Werk (algemeen topic)

Normaal was het ook geen probleem geweest, ik kom ook altijd netjes opdagen bij dit soort dingen, ook als het mijn vrije dag is, maar ik vind de afspraak met de trouwambtenaar wel belangrijk.

2 likes

Jij kunt niet, hadden ze moeten overleggen of beter naar het rooster moeten kijken.

21 likes

Vakantie is vakantie, stel je voor dat je ergens in Spanje zou zitten dan zou je er ook niet voor terugkomen toch? Je bent ze ook geen uitleg verontschuldigd, je kunt gewoon zeggen dat je in verband met vakantie niet beschikbaar bent. Zeker als je wel vaker je vrije dag ‘opoffert’ voor dit soort dingen (wat ze je ook niet kunnen verplichten!) mag ik hopen dat ze er verder niet moeilijk over doen (je hebt alle recht om niet te gaan maar de hele tijd opnieuw nee moeten zeggen is ook super irritant).

2 likes

Ik begin die woensdag weer dus het zijn wel de laatste paar dagen van mijn vakantie. Ik ga ook niet, mijn afspraak stond al eerder dan deze workshop, die drukten ze er vorige week even door. Ik wil alleen even zeker weten of ik ook in mijn recht sta om te weigeren.

Dankjewel voor de antwoorden!

8 likes

images (5)

20 likes

Ik heb een nieuwe baan en ik vind het netto salaris wat tegen vallen. Bruto wist ik van te voren en dat leek me toen prima maar het lijkt alsof er meer wordt ingehouden dan bij mijn vorige werkgever. Er gaat van bruto nog 22% af. Is dat normaal of hoog?

Ik heb net even mijn salaris in een bruto-netto-berekener gegooid en kom ook op zoiets uit (zou in NL gewoon €500 meer overhouden netto dan ik nu heb :sob: - hoef hier dan wel geen zorgverzekering meer te betalen, maar alsnog)

Edit: misschien val je met je nieuwe salaris in een hogere belastingschaal oid?

2 likes

Dat heeft met belastingen te maken: als je bruto meer gaat verdienen gaat er ook meer belasting af. Daardoor is er een hele periode dat een salarisstijging netto relatief weinig oplevert tot je zo veel gaat verdienen dat je weer harder stijgt. En je krijgt minder heffingskorting. Het kan ook zijn dat bepaalde afdrachten, zoals pensioenpremie voor de werknemer, nu hoger zijn dan in je vorige baan. Bij mij gaat er nog een stuk meer af maar dat zegt dus niks want waarschijnlijk is mijn salaris dan ook veel hoger.

4 likes

Soms wordt er in het eerste jaar het maximale aan loonheffing ingehouden omdat ze dan nog niet weten wat je per jaar gaat verdienen. Dit krijg je dan achteraf terug bij je aangifte

3 likes

Ik ben niet echt een kenner, maar toen ik een nieuwe baan kreeg ging er ook opeens (verhoudingsgewijs) een stuk meer af, dat kwam omdat er bij mn nieuwe werkgever véél meer pensioenpremie wordt ingehouden dan bij mn vorige. Zoiets kan het dus idd ook nog zijn.

5 likes

Heb je een andere cao mogelijk of andere werkgever? Mijn vriend en ik verdienen bruto ongeveer hetzelfde maar hij netto stuk meer omdat ik meer eigen bijdrage pensioenspremie betaal… Iets van 13%, hij iets van 8%. Dat scheelt nogal.

Andere werkgever en ook andere CAO. Kan dus meerdere oorzaken hebben dat loon lager uitvalt. Wel jammer, maar goed, het is alsnog meer dan bij mijn vorige werkgever.

2 likes

Is er dan geen ov-mogelijkheid in de buurt? Als het middenin de stad is zal dat toch haast wel?

2 likes

Ja dat kun je toch gewoon vragen? Ik heb vanuit mijn werk een ov kaart en als ik met de auto kom worden parkeerkosten (middenin de stad) ook voor me betaald. Zou er niet meteen van uitgaan dat ze dat niet doen. En misschien kun je anders ov vergoed krijgen

5 likes

Een groot station kost vaak geld om daar je auto neer te zetten. Je kan kijken naar een klein tussenstation waar je gratis kan parkeren en daar een sprinter pakken

2 likes

Ik vind het niet per se een gekke vraag maar ik het wel mierenneuken vinden. 15 minuten lopen echt geen raar iets is en 11 euro per dag voor mensen die weigeren 15 minuten te lopen ook niet.

Veel bedrijven hebben trouwens een ontmoedigingsbeleid voor mensen die met de auto komen, dus ik zou eerder breed informeren naar de reiskostenregeling dan nu focussen op die vermijdbare 11 euro.

9 likes

Welcome to working life! Die dingen die jij hier noemt zijn echt niet raar of ongewoon dus de kans is groot dat je dit op andere plekken ook tegenkomt. Je kunt altijd even checken wat ze bereid zijn te doen voor je. Maar goed, ik heb jarenlang 2 uur enkele reistijd gehad dus ik vind al snel dat je niet moet zeiken :sweat_smile:

6 likes

Een kwartiertje lopen is toch niet zo ver? Wel vervelend dat het bij de rest van de reistijd komt, maar dit is iets waar je bij veel banen tegenaan zult lopen. Net zoals dat de trein of bus niet altijd op het moment gaat dat je wil vertrekken, dat hoort wel een beetje bij het forenzenbestaan ben ik bang.

En vragen kan altijd natuurlijk! Ik zou het geen gekke vraag vinden, welke parkeermogelijkheden er zijn.

1 like

Ik heb ook een baan in het centrum en zet de auto op de gratis plek en heb daar een tweedehands fiets staan die ik op marktplaats heb gekocht voor een paar tientjes. Zodat ik met een paar min fietsen op kantoor ben.
Geen geduld om met zware laptoptas en voor/na werk dat eind te lopen.
Ik heb dit zelfs met 36 wkn zwanger nog gedaan door de regen, voelde me soms wel gekke henkie maar t is niet anders soms…

11 likes

Ik werk alleen maar nachtdiensten (nu ruim 4 jaar)

Ik ben vanaf volgende week zondag ook ingepland om dagdiensten te gaan werken naast mijn nachtdiensten.

Ik kijk hier ontzettend tegenop, mede omdat ik destijds al niet goed kon schakelen tussen dag/nacht werken.

Weet iemand of men dit zomaar kan doorvoeren?
Het is niet in overleg gegaan, er is wel aangegeven dat ik hierover terug gebeld zou worden wat niet gebeurd is.