Je wordt hier echt wel beter in en je zult het op den duur ook wel gemakkelijker naast je neer kunnen leggen verwacht ik. Al zullen er altijd rottige telefoontjes tussen zitten die meer impact maken, daar ontkom je niet aan helaas.
Is er op je werk niet ergens een handleiding over agressie aan de telefoon? Je hebt verschillende soorten agressie en verschillende soorten manieren van daar op reageren. Als je de soorten kan herkennen, is er op reageren ook steeds makkelijker.
Of je te lang bent doorgegaan, dat kan je alleen zelf bepalen. Voor iedereen is de grens anders. Sommige die merken het niet eens, anderen zijn al veel eerder aan hun tax. Bij iedereen is de trigger anders (al zijn er natuurlijk ook algemene telefoontjes die iedereen wel wat doen. denk aan dreigen met een bom). De ene dag is de andere dag ook niet, soms heb je een korter lontje. Zolang jij voor jezelf kan nagaan hoe, wat, waar dan is dat prima. Als je dit gesprek naloopt en denkt hmm misschien had ik beter dit of dat kunnen zeggen dan… heb je al weer winst te pakken. De conclusie kan ook zijn natuurlijk dat alles gewoon prima verlopen is en je er geen invloed op had gehad op wat voor manier dan ook. Sommige mensen willen ook gewoon niet luisteren. Je hebt meer macht aan de telefoon dan de beller weet en denkt.
Je zou trouwens eens kunnen kijken nog naar geweldloos communiceren. Het is ook interessant om uit te zoeken waar je allergieën zitten, dan herken je je eigen reactie ook weer beter. Uiteindelijk ben je natuurlijk maar gewoon een mens, dus perfect reageren op zulke situaties kan je nooit altijd. Dat is ook niet nodig.
Edit: oh nog een ding. Laat je niet ontmoedigen door collega’s die zeggen dat ze nooit agressieve mensen hebben of nooit daar of daar tegen aan lopen. In mijn ervaring zijn veel niet eerlijk en/of hebben slechte zelfreflectie op hun eigen kunnen. Als je dit dan teveel op jezelf betrekt, dan krijg je een scheef beeld van je eigen werk.