Ah jammer anders had je daar nog wel een punt van kunnen maken. . Snap dat het zuur is maar dan kan zij gewoon beter onderhandelen. Zou het wel aankaarten bij je leidinggevende. Jezelf wat doelen stellen en kijken of je af kan spreken dat je een extra trede krijgt als je die doelen haalt. In the end kom je toch beide op hetzelfde eindsalaris uit.
lol telkens als iemand zoiets zegt voel ik mij zo’n loser in welke branche en wat voor soort banen liggen precies voor het oprapen? Want iedereen om mij heen die een baan zoekt heeft echt moordende concurrentie
inclusief ikzelf
In de financiële/commerciële branches heb je echt onwijs veel mogelijkheden in ieder geval.
Het ligt nog net iets ingewikkelder dan enkel dat over onderhandelen omdat er een administratieve fout is gemaakt bij mij waardoor ik bepaalde salarisstappen nog niet heb gemaakt (en verschil dus extra is opgelopen).
Er wordt erkend dat er een fout is gemaakt, maar ‘daar kunnen ze nu niks meer mee’. Ik heb nu inderdaad een plan geschreven om die stap te alsnog te maken (waarmee ik tot op heden al een paar duizend euro heb misgelopen), maar nu ik erachter kom dat mijn directe collega die hier al korter werkt zoveel meer verdiend (ik wist al dat ze iets meer verdiende maar dus niet hoeveel) mede doordat ze dat proces bij haar wel juist hebben gedaan telt dit op in mijn ergernis en frustratie ten aanzien van de organisatie. Als ze die fout niet hadden gemaakt was het salarisverschil in mijn ogen eerlijker geweest, zo’n 6%.
Over dat plan en de salarisstap ben ik dus al in gesprek met mijn leidinggevende maar ik moet even nadenken of en zo ja hoe ik dit punt bespreekbaar maak zonder dat het verkeerd overkomt.
Dit is wel echt een supergroot verschil! Ik weet natuurlijk niet wat voor branche je werkt, maar in de mijne (beleidswerk) betalen ‘we’ externen ook vaak meer omdat ze een netwerk of juist ervaring buiten onze organisatie meebrengen. Daarnaast weet ik van collega’s dat ze hebben gelogen over hun vorige schaal of salaris, en daardoor meer kregen. Dat kan natuurlijk niet als je intern doorgroeit. Wel echt zuur, zeker als er bij jou fouten zijn gemaakt!
Dit hoor ik ook vaker, hoor. Lees dit ook veel op reddit en linkedin. En ook in de IT zijn er blijkbaar veel minder banen dan 2 jaar geleden.
Het is enorm verschillend per sector.
Maar als jij zwart op wit hebt dat zij een fout hebben gemaakt en je daar de dupe van bent dan maak je er toch werk van door naar de vakbond te stappen of naar een jurist als je er recht op hebt?
Ik vind het ook onzin dat ze er nu niks mee zouden kunnen hoor. Kwestie van willen, als er een fout is gemaakt moet en kan die gecorrigeerd worden. Klinkt alsof ze je aan het lijntje houden.
Dat is wel echt een te makkelijk antwoord van ze. Alsof jij nooit je fouten hoeft te corrigieren?
Ik zou hier zeker een punt van maken.
Als jij in een verkeerde trede geplaatst bent en dat wordt erkent dan moet je daar zeker werk van maken. Vraag of je teamleider de fout schriftelijk wil bevestigen. Stap naar HRM voor een herwaardering. Krijg je daar de deksel op je neus stap naar de OR. Willen ze je daar niet helpen, neem contact op met een vakbond. Als het om een fout gaat kan en moet dat herstelt worden, zelfs met terugwerkende kracht.
Jaa m’n vriend is bijvoorbeeld data scientist/engineer en ik dacht eigenlijk dat het voor hem heel makkelijk zou zijn, maar hij wordt ook nergens uitgenodigd. Maar ik denk dat het komt doordat hij, en ik, en de mensen die ik ken die solliciteren, wel bij een organisatie willen werken die íets van een maatschappelijk belang dient en daar lijkt de vraag naar mensen helaas een stuk kleiner dan het aanbod van mensen
Ik vind het echt heel irritant dat mensen dus heel vaak tegen mij zeggen dat “het een goeie tijd is om te solliciteren!!”
Dit snap ik dus niet want wij in de zorg staan te springen om goede ICT-ers / data engineers maar kunnen ze nergens vinden/krijgen! (Regio Amsterdam)
Haha maar de zorg zit vast aan een zorg-cao en een goed maatschappelijk bedrijf is leuk, maar geld blijft altijd belangrijker voor de meeste mensen
Waarrrr precies haha?
@Rozevarken dat geldt voor m’n vriend niet hoor, hij werkt nu ook bij een instelling die niet officieel onder de cao valt, maar die wel de ziekenhuis cao volgt en idd zou hij waarschijnlijk makkelijker een baan met beter salaris kunnen krijgen bij een commercieel bedrijf, maar hij wil dat echt niet.
Maar voor mezelf geldt wel een beetje dat ik nu veel solliciteer op gemeente functies etc en dat is natuurlijk wel een goede cao en waarschijnlijk daarom ook heel veel kandidaten.
Heeft iemand ervaring als winkelmedewerker? Zo ja wat voor soort winkel en wat was er leuk of juist stom?
Ik heb met spoed een baantje nodig en ik dacht wellicht zo iets, maar ik ben bang dat ik het saai ga vinden. Ik heb wel ooit in een slijterij gewerkt en met de Kerst vond ik het leuk, daarna was het erg rustig en vond ik er snel niks meer aan. Dat kwam ook door de collega’s wel.
Ik kom uit de horeca, maar dat trek ik qua uren niet meer goed. Dus dat zou alleen een optie voor erbij kunnen zijn misschien.
je kan het toch altijd proberen? Afhankelijk van het type zaak is het heel verschillend natuurlijk.
Als je met spoed iets nodig hebt zou het onderwerp “saaiheid” niet meespelen in mijn afweging.
Of iets al dan niet saai is, lijkt me afhankelijk van wat je leuk vindt. Dus ik zou in eerste kijken naar wat voor product je zelf leuk vindt en waar je wat van weet.
En wat is het precies dat je niet trekt aan de uren in de horeca? Lang werken? Of werken als anderen vrij zijn? Of tot laat werken? Er is namelijk ook wel horecawerk waarbij je dat soort dingen kunt vermijden.
Ik heb tijdens mn studie in een lingeriewinkel gewerkt en vond het erg leuk, omdat ik het klantcontact gezellig vond. Dus vooral het meedenken met wat mensen nodig hadden, maar ook gewoon het mensen helpen.
Ik heb ook even bij de Primark gewerkt en dat was alleen opruimen en vond ik wel vreselijk saai, maar deed het toen ook echt voor het geld. Toen was juist kletsen met mn collegas het hoogtepunt haha.
Ik denk dat je vooral moet kijken wat je er wel uit kan halen (in mijn geval dus gezelligheid en contact met klanten of collegas) en evt in een winkel solliciteren waar je wat met de inhoud hebt. Een kledingwinkel is heel anders dan een bouwmarkt bijv.
Misschien kun je bij een kantorenpand gaan werken? Klinkt saai maar de mensen die werken waar ik werk vinden het juist heel leuk. Nog wel de drukte van horeca maar wel fijne uren en vaste tijden ook.