echt stom om dan het minste betaald te krijgen. Heeft t uberhaupt zin om dit bij het uitzendbureau aan te kaarten?

Ik zit nu in een soort sabbatical, ik werk wel in een praktisch beroep als uitprobeersel en adempauze van het leidinggevende werk dat ik hiervoor deed. Ondertussen aan het oriënteren op wat nu? Ik heb een masterdiploma in een klein werkveld waar ik niet per se in wil werken maar ben ook klaar met onder mijn kunnen werken/ betaald krijgen. Dus ik denk aan een traineeship bij bijvoorbeeld Ca l c o. Heeft iemand hier daar ervaring mee en mag ik je dan wat vragen stellen?

2 likes

Ik doe daar nu een traineeship en ken veel mensen die de traineeship al door zijn dus stuur maar een berichtje als je vragen hebt :ok_hand:

2 likes

Mijn vriend is nu ook bezig met z’n traineeship daar, je mag altijd dm’en!

2 likes

Met wat voor een doel zou je zo’n traineeship daar willen doen?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel bekenden die zich een nummertje voelden die zo snel mogelijk geld op moesten leveren en het leren was daaraan ondergeschikt.

Volgens mij zijn er wel betere manieren om de IT in te rollen.

4 likes

Wat goed! Heb je tips? Ik heb morgen zo’n gesprek maar ik kom niet verder dan ‘ik heb zoveel jaar ervaring met X en daarnaast ook ervaring met Y dus zou graag op deze trede ingeschaald willen worden’ (schaal staat vast). Maar ben altijd slecht in mezelf promoten dus ben bang dat dit een beetje te summier is?

Er zijn op dit moment superveel IT traineeships, ik zou goed oriënteren en vooral kijken naar hoeveel opleiding en persoonlijke aandacht je werkelijk in de praktijk krijgt

1 like

Ik was ook geïnteresseerd in het bedrijf dat je noemt maar ik heb inmiddels besloten er niet aan te beginnen. Ik ken namelijk twee mensen die slechte ervaringen hebben met dit bedrijf. Op Trustpilot staan trouwens ook (vooral negatieve) reviews van werknemers en sollicitanten. Ik weet dat zulke sites vaak een scheef beeld geven, en er zullen vast ook veel succesverhalen zijn, maar al die negatieve ervaringen schrikken mij persoonlijk af.

1 like

Ik doe op dit moment een traineeship daar (bijna klaar!) en kan me eigenlijk in alle bovenstaande reacties wel vinden. Zelf ben ik heel blij met waar het me gebracht heeft, zeker omdat ik midden in corona daar ben begonnen en ik echt nog niet wist wat ik precies wilde doen. Zonder hen was ik niet op de plek gekomen waar ik nu ben en waar ik alle ruimte en kansen krijg om te ontdekken wat me ligt en wat ik kan. Maar ik denk ook dat ik daar best geluk mee heb gehad.
Van iedereen die tegelijk met mij gestart is zit iedereen wel echt op een plek die bij ze past en de springplank die het ze gegeven heeft, maar het is niet een werkgever die echt geeft om zn personeel en iedereen is blij als het traineeship straks klaar is en ze gewoon direct voor hun opdrachtgever kunnen gaan werken haha

4 likes

Hier sluit ik me bij aan. Denk dat de ervaring heel erg afhangt van je verwachting en voor mij was dat puur een ander werkveld snel in komen. Dat hebben ze me kunnen geven en ook echt snel. Ook bieden ze als je goed bent in zelfstudie wel veel recourses en de optie om aan de lopende band certificaten te halen. Maar ben zelf niet goed in zelfstudie en ze bieden niet meer dan oefentoetsen, studieboeken en betalen voor je certificaat examen. Iets van een training of groepsles zit er niet echt in. Maar ik ken ook mensen die bij andere plekken een it traineeship hebben gevolgd en die zijn vaak wel in dezelfde lijn. Heb zelf ook bij qissIT(?) gesolliciteerd en die raad ik nog meer af. Daar zit je bvb echt vast want de intentie is dat je na de eerste 2 jaar gewoon blijft als detacheerder en dat leek mij niks. Bij calco is het wel de bedoeling dat je overgenomen wordt na 2 jaar.

Mijn voornamelijk positieve punt van calco is vooral dat je zolang je trainee bent een ov jaarkaart krijgt die je ook privé mag gebruiken in bus tram en trein. Heel chill met familie aan de andere kant van Nederland.

Wat ik zelf ook prettig vind is dat ze vaste salarisverhoging momenten hebben en dit is mijn eerste “echte” werk dus vind het erg prettig dat dat gewoon vast staat. Denk dat als je al veel “volwassen” werk ervaring hebt dat niet zo boeiend is.

2 likes

Maar gebeurde dit ook? Want ik hoorde vaak verhalen dat het bedrijf jou als trainee voorhield dat je salaris iedere periode een x percentage zou stijgen, maar dat er altijd wel iets aan je prestaties was aan te merken waardoor je dit percentage eigenlijk nooit kreeg.

Ik ben ook ooit begonnen bij dit bedrijf, maar ik heb een bijzonder nare ervaring gehad. Is nogal een herkenbaar verhaal dus ik ga het hier niet weer neerplempen maar misschien vind je het nog als je helemaal terugzoekt in mijn posts.

Als jij een beetje weet bij wat voor een soort bedrijf je wilt werken, en welke functie je zou willen vervullen, zou ik geen traineeship gaan volgen. Maar ga op een andere manier kijken hoe je kan leren wat je wilt leren, investeer een klein beetje en ga gewoon aan de slag in een junior functie. Is misschien wat lastiger maar wel een snellere weg naar waar jij wilt komen. Houd namelijk altijd in je achterhoofd dat jij het product bent van c.a.l.kut en ze aan jou geld verdienen. Ze hebben jouw persoonlijke ervaring en jouw ambities niet als prioriteit. Maar wil je gewoon een ingang in de IT, en vind je het prima om bijvoorbeeld applicatiebeheerder bij Shell of ABN AMRO te worden, dan prima.

Zoals ik zei is mijn ervaring dus bijzonder naar geweest dus ik ben ook heel negatief en cynisch over dit bedrijf. Van mijn startgroep zijn de ervaringen heel wisselend geweest. Het hoeft niet altijd super negatief te zijn hoor. Maar denk heel goed na wat je wilt en of dit bij je past. En neem alles wat de docenten en recruiters tegen je zeggen met een heeeele grote korrel zout. Al hun woorden kunnen zomaar verdraaid worden als het hen goed uitkomt.

Edit: Ik ben dus uiteindelijk gestopt met dat traineeship en ben op eigen houtje, zonder opleiding, een carriere in de IT begonnen. Je mag me een pb sturen als je daar meer over wilt weten! @macchiato

4 likes

Vervelend dat jij zon kut ervaring is gehad hebt! Ken er wel meer inderdaad en weet ook dat degenen die hun proeftijd niet doorgekomen zijn die ik ken vrij snel wel ergens anders in de it zijn aangenomen.
In mijn ervaring krijgt wel iedereen die salarisverhoging ja!

2 likes

Ooh dat is wel goed om te horen! Kan ook zijn dat ze iets beter zijn geworden in het behandelen van trainees hoor. Want dat van mij is al weer járen geleden, en ze kregen toen echt heel veel negatieve recensies. Hopelijk is er sinds toen wel wat veranderd.

Ik blijf wel sowieso bij mn punt dat c.a.l.kut een commercieel bedrijf is en jij hun product bent en je je daar goed van bewust moet zijn. (Maar dit geldt voor alle traineeshipaanbieders) En dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden!

2 likes

Wat een interessante link. Geweldloos communiceren doet mij hier ook wel aan denken.

1 like

Wow wat een reacties, bedankt allemaal! Ik ben er niet van overtuigd dat ik de IT in wil (al ging het me eigenlijk om hun Finance traineeship) maar kwam na veel brainstormen vandaag al tot de conclusie dat ik liever bij iets kleinschaligers werk en liefst ook met duurzame impact. Maar wel iets waar ik kan groeien en een fijn startsalaris heb. Ooit heb ik best uitgebreide loopbaancoaching gedaan en daar kwam oa uit dat werk als projectmanager mij goed zou liggen. Dus ga nu even daarop voortborduren.

2 likes