Wij organiseren jaarlijks een evenement en dat deden we altijd met veel mensen en een groot budget en dit jaar is dat allemaal gedecimeerd en mijn rol was ook veel groter en nu is het geweest en ik ben helemaal leeggezogen, echt ik kan niets anders meer dan liggen en nergens over nadenken. Wel echt supertrots, het is heel goed gegaan en mensen die het wisten zeiden ook dat het niet leek alsof er minder budget en mankracht was.
Ik weet niet of dit topic het beste geschikt is voor deze vraag, maar ik weet even niet waar het anders te posten.
Sinds maart (waarin een dierbaar familielid is overleden, de wijze waarop heeft veel impact op mij gehad) ben ik niet volledig aan het werk. Dit komt door cognitieve/mentale klachten. Moeite met concentreren, schakelen tussen diverse taken en overzicht bewaren zijn de klachten waar ik in het werk het meest last van had/heb. Echter denk ik dat de werkdruk die al lange tijd toeneemt en de wijze waarop management sinds enkele maanden wil dat wij ons werk uitvoeren (steeds gecontroleerder en heel erg gericht op output i.p.v. menselijkheid) ook niet meehelpen in het ontstaan en ook het verbeteren van deze klachten. Er wordt vanuit werk wel meegedacht en het werk wordt voor mij gedoseerd, maar de achterstanden zie ik oplopen en dat frustreert mij heel erg.
Ik ben zelf ook bezig met een traject bij de POH en ook maatschappelijk werk omdat ik er alles aan wil doen om weer op volle kracht te kunnen werken. Maar ik vraag me af of het werk dat ik doe nog wel bij mij past. Ik denk er soms over om te gaan solliciteren wanneer ik een leuke functie zie. Maar ik weet eigenlijk helemaal niet of dit wel mag/kan als ik nog deels ‘ziek’ ben in mijn huidige functie. Hoe gaat dat als ik wel iets nieuws zou vinden? Moet ik een eventuele nieuwe werkgever op de hoogte stellen van dat ik minder uur werk? En wat zou ik dan moeten zeggen als ik wegga tegen mijn huidige werkgever? Hebben mensen hier ervaring mee?
Volgens mij staat het je altijd vrij om ander werk te zoeken en aan te nemen. Ik denk dat wanneer het vooral de werkwijze van het bedrijf is wat je tegen zit, het eigenlijk wel een goede stap is om te oriënteren op wat anders.
Het mag, maar het is wel risicovol omdat je bepaalde rechten kan verliezen als het bij de nieuwe baan toch verkeerd gaat. Als je lid bent van een vakbond kan je die altijd even bellen om jouw situatie door te nemen, hier staan wat algemene adviezen van de FNV: Solliciteren tijdens ziekte - FNV
In jouw situatie klinkt het imo verstandiger om nog wat langer te blijven plakken waar je nu zit en aan je herstel te werken. Met een nieuwe baan starten kan best pittig zijn, laat staan met de klachten die je nu hebt. Daarbij gaat dan waarschijnlijk al je energie naar werken en niet meer naar het proces waar je nu in zit. Misschien geeft het al wel wat lucht als je alvast de beslissing neemt om hier t.z.t. te vertrekken, ook al ga je nu nog niet. En geef dan vooral ook niet teveel gas op je re-integratie qua uren, vooral veel tijd en energie overhouden voor je herstelproces. Hier heb je zelf vaak wel iets meer invloed op dan mensen denken door hoe je de gesprekken bij de bedrijfsarts insteekt.
Ik weet niet of het als een optie voor je voelt, maar als je met je werkgever kan bespreken dat je bang bent dat het werk niet meer bij je past of dat de werkwijze nu je herstel in de weg staat, zou je kunnen solliciteren op andere functies en dan een soort proefperiode in de vorm van een detachering of werkervaringsplek kunnen doen (dan ben je dus nog in dienst bij je huidige werkgever), en dat je dan na die proefperiode dus gewoon in dienst komt bij de nieuwe werkgever; dan behoud je je rechten.
Voor m’n nieuwe baan (in het onderwijs) moet ik een salarisspecificatie aanleveren, maar mijn huidige werk is in een heel ander straatje dus ik denk dat ze graag een loonstrookje van mijn laatste jaar in het onderwijs zien. Die heb ik alleen nooit opgeslagen. Ik dacht dat ik zoiets via mijnoverheid of mijnbelastingdienst nog wel terug zou kunnen vinden maar ik zie het nergens staan? Is het normaal om weer contact op te nemen met je werkgever van 4 jaar geleden voor zoiets?
Dat loonstrookje willen ze om salarisonderhandelingen in te gaan. Grote kans dat je nu meer verdient dan 4 jaar geleden dus gewoon je loonstrook van je huidige werk indienen. Als ze uiteindelijk toch vragen om je loonstrook van destijds, aangeven dat je nu meer ervaren bent dan toen.
Het is niet raar bij je oud werkgever te vragen om loonstrookjes, maar ik denk dat je jezelf daarmee in je eigen voet gaat schieten
Haha fijn dat je meedenkt, maar ik verdien nu minder! Ik denk dat ik zowel een recent loonstrookje meeneem als het laatste loonstrookje uit het onderwijs dat ik nog wel heb. Ik was sowieso niet van plan te onderhandelen eigenlijk, ik weet niet hoe gebruikelijk dat is in het onderwijs, ik verwacht alleen een trede hoger ingeschaald te worden dan in mijn laatste jaar in het onderwijs.
Dan inderdaad je laatste loonstrookje van destijds meenemen en die van je huidige heb je bij je maar laat je niet zien als daar niet om wordt gevraagd. En sowieso gaan onderhandelen. Meer geld is beter. Als ze er niet in meegaan en je dat ok vindt, prima. Maar proberen moet je altijd!
Toen ik de pabo deed en voorlichting kreeg van een vakbondslid vertelde ze dat inschalen in het onderwijs is dat je gewoon doortelt qua tredes ookal werkte je ergens anders.
Dus stel je zat op 10.5 en hebt 2 jaar ergens anders gewerkt dan ga je door op 10.8.
Dit was wel 8 jaar terug maar ik had zelfs het idee dat dit gewoon in de cao stond. Dus misschien wel interessant voor jezelf om even na te zoeken. Je kan de cao ook gewoon bellen en dit vragen. Doe ik zelf ook regelmatig.
Dit mogen ze helemaal niet verplichten heb ik begrepen.
Ze mogen het vragen, maar jij mag het ook gewoon weigeren hè. Zie niet in waarom dat voor hen relevant is, behalve dan dat ze wellicht denken “oh jij verdient nu €2500, wij wilden je eigenlijk €3000 bieden maar je zult dan ook wel tevreden zijn met €2600 dus win voor ons” En een loonstrook van 4 jaar geleden is ook niet relevant want de lonen zijn verandert dusja, ik zou lekker zeggen dat je die niet aanlevert omdat je laatste loonstrook niet relevant is voor je nieuwe functie en je wil dat ze focussen en belonen op wat je nu kunt ipv 4 jaar geleden want tijdens je huidige baan heb je ook ervaringen opgedaan die je in het onderwijs weer mee kunt nemen ondanks dat het een ander werkveld was.
Ah je hebt gelijk. Ik ben zo goedgelovig hierin, er wordt mij gevraagd ‘neem een salarisspecificatie mee’ en dan denk ik ‘oké, doe ik’. Maar wat je zegt, eigenlijk zijn beide loonstrookjes niet zo relevant, dat zal ik gewoon zeggen ja.
In “Het boek waarvan je wilt dat je baas het niet leest” worden wat opties gegeven hoe je hier op kunt reageren. Wellicht voelt het heel onnatuurlijk of cringe, je kunt het natuurlijk naar je eigen woorden omzetten.
Ik vind het belangrijk om eerlijk betaald te krijgen voor het werk dat ik doe, ten opzichte van collega’s. Na onze gesprekken ga ik ervan uit dat jullie een goed beeld hebben van mijn kennis en ervaring, wat genoeg moet zijn om mij een passend voorstel te doen. Daar kijk ik dan ook naar uit, omdat ik erg veel zin heb om hier aan de slag te gaan.
Als het je face-to-face wordt gevraagd tijdens een sollicitatiegesprek, kun je zeggen:
Wat ik nu verdien, is in mijn ogen niet zo relevant. Dit is een nieuwe baan, in een heel andere context, met een ander pakket aan taken en verantwoordelijkheden. Daar hoort een salarisplaatje bij, dat jullie bepalen en dat moet kloppen in verhouding tot mijn nieuwe collega’s. Dat is altijd een totaalplaatje, waarbij elementen als pensioen en andere voorwaarden komen kijken. Dat plaatje wil ik eerst compleet hebben voordat ik er iets zinnigs over kan zeggen. Mijn oude salaris is daarbij irrelevant.
Ja ik heb altijd geleerd: nóóit zelf als eerste een salarisindicatie noemen. Recruiters zullen hierop aansturen, zeggen dat het standaardprocedure is, blabla. Maar zolang jij nog niet precies weet wat de rol/baan inhoudt, kun je gewoon blijven zeggen: ik kan daar nu nog niks over zeggen, want mijn salaris is afhankelijk van welke verantwoordelijkheden ik krijg en hoe mijn baan er precies uitziet.
Plus ze hebben zelf natuurlijk ook wel een idee wat ze je willen/kunnen betalen, dus gewoon hen het eerste bod laten doen!
Oh joh ik wist niet dat je dat niet hoeft te geven! Ik vond het wel een beetje een bijzondere vraag, omdat ik er niet eerder van gehoord had dat werkgevers loonstrookjes vragen, maar dacht dat het wellicht normaal was in deze sector. Heb ik ook wat geleerd
Het is niet normaal (ook al proberen sommige slechte werkgevers het wel) en vanaf volgend jaar bovendien wettelijk verboden om te vragen naar loonstroken of wat je bij een vorige werkgever verdiende, omdat het ongelijkheid in stand houdt. Altijd beter om gewoon een bedrag te onderhandelen dat gebaseerd is op jouw waarde in je nieuwe functie, daar heeft je vorige salaris niets mee te maken. Succes @Edin!
@Edin Volgens mij is het ook zo dat je aantal arbeidsjaren in het onderwijs ergens landelijk vastgelegd liggen (en onderwijsinstellingen daar inzage in hebben), zodat ze je ook je toelage kunnen geven als je een jubileum hebt van je arbeidsjaren. Dan zouden ze daarmee ook kunnen uitrekenen in welke trede je zat toen je 4 jaar geleden bij je onderwijs baan uit dienst ging, alleen de schaal weten ze dan denk ik niet?