Werk (algemeen topic)

Het is eigenlijk jammer dat je destijds daar niet wat proactiever achteraan gegaan bent, maar goed daar is nu niet zoveel meer aan te doen. Ik heb toch het idee dat je bij het starten in een functie vaak het meest kan onderhandelen, maar ik ben misschien biased doordat ik altijd in organisaties met een CAO heb gewerkt en het dan vaak niet zo makkelijk is om een extra trede erbij te krijgen als je er eenmaal werkt.

Als je compleet andere werkzaamheden doet dan in je vorige functie en je nieuwe collega’s daar een stuk meer voor krijgen zou ik het gesprek echt aan blijven gaan en je niet met een kluitje het riet in laten sturen. Laat hen maar aangeven waar het verschil dan in zit. Soms kan een bedrijf ook een consistente reden hebben, bijv als de een een master gedaan heeft en de ander niet. Kan je ook weer wat van vinden, maar dan is het in ieder geval wel transparant waarom iemand meer verdient.

1 like

Oké zo leek het in je eerste stukje niet helemaal. Kreeg daaruit de indruk dat je nooit meer iets van B hebt gehoord en het er toen bij had laten zitten.

Nee zeker niet, maar ik weet zelf ook niet helemaal precies wie die recruiter is dus ik kan diegene ook niet zelf mailen of bellen. Maar eigenlijk was het al te laat op dat moment dat die brief in mijn mail belandde, want toen was het al ‘officieel’. Maar ik ben helemaal nergens mee akkoord gegaan, en heb ook nooit iets opnieuw moeten tekenen. Maar ik hoor dat trouwens wel vaker, ook dat contracten gewoon automatisch worden verlengd zonder even een gesprek ofzo.

Ja een contract kan stilzwijgend verlengd worden als jij gewoon blijft doorwerken. Dus volgens mij is het zo dat de mail die ze jou gestuurd hebben eigenlijk een aanbod is (ook al noemen ze het niet zo en doen ze of alles al geregeld is). Hierbij heb jij het aanbod ook min of meer stilzwijgend geaccepteerd door gewoon door te werken.

Het was wat dat betreft dus niet al te laat en al officieel toen zij je dat stuurden, je moet altijd akkoord geven alleen is dat niet altijd een handtekening zetten maar kan je akkoord ook blijken uit je handelen.

Vind het zelf overigens niet zo’n nette manier van een contract verlengen, zeker niet als je andere werkzaamheden gaat doen. Het het idee dat werkgevers het inderdaad zo doen om de werknemer het idee te geven dat er niks te onderhandelen valt.

Maar voor nu zou ik proberen voet bij stuk te houden maar als ze echt niet meebewegen moet je toch voor jezelf afwegen hoe zwaar deze naar jouw idee oneerlijke salarisverdeling weegt. Ben je bereid om een andere baan te zoeken om deze reden of baal je ervan maar kan je het wel accepteren?

4 likes

Oké nou dat wist ik niet, dat is mij ook nooit duidelijk gemaakt. Misschien is het daar dan inderdaad foutgegaan. Ik zat gewoon nog te wachten op het belletje met die recruiter, wat dus nooit is geweest. Bedankt voor je duidelijke uitleg!

En ik kan op dit moment echt niks zeggen over of ik wel of niet een andere baan wil. Als HR kan uitleggen hoe mijn huidige salaris is opgebouwd en dat logisch klinkt, dan is het jammer maar pech voor mij. Maar ik vind het wel echt pijnlijk, vooral omdat mijn salaris echt aan de lage kant is met de cost of living nu, en ik op een andere plek makkelijk 500 euro meer kan krijgen. Dan ga je toch twijfelen. Maar geld is ook niet alles natuurlijk. Het gaat me ook gewoon meer om de eerlijkheid en de waardering.

2 likes

Ja daarom vind ik het ook niet zo netjes als bedrijven dit op deze manier doen. De uitkomst kan alsnog prima hetzelfde zijn hoor (geen wijzigingen in salaris) maar vind het wel netjes als men dan in een gesprek duidelijk maakt wat daarvoor de redenen zijn, dan kan de werknemer ook Eén weloverwogen keuze maken om daarmee akkoord te gaan of niet. Zeker als jouw contractverlenging speelde terwijl de betreffende contactpersoon op vakantie was vind ik dit best een beetje sneaky. Kan natuurlijk ook te goeder trouw tussen wal en schip gevallen zijn als B jou nog zou bellen maar dan zou ik van je leidinggevende ook wat meer proactiviteit verwachten nu je dit aangeeft.

Maar even terug naar het heden: ik heb nog even nagelezen en het feit dat je nieuwe collega’s inwerkt vind ik geen sterk argument voor salarisverhoging. Dat is best wel gebruikelijk, ook als het meer ervaren collega’s waren zou je ze in moeten werken. Dat ze een stuk minder ervaring hebben vind ik wel relevant. Ik zou het dus zo insteken dat jij tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden een nieuwe functie bent gaan doen maar dat je nu je er een tijdje werkt achter komt dat hier hele andere taken en verantwoordelijkheden bij horen waarbij een hoger salaris passend is. Je nieuwe collega’s komen hetzelfde werk doen voor 200 euro meer en omdat jij meer ervaring hebt wil je graag 300 euro meer. Of misschien zelfs nog wat hoger inzetten maar dat kan ik zo slecht inschatten zonder alle ins en outs te weten. Ligt er ook aan of je zelf tevreden zou zijn als je hetzelfde gaat verdienen als je nieuwe collega’s of dat je ook tevreden bent als ze hun salaris matchen. En dan is het aan hen om uit te leggen waarom jij niet 300 euro meer verdient. En wellicht hebben ze daar hun redenen voor (bijv. Master wat ik net benoemde) en dan is het aan jou om te bepalen of je met die uitleg kan leven.

4 likes

M’n collega had tegen onze klant gezegd: ‘‘die piepersnijders daar blabla’’ en toen moest hij op het matje komen omdat onze klant tyfuslijers had verstaan :yum:

4 likes

Ik had vandaag zoiets kuts op werk en ik weet even niet hoe ik hier op een professionele manier mee omga. Als iemand advies heeft, heel graag!

Samenvatting

Ik ben één van de meest senior mensen in mijn team, zit al een paar jaar op die plek en was toe aan een schaal hoger gezien de ontwikkelingen die ik heb doorgemaakt en de verantwoordelijkheden die ik heb binnen het team. Ook meerdere ontwikkelgesprekken gehad om deze wens te uiten en ik had echt het gevoel dat er doorgroeimogelijkheid was als er plek zou komen. Eerder dit jaar was er al een keer een uitbreiding van het team waarbij ik vanwege de competenties die werden gevraagd niet in ogenschouw ben genomen. Nu was er opnieuw een vacature en is een tijdelijke collega uit een interim pool gevraagd voor die positie.

Ik wil het gesprek aangaan met mijn manager als de emotie gezakt is om te bespreken wat dit met mij doet, met mijn vertrouwensband richting hem en hoe ik mijn toekomst in het team zie maar hoe doe ik dit nou professioneel zonder direct alle glazen in te gooien?

3 likes

Ik vind het om heel eerlijk te zijn niet klinken of je leidinggevende jou (nu al) zag doorgroeien. Je geeft aan dat de eerdere functie competenties vroeg die je niet had, hoe is dat bij deze tweede geweest?

Een manager die zegt ik steun je wens tot ontwikkelen leest als iemand die zegt ik help je ontwikkelen om mogelijk ooit een stap te maken, niet als ik zie jou nu doorgroeien. Weten dat je een volgende keer gaat reageren betekent niet dat hij je voldoende competent vindt, wel dat hij op de hoogte is van je ambitie. Een heel goede beoordeling gaat over je huidige functie en zegt niks over of je geschikt bent voor een andere functie. Misschien is het gesprek anders gegaan dat ik hier nu lees, maar het voelt een beetje alsof hij iets anders heeft willen zeggen/heeft gezegd dan jij hebt geïnterpreteerd. Lullig gezegd heb je over het algemeen meer mensen die door willen groeien dan dat er plekken zijn, dus ja bepaalde functies gaan voor mensen een doodlopende straat zijn. Omdat er onvoldoende plek is en omdat niet iedereen - die wel heel goed functioneert in de huidige functie - geschikt is om door te groeien.

Denk dat je best kan aankaarten even goed teleurgesteld te zijn geweest maar dat je wel benieuwd bent naar waarop je je zou moeten ontwikkelen om een volgende keer wel in het plaatje te passen en de kans te krijgen om te solliciteren. Of om duidelijkheid te krijgen dat men dat gewoon niet ziet gebeuren met je. Dan kun je of op basis daarvan kijken naar welke ondersteuning er mogelijk is, of bepalen of je dan nog wel wil blijven.

Ik denk dat het gesprek wel anders is gegaan dan hoe jij het nu hebt gelezen. Maar jouw post zet me wel aan het denken om dat te verifiëren of we dezelfde verwachtingen hebben gehad.

Samenvatting

Ik begrijp jouw perspectief namelijk ook, maar hij heeft ook in het gesprek vandaag aangegeven dat er nog een andere collega is die heeft aangegeven weg te willen (maar de arbeidsmarkt is lastig en er zijn privé omstandigheden waardoor ik die collega niet zie bewegen any time soon en dat er dan wel ruimte zou zijn voor mij.

Maar ik heb dus het gevoel dat mijn window of opportunity nu wel een beetje gesloten is, en dat ik niet op collega X wil wachten die misschien/ooit iets anders gaat vinden

1 like

Je kan het ook een positieve insteek geven richting je leidinggevende. Joh ik vind het jammer om te horen dat die en die het is geworden gezien het mij ook een hele leuke functie lijkt! Zouden we een keer kunnen zitten om te kijken wat er nodig is vanuit mij om daar naartoe te werken, zodat ik over X jaar of maanden kans maak op promotie.

4 likes

Maar waarom zou je je teleurstelling niet uit kunnen spreken? Of is de band daar niet naar? Ik vind dat niet onprofessioneel mits je niet roept ik ben teleurgesteld en dan boos gaat zitten kijken. Toch menselijk dat je iets anders had gehoopt, daarom teleurgesteld bent of was maar graag in gesprek gaat over wat er nodig is om die stap in de toekomst wel te kunnen maken.

4 likes

Die route heb ik inderdaad de eerste keer genomen, en toen hebben we een goed en open gesprek gehad over mijn ontwikkeling en doorgroeiwensen. En daarna dat positieve ontwikkelingsgesprek waardoor ik echt vertrouwen had dat mijn tijd zou komen de volgende keer dat er een vacature was. Ik was de afgelopen tijd echt vertrouwen aan het tanken omdat ik aan hele mooie, zichtbare projecten heb gewerkt en veel complimenten heb gekregen dus ik zag dit scenario niet aankomen.

Als je al weet dat je iets anders gaat zoeken zou ik hier geen eens een gesprek over voeren. Je leidinggevende heeft niks fout of illegaals gedaan en waar iemand gevraagd wordt voor een andere functie zijn er altijd anderen die balen, hoort erbij. Er is jou niks beloofd dus je bent ook niet genaaid. Als je toch gaat vertrekken zou ik het er bij laten.

4 likes

Ik zou het veel kleiner houden en zeggen: ik had deze functie graag gewild en ben eigenlijk heel teleurgesteld dat dit aan me voorbijgegaan is. Ik heb het al eerder gehad over mijn wens om me hier verder te ontwikkelen en volgens mij sta jij hier achter, maar ik heb het idee dat de momenten waarop dit zou kunnen aan me voorbijgaan. En ik snap niet helemaal hoe jullie mijn ontwikkeling dan voor je zien als het dus niet deze functies zijn.

Je kunt gewoon heel duidelijk zijn dat je hier best wel van slag door bent zonder te beginnen over vertrouwen en iets anders zoeken. Ik zou zelf wel heel benieuwd zijn wat dan de reactie van je leidinggevende is!

41 likes

Thanks, dit vind ik een hele goeie! Sowieso bedankt voor alle reacties, helpt om uit de emotie te komen en ook te reflecteren op mezelf

3 likes

Maar is die vacature dan helemaal niet uitgeschreven maar gewoon meteen met die andere persoon gevuld? Dat is toch sowieso een rare gang van zaken dan lijkt me… Of begrijp ik het verkeerd en heb je er wel op gesolliciteerd maar ben je het niet geworden @Tostibrood ?

2 likes

Nee, het eerste en dat is inderdaad niet gebruikelijk

1 like

Dan heb je toch ook gewoon alle recht om pissig te zijn. Zou dat ook zeker meenemen in het gesprek.

3 likes

Ik ben vanuit thuis aan het werk, en dan zit ik meestal in de tuin. maar nu is mijn buurvrouw ook buiten en die is net het Limburgs Dagblad dus als steeds de telefoon gaat moet ik naar binnen.

3 likes