Werk (algemeen topic)

Ik heb voor het eerst om een loonsverhoging gevraagd en wat voelde dat goed zeg!

Maar ik kwam er dus achter dat er intern vriendjespolitiek aan de gang is en dat mijn salaris dus totaal niet overeenkomt met de CAO die mijn werkgever gebruikt (we zijn niet aangesloten maar wordt wel ‘gehanteerd’).
Waar ik alleen tegenaanloop is functieomschrijvingen in de CAO en de vertaling naar de functies in het bedrijf.
In mijn ogen, gezien de taken/verantwoordelijkheden en opleidingsniveau vergeleken met wat er in de CAO staat, zou ik t.o.v. nu, honderden euro’s bruto tekort komen. Ben bang dat mijn werkgever hier dus nooit mee akkoord gaat. Als we een stapje terug gaan (schaal waar ik nu in zit) geeft de CAO dus aan dat het ongeveer gelijk moet zijn aan mbo-4/havo en ik heb HBO afgerond.

Nu kreeg ik de opmerking dat dit dus anders geïnterpreteerd kon worden en dat ik daar misschien niet veel naar moet kijken. Dus dat het heel erg functie afhankelijk is, maar ik snap dat niet?
Ik heb nu geen idee hoe ik dit moet begrijpen, CAO is toch juist lekker duidelijk en zwart/wit?
Misschien iemand kennis of tips hierover? Kan via een priveberichtje wel meer info delen eventueel.

Dit heb ik inderdaad op deze manier aangepakt, de opmerking hierboven kwam van mijn leidinggevende en die heeft al gezegd dat ze haar best gaat doen voor mij. Dus hoop dat zij alles wat ik zei goed kan voorleggen. (Leidinggevende is nieuw en weet niet van al deze CAO gebeuren af want is nadat zij getekend had pas in gebruik genomen en zelf later begonnen dus heb eerst nog even moeten uitleggen).

Krijg sowieso een nieuw contract, hij loopt binnenkort af, dus zal ook niet gaan tekenen voordat ik iets concreet op papier heb staan. Zo is het verhaal ook gestart en dacht ik, nu ga ik het vragen ook!

Ik vind dit alleen zo’n rare gang van zaken. Aangeven dat je een X functie hebt, een CAO hanteert, maar vervolgens de salaris van een andere niveau als basis nemen voor deze functie.

3 likes

Ik werk voor een ministerie (beleid) en werk bijna alles thuis.

2 likes

Ik heb vandaag na een positief functioneringsgesprek salarisverhoging gevraagd (1 trede) en hoop zo dat ik het krijg!!! Compenseert de inflatie niet eens maargoed zou chill zijn

15 likes

@Zonnestraaltje ik werk ook bij overheid/uitvoering en volgens mij is de rijksbrede richtlijn nu 50/50, maar bij mij wordt hier heeeel flexibel mee omgegaan en werk ik ook in feite alles nog thuis

1 like

Gaan jullie naar de supermarkt wanneer je je ziek hebt gemeld op je werk? Ik woon alleen en heb even niemand in de buurt die boodschappen kan doen. Maar ik heb toch echt wat nodig van de supermarkt (drop, zakdoeken, fruit etc) ik heb een fikse keelontsteking en geen stem dus vandaar dat ik mij ziek gemeld heb. Alleen in dit soort situatie slaat de twijfel toe, wat te doen.

6 likes

Ja ik ga gewoon naar de supermarkt als ik ziek ben en er niemand anders boodschappen kan doen, moet toch eten of pijnstillers kunnen halen.

26 likes

Ja sowieso. Ook als je ziek bent moet je eten, zou het echt raar vinden als je daar op aangekeken wordt.

4 likes

Ja, zeker. De boodschappen komen helaas nog niet vanzelf in de (koel)kast gevlogen.

1 like

Stomme is dus dat ik daar dan heel erg over ga twijfelen. Ik ben blijkbaar heel erg opgevoed met ‘als je ziek bent hoor je in bed te liggen’ terwijl ik a van de hele dag in bed liggen mij niet beter ga voelen en B inderdaad niemand anders de boodschappen doet en dit toch moet gebeuren.

2 likes

Ik werk ook voor de rijksoverheid en we hebben geen harde eisen wat betreft hybride werken. Als afdeling hebben we afgesproken om één dag per week met z’n allen op kantoor te werken, de rest mag je zelf invullen.

Edit: sommige collega’s komen trouwens ook wat later op kantoor of gaan eerder weg om de piekdrukte in het OV te mijden en werken dan in de trein. Dat maakt de reistijd misschien ook wat minder erg.

2 likes

Ik werk er ook. Ook DH. Maar standplaats is plaats dichterbij, weet niet of voor jou mogelijk is ?
Het is 50/50 maar niet echt idee dat er op wordt gecontroleerd. Als team wel 2 vaste dagen afgesproken in standplaats dichterbij en 1 verder weg. Meestal hebben we dan ook vergaderingen etc. Die starten 9.30 /10.00 en die ver moeten reizen vertrekken vaak dan ook daarna.

Zelf vind ik wel irritant dat alles DH georiënteerd is. Leuke dingen vinden daar plaats, iets met telefoon of pc, weer daarheen. Wie mij beoordeelt zit daar ook vaak en heb idee als je die te vriend wilt houden je daar vaker moet zijn.
Het is voor mij zo 5 uur op een dag. Echt lang.
Ik zocht juist werk met minder reistijd.

Edit. Vacature en tijdens gesprekken gingen over standplaats dichtbij en niet DH. Puntje bij paaltje is toch meer DH.

1 like

Allemaal bedankt voor de reacties @Feather @Annie @Greenliving @California @176-716 ! Ik heb net gesolliciteerd :clap: ik moet nog maar afwachten of ze me gaan uitnodigen natuurlijk maar ik heb bedacht dat we er vast wel uitkomen als er van beide kanten interesse is. Over 1 of 2 keer in de week een lange dag kom ik wel heen denk ik

3 likes

Is er hier iemand die wat ervaring heeft met jaarrekeningen raadplegen in Nederland? We proberen een globaal overzicht te krijgen over de cijfers van onze klanten en of hier een verband tussen is met onze verkoop maar ik kan nergens duidelijk toegang vinden tot jaarrekeningen? Ik had verwacht dat dit zoals in België is dat je ze gewoon gratis kan raadplegen maar ik kom alleen iets tegen van tegen betaling en op papier bij de KvK? Kijk ik mis?

Staat volgens mij ook op company.info. Kan je volgens mij een week gratis gebruiken.
Mijn organisatie had er wel een abbo op.

1 like

Ja bedrijven moeten ze inderdaad deponeren bij de KvK. Ik heb op werk ook company.info om ze te raadplegen maar dat kost alsnog een paar euro per jaarrekening. Denk niet dat er een manier is om ze helemaal gratis op te vragen

1 like

en @L.C merci! Ik ga het even bekijken, ik heb tot nu wel Dunstreet & Bradford gebruikt maar daar krijg je ook niet veel informatie samen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het in alle landen gewoon publiek toegankelijk is :’)

Mijn projecten werden elke keer tijdelijk gestopt en dan startte ik ondertussen weer een nieuw project. Maar nu is alles weer opgestart en zijn alle deadlines ongeveer tegelijk.
En het is zoveeeel werk :pensive:
Voor het grootste project krijg ik gelukkig wel hulp. Alleen ik moet ook nog 4 weken vrij nemen dit jaar, maar ik heb gewoon geen tijd?

Is er een tip die ik niet moet vergeten als ik om salarisverhoging ga vragen? Heb een vervroegd personeelsgesprek, omdat mij leidinggevende een andere functie krijgt. En dit lijkt mij het juiste moment.

Ik moet een aantal punten van te voren beschrijven en heb aangegeven wat ik het afgelopen jaar heb gedaan. De nadruk gelegd op mijn functie en nascholing. En dan ook nog leerdoelen beschreven. En als laatste conclusie beschreven waarom ik meer geld wil. Maar dat natuurlijk gegoten in ambtenarentaal.