Werk (algemeen topic)

Ik reis minimaal 1 uur enkele reis met de auto en als ik in de spits zit kan ik hier 30-45 min bij optellen. Ik heb dit een half jaar bijna 5 dagen in de week gedaan en toen brak het me wel echt op. Een jaartje 2-3 dagen per weer en dat vond ik wel te doen als ik kijk naar wat ik ervoor terug krijg.

Nu nog maar 1 keer per week en vind dat echt wel heel chill.

2 likes

Vraagje:
Praten jullie met collega’s over salaris?
Bij mij op werk zijn er wat salarisverschillen en dat veroorzaakt best wat verontwaardiging. Ik verdien zelf ook iets meer dat de meest verontwaardigde collega en dat is wat ongemakkelijk.

Met vrienden praat ik er ook niet echt over. Ik heb 2 vriendinnen verteld over mijn jaaropgaaf en sindsdien krijg ik met regelmaat een sneer als over ‘mijn dikke salaris’. Allemaal een beetje ongemakkelijk.

2 likes

Uuugh. Ipv dat ze je vragen hoe je hebt onderhandelt of wat je allemaal extra, buiten je taken, doet krijg je dat soort opmerkingen.

Ik doe wel. Vind het fijn om dat soort dingen open te houden. Ook door de grote salarisverschillen.

1 like

Ik praat er wel met vrienden over en zij spreken dan ook over mijn ‘dikke salaris’. En gelukkig weten zij ook dat ik er heel veel voor heb moeten doen en er soms dingen voor moet laten. En vervelend voor jou dat zij zo met jouw salaris omgaan ipv openstaan dat ze van jou kunnen leren hoe je dit hebt bereikt mbt onderhandelingen :woman_shrugging:t3:.

Met collega’s praat ik er wel over. Wij werken met schalen en tredes.

1 like

Dat precies! Overigens is mijn salaris niet zo super dik, vergeleken met wat er in commerciële sectoren wordt verdiend en vind ik zelfs dat het voor de inhoud van mijn functie een bescheiden salaris is, maar ik heb die vrienden wel eens voorgerekend dat ik als ik niet geswitched was van loacaties/teams, ik niet een interne opleiding had gedaan, ik niet tussentijds had onderhandeld, ik aanzienlijk minder had verdiend. Dat lijken ze meteen weer te vergeten.

Had het er laatst met een collega over en toen kwamen we erachter dat ik twee tredes hoger zit. Heb niet onderhandeld omdat ik hier als student begon en toen zelf dacht joe die gaan echt geen bijbanen meetellen bij het inschalen, hoe relevant ze ook waren. Plus dat ik daar suuuuper graag wou werken en direct alles maar geaccepteerd had :joy: en daarna belde de teamleider me met ‘ja nee we vinden toch dat je wel wat meer verdient hoor, dus ik ben naar HR gegaan en er komt wat bij’. Vond ik een heeeeele bijzondere gang van zaken dat je zonder te onderhandelen meer salaris krijgt omdat zij ineens meer willen geven, maar goed ik vond het uiteraard helemaal prima. Heb wel tegen die collega gezegd ‘oh ja komt door dit en dit werk wat ik hiervoor deed’ en ze deed er verder ook niet raar over

2 likes

Ik kwam er laatst per toeval achter dat een collega die hier al 12 jaar werkt (ik nog niet eens 1) ongeveer hetzelfde verdient als ik. We doen in principe hetzelfde werk maar zij heeft dus echt een bak aan ervaring en kennis, vond dat wel bijzonder, maar ik heb niet gezegd hoeveel ik verdien oid., haha

1 like

Mijn teamleider doet dat wel, mijn baas niet omdat het aantal medewerkers bij ons zo groot is dat iedereen een fijne vakantie wensen onbegonnen werk is.

Ik vind dat het normaler mag zijn om wel over salaris te hebben, zo voorkom je ongefundeerde ongelijkheid. Ik merk vooral dat werkgevers geen zin hebben in scheve ogen, en zelfs aansturen op er niet over praten, en dan vooral zelf niet mans genoeg zijn om zelf aan iemand uit te leggen waarom de een meer verdient dan de ander

6 likes

Is hier iemand die bij de Rijksoverheid (een sub ZBO) werkt? Ik overweeg te solliciteren maar Den Haag is voor mij niet om de hoek. Er staat bij de vacature deel van de week thuiswerken dus daardoor zou het misschien wel haalbaar zijn. Ik vraag me af wat algemeen de richtlijn is (bijvoorbeeld 50/50) maar wil liever niet over zoiets kleins bellen nog voordat ik heb gesolliciteerd.

3 likes

Om welke ZBO gaat het? Bij mij is het 2 dagen verplicht op kantoor en rest zelf invullen.

1 like

Ik heb twee projecten bij een uitvoeringsorganisatie en bij 1 projecten hebben we 1x in de twee weken kantoordag en bij de ander 1x per week. Volgens mij is 50/50 wel gebruikelijk!

1 like

Bij mij 1 dag per week, het uitgangspunt wordt straks twee dagen. Het is allemaal wel vrij flexibel, dus als het een keer niet lukt dan is het ook prima wanneer je die week niet op kantoor werkt.

1 like

Helaas geen salarisverhoging en ik kan ook niet in deze functie blijven na mijn afstuderen. We gaan nu kijken naar een einddatum en eventueel een functie op een ander kantoor en anders moet ik gewoon zelf iets gaan zoeken. Wel jammer.

1 like

Ik heb voor het eerst om een loonsverhoging gevraagd en wat voelde dat goed zeg!

Maar ik kwam er dus achter dat er intern vriendjespolitiek aan de gang is en dat mijn salaris dus totaal niet overeenkomt met de CAO die mijn werkgever gebruikt (we zijn niet aangesloten maar wordt wel ‘gehanteerd’).
Waar ik alleen tegenaanloop is functieomschrijvingen in de CAO en de vertaling naar de functies in het bedrijf.
In mijn ogen, gezien de taken/verantwoordelijkheden en opleidingsniveau vergeleken met wat er in de CAO staat, zou ik t.o.v. nu, honderden euro’s bruto tekort komen. Ben bang dat mijn werkgever hier dus nooit mee akkoord gaat. Als we een stapje terug gaan (schaal waar ik nu in zit) geeft de CAO dus aan dat het ongeveer gelijk moet zijn aan mbo-4/havo en ik heb HBO afgerond.

Nu kreeg ik de opmerking dat dit dus anders geïnterpreteerd kon worden en dat ik daar misschien niet veel naar moet kijken. Dus dat het heel erg functie afhankelijk is, maar ik snap dat niet?
Ik heb nu geen idee hoe ik dit moet begrijpen, CAO is toch juist lekker duidelijk en zwart/wit?
Misschien iemand kennis of tips hierover? Kan via een priveberichtje wel meer info delen eventueel.

Dit heb ik inderdaad op deze manier aangepakt, de opmerking hierboven kwam van mijn leidinggevende en die heeft al gezegd dat ze haar best gaat doen voor mij. Dus hoop dat zij alles wat ik zei goed kan voorleggen. (Leidinggevende is nieuw en weet niet van al deze CAO gebeuren af want is nadat zij getekend had pas in gebruik genomen en zelf later begonnen dus heb eerst nog even moeten uitleggen).

Krijg sowieso een nieuw contract, hij loopt binnenkort af, dus zal ook niet gaan tekenen voordat ik iets concreet op papier heb staan. Zo is het verhaal ook gestart en dacht ik, nu ga ik het vragen ook!

Ik vind dit alleen zo’n rare gang van zaken. Aangeven dat je een X functie hebt, een CAO hanteert, maar vervolgens de salaris van een andere niveau als basis nemen voor deze functie.

3 likes

Ik werk voor een ministerie (beleid) en werk bijna alles thuis.

2 likes

Ik heb vandaag na een positief functioneringsgesprek salarisverhoging gevraagd (1 trede) en hoop zo dat ik het krijg!!! Compenseert de inflatie niet eens maargoed zou chill zijn

15 likes

@Zonnestraaltje ik werk ook bij overheid/uitvoering en volgens mij is de rijksbrede richtlijn nu 50/50, maar bij mij wordt hier heeeel flexibel mee omgegaan en werk ik ook in feite alles nog thuis

1 like

Gaan jullie naar de supermarkt wanneer je je ziek hebt gemeld op je werk? Ik woon alleen en heb even niemand in de buurt die boodschappen kan doen. Maar ik heb toch echt wat nodig van de supermarkt (drop, zakdoeken, fruit etc) ik heb een fikse keelontsteking en geen stem dus vandaar dat ik mij ziek gemeld heb. Alleen in dit soort situatie slaat de twijfel toe, wat te doen.

6 likes