Werk (algemeen topic)

Ja, dit is wel een dingetje. Je moet wel flexibel zijn en meestal om en het weekend werken en dan dag, avond of nachtdiensten. In de zomer is het vakantieperiode en dan kun je soms ook 2 weekenden achter elkaar moeten werken ivm vakantie van collega’s. Ook worden collega’s wel eens ziek en moeten die diensten opgevuld worden. Dit kan soms ook extra druk geven.

Ik werk nu niet meer in het ziekenhuis. Zou sowieso aanraden om een keer mee te lopen. Het is echt hard werken.

2 likes

Ik had bij mijn vorige werkgever verscheidene vrouwelijke studenten die later, in hun dertiger of veertiger jaren, alsnog de overstap maakten naar de zorg. De thuissituatie was in veel gevallen een belangrijke factor in het al dan niet slagen van de omscholing. Is je omgeving flexibel genoeg ingesteld (vooral als je kinderen hebt) en/of heb je een partner die langere tijd wat meer thuis kan doen?

Verder is het verstandig om nu alvast te berekenen hoeveel geld je financieel nodig hebt om de komende jaren rond te komen. Soms komt men er helaas al snel achter dat een switch naar de zorg financieel niet haalbaar is.

En ga vooral bij verschillende typen zorginstellingen en doelgroepen kijken om te bepalen of dit echt bij je past. Soms denken mensen bijvoorbeeld dat het ziekenhuis de perfecte match is (waar sowieso lastig tussen te komen is), en dan blijkt de thuiszorg of het verzorgingshuis toch beter bij hen te passen.

Het komt zo vaak voor dat vrouwen op latere leeftijd, door een privésituatie, opeens denken ‘Ja, ik wil de zorg in’ en dan helaas moeten concluderen dat het financieel niet haalbaar is om die switch te maken. Zelfs niet als ze een opleidingstraject volgen waarbij ze direct een leerlingsalaris verdienen. En dat is ook een van de redenen waarom we in Nederland met zo’n groot personeelstekort in de zorg blijven zitten.

Ik ga mezelf nu ook deels laten omscholen (of misschien eerder bijscholen), maar dan niet in de zorg. Ik kan voorlopig geen nieuwe opleiding bekostigen, dus ik ga tactisch kijken of ik bij bepaalde werkgevers de mogelijkheid krijg om on the job meer technische ervaring op te doen. Voor bepaalde functies heb ik niet per se een volledig diploma nodig (hooguit wat certificaten) en telt vooral de ervaring. En anders ga ik op zoek naar een baan die minder belastend is dan mijn huidige werk, zodat ik mezelf in mijn vrije tijd kan bijspijkeren.

2 likes

Heb je al iets van een hbo opleiding in de zorg? Zo ja dan kun je ook de PA opleiding overwegen. Dan werk je tussen de verpleegkundige en arts in. Is best leuk hoor ik om me heen. Je hebt meestal ook GEEN diensten. Wel een intensieve opleiding, daar moet je echt doorheen. Bij ons zijn er net 3 PA in opleiding gestart.

1 like

Nee, ik ben in het verleden begonnen met de HBO-V, maar niet afgemaakt. PA is denk ik hetzelfde als (vroeger?) Nurse Practisioner? Daar heb ik destijds wel naar gekeken om idd later te gaan doen, dat leek me ook wel wat.

1 like

Je hebt helemaal geen relevante opleiding in de hbo? Fysiotherapie? Ergotherapie? Psychologie etc? Dan kun je je omscholen tot pa.

2 likes

Nope, toen het met de verpleegkunde niets werd zat ik in een soort van ‘help wat wil ik dan wel’ crisis en heb ik maar een kantoorbaan genomen om rustig na te kunnen denken maar wel de rekeningen te kunnen betalen. En daar ben ik eigenlijk tot nu in blijven hangen bij verschillende bedrijven.

1 like

Wat superleuk dat de zorg je zo trekt. Is ook mooi!

Ik ben zelf gewoon op mn 18e begonnen met de opleiding dus over omscholen heb ik weinig zinnigs te zeggen. Verpleegkundige is een mooi vak, maar mocht het daar lastig zijn qua salaris, kan je ook eens kijken of er mogelijkheden zijn om bijv anesthesiemedewerker of MBRTer te worden. Dat zijn opleidingen die soms duaal zijn, en volgens mij vaak beter betaald worden dan de duale HBO-V. Dan ben je ook echt onderdeel van een team dat voor een patient zorgt en juist als anesthesiemedewerker kan je veel voor iemand betekenen, als iemand angstig is voor een operatie bijvoorbeeld.

1 like

Ik las dit eerst even als dat we nog door moeten werken tot 80 🫨

6 likes

Dikke kans :crazy_face:

2 likes

Het gaat opzich wel prima. Het is vooral erg lastig dat ze niet willen aangeven waarom ze van me af willen na zolang daar gewerkt te hebben. Ze gooien het nu op disfunctioneren maar kunnen ook niet uitleggen wat er dan niet goed is. Hierdoor zie ik het wel echt als een persoonlijke aanval. Ben ik dan niet goed, aardig, leuk genoeg? Ik ga ineens erg twijfelen aan mezelf. Dat vind ik echt het lastige van het hele verhaal om eerlijk te zijn.

5 likes

Inderdaad, ze zijn niet goed hoor! Wat een verhalen.
En als je niet eerder feedback op je functioneren hebt gehad hebben ze geen poot om op te staan. Ik zou je jurist er zoveel mogelijk geld uit laten slepen.

3 likes

Een van mijn lievelingscollega’s is sinds vorige week uit dienst en mijn andere favoriete collega is ziek en zijn contract wordt niet verlengd. Wij deden altijd koffiemeetings om bij te kletsen als we thuiswerkten en ik merk dat ik nu een beetje eenzaam ben omdat ik geïsoleerd thuis zit te werken en amper contact met collega’s heb. :smiling_face_with_tear:

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet.

Ik heb een KPI waarbij ik moet toezien op hoe een bepaald traject / project verloopt en of de deadline binnen de bepaalde tijd wordt behaald en dit moet door communiceren naar onze teamleider zodat als er problemen ontstaan in het traject mijn teamleider hier op kan anticiperen, nu is er een bepaalde collega waarbij het project nu al heel lang stil ligt en elk mogelijke smoes gebruikt om niet verder te gaan met zijn aandeel. Deze KPI bepaald ook of ik in oktober kan promoveren. Nu heb ik van een andere collega vernomen dat deze collega, die zijn aandeel niet afrond, ook uitspreekt blij te zijn dat onze teamleider zo vergeetachtig is omdat hij al meerdere datums heeft kunnen aangeven waar hij het zou afronden maar dit alsnog niet doet.

Indirect naait hij mij dus gigantisch hard, Ik hou helemaal niet van snitchen maar met de wetenschap dat hij blij is met een vergeetachtige teamleider en dat dit invloed heeft op mijn promotie en bonus, al heb ik mijn bonus al opgegeven. Zit ik echt op het puntje om deze uitspraak gewoon bij mijn teamleider op schoot te gooien.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

1 like

Snap dat het enorm vervelend is maar dit is van horen zeggen dus wat als jij dit bij je teamleider aangeeft en diegene verhaal gaat halen en dat het een welles/nietes verhaal wordt?

Staan deze data die hij al eerder heeft aangegeven zwart op wit? Zo niet, dan schriftelijk aangeven bij je teamleider dat je een probleem voorziet gezien hij door ander werk (de smoesjes) niet zijn aandeel op tijd kan afleveren en daarbij al je eerdere communicatie naar hem opsommen in een net lijstje met data (ook mondeling e.d.).

Oktober duurt nog even dus als je nu tijdig handelt en het aangeeft zou dit niet je promotie mogen tegenhouden.

3 likes

Wat voor soort contract heb je?
Er zijn maar weinig situaties waarin je werkgever het recht heeft om dit te doen.

Ik zou hier niet mee instemmen. Wie zegt dat het maar voor 3/4 maanden is… als je ze 1 vinger geeft. En stel dat het bedrijf alsnog klapt dan snij je jezelf misschien in de vingers ivm hoogte van een eventuele uitkering als jij niet direct ander werk vindt. (Ga er dan even vanuit dat ze je contract willen aanpassen)
Snap ergens vanuit het bedrijf de vraag wel alleen dat is niet iets dat een bedrijf zomaar kan afdwingen. En dat is natuurlijk met een reden. Ze doen nu eigenlijk een beroep op jouw loyaliteit, maar jij moet ook gewoon je lasten en je boodschappen kunnen betalen.

5 likes

Denk dat je ook op moet passen dat stel het bedrijf echt failliet gaat je een uitkering krijgt op je laatste salaris. Dus als je dan minder uren hebt gemaakt, dus minder salaris je ook een lagere uitkering hebt. Ik weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt maar anders kan je die vast inschakelen. Of de vakbond misschien?

9 likes

Voor 3-4 maanden zeggen ze naar mijn idee om te pappen en nat te houden. Je snijd jezelf ermee in de vingers wanneer je hiermee akkoord gaat. Zou het ook zeker afraden dus.
Heel vervelend als het bedrijf hiermee, misschien over de kop gaat, maar je moet ook denken aan je eigen hachje. Vind dat ook meer om een schuldgevoel aan te praten. Alsof het jullie schuld is dat een bedrijf failliet zou kunnen gaan, alleen omdat je contract uren wil blijven werken.

7 likes

Als ik mij niet vergis werk jij in een branche waar ze staan te springen om personeel toch?

Al kan ik me voorstellen dat je nu goed op je plek zit, zou ik hier zeker niet mee akkoord gaan.
Als het echt zo slecht gaat, gaat zoiets niet ineens het bedrijf uit t slik trekken.

2 likes

Hier zeg je dat het jouw taak is om toe te zien op voortgang en om te signaleren richting je teamleider als dingen buiten tijd gaan lopen. Dan heb je die uitspraak van je collega toch niet eens nodig. En aangeven dat de collega die nu deadlines niet haalt en dat dat gevaarlijk is voor de voortgang van het traject (mits onderbouwd) is toch geen snitchen als dit de afgesproken taakverdeling en verantwoordingslijn is?

12 likes