Kan inderdaad super lastig zijn om balans te vinden… Je zou in ieder geval kunnen proberen het idee uit je hoofd te krijgen dat veel of lang werken of extra uren maken of heel hard je best doen of alles altijd in de gaten houden betekent dat je geeft om je werk en dat als je dat allemaal niet doet je niet om je werk geeft.
Ah fuck ja hier word ik een beetje emotioneel van want dat is idd precies waar het om gaat
Oh shit dat was natuurlijk niet de bedoeling. Sorry! Je bent in ieder geval niet de enige hierin. Dat weet ik zeker!
No offence maar je bent geen levens aan het redden toch? Caren doe je tijdens werktijden. Daarbuiten is het /nocare en leuke dingen doen. Balans.
Ja echt allesbehalve, maar toch voel ik me verantwoordelijk voor bijv nieuwe collega’s.
Oh ik vind dit zo’n mooie vraag om jezelf te stellen!
@Luzarl Ik had dit ook heeeel erg, werk beïnvloedde echt mijn leven. Ik kon het ook totaal niet loslaten. Afgelopen jaar kwam een collega thuis te zitten met long covid en in het begin voelde ik me ook heel verantwoordelijk om haar diensten/taken over te nemen, tot een collega tegen mij zei dat als een dienst niet opgevuld werd of een taak niet overgenomen werd door mij, dat niet mijn schuld was. De rest van het team kon de dienst namelijk ook niet opvullen of de taak overnemen. Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik duidelijker werd in het aangeven van grenzen rondom werk/privé. Het blijft gewoon altijd goed zoeken naar die balans en dat is zeker in het begin heel moeilijk.
Ik hoop vooral voor je dat je bij je nieuwe baan vanaf het begin iets meer die balans kan vinden in wat jouw verantwoordelijkheid is. Dan voelt het misschien ook wat minder alsof je dingen laat liggen. Gewoon focussen op wat je taken en verantwoordelijkheden zijn; alles daarnaast hoef je niet te doen.
Mijn simpele vuistregel is: gaat er iemand dood? Zo niet, dan morgen weer een dag. (Ik heb een kantoorbaan dus er gaat sowieso nooit iemand dood als ik m’n werk laat liggen)
Ik heb een vraag hierover.
Lid 2 gaat enkel over als de werkgever het contract opzegt toch?
lid 2
De door de werkgever in acht te nemen termijn van opzegging bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die op de dag van opzegging:
En als er naar dit artikel wordt gerefereerd in je cao heb je als werknemer dus gewoon 1 maand opzegtermijn naar je baas toe?
Ja
deze vraag kan voor veel mensen wel met een nee beantwoord worden haha, maar voor heel veel ook niet, dus dan gaat het al niet op.
voor mij is dit echt wel een groot thema geweest in al mijn jaren werk en ik ben er steeds meer achtergekomen dat het meer te maken heeft met :wanneer is het nog mijn verantwoordelijkheid en wanneer niet? grenzen. dus eigenlijk de cirkel van invloed.
blijft in bepaald werk echt nog wel een issue. maar, ook dat zijn ook keuzes die je maakt in het kiezen van je baan haha
ik kan niet (meer) bij het werken in de zorg topic, wellicht omdat ik laaaaaaaang niet meer actief ben geweest dus vandaar hier de vraag:
Heeft iemand ervaring met werken in Zwitserland als IC verpleegkundige? Ik denk dat ik er hier even tussenuit wil en ben benieuwd hoe het daar is/of het qua zorg heel anders is.
Even een vraagje, ik begin 5 december bij mijn nieuwe baan, maar ik heb nog een paar vragen. Zouden jullie HR bellen? Ik heb mijn toekomstige teamleider namelijk op LinkedIn, maar ik vind het ook een beetje gek om hem daar zomaar te chatten. Het zijn echt verschillende vragen, over hoe ik een dag vrij kan vragen (ik heb al iets gepland) en of ik oortjes in mag tijdens werk want dan wil ik nog nieuwe halen bij black friday en nog wat losse vragen
Ja HR bellen! Juist goed dat je al vooruit denkt! Waarschijnlijk geven zij jou dan ook je managers contactgegevens zodat je de dingen die je aan hem moet vragen direct bij hem kan stellen. LinkedIn is daar inderdaad niet de plek voor
Ik zou inderdaad niet je teamleider een berichtje sturen maar HR, zeker over de vrije dagen!
Ik zou de vraag over de oordopjes zelf wat gek vinden, maar weet niet welk werkveld het is en of dit gebruikelijk is?
Het is op een tekstredactie dus schrijven en ik vind het soms wel lekker om gewoon in mn zone met oortjes in te werken maar dan zit je wel een beetje in je eigen wereld dus ik weet niet hoe gewenst dat is. En als het niet mag wil ik liever geen € 300 aan oordopjes uitgeven haahaha
Dankjewel!!
Het lijkt me gek als dat niet mag.
Maar ik kan me jouw vraag goed voorstellen… Je weet immers gewoon nog niet hoe het daar gaat. Ik herinner mij nu ineens weer bij mijn eerste echte baan, tussen de collega’s met goede spanningsbogen, dat ik mij heel erg opgelaten voelde over werken met koptelefoon,omdat zij dat ook niet deden. Maar nu denk ik: iedereen moet gewoon doen wat nodig is om zijn werk goed te kunnen doen
Haha nee dan is het inderdaad een beetje zonde als je ze niet eens mag gebruiken.
Succes alvast met je eerste werkdag!
Ik zou graag iets meer structuur in mijn werkzaamheden krijgen. Mijn to do lijst is nu een soort rommelig kladblok in combinatie met een lijstje op one note en allerlei losse flodders. Ik heb nu vaak dat ik aan het eind van de dag alleen maar met ad hoc dingen bezig geweest ben
Heeft iemand een handige methode, kort filmpje oid die daarbij kan helpen? Bijvoorbeeld met inplannen, prioriteit aangeven etc.
Of gewoon accepteren dat het zo werkt voor mij
Ik gebruik een schriftelijke planner en mijn outlook agenda. Per week schrijf ik mijn to do’s op in een lijstje. Mocht ik deze week to do’s voor volgende week al tegen komen, schrijf ik ze meteen op bij volgende week. Op vrijdag plan ik de week erna. Welke deadlines heb ik, wat moet af en wanneer heb ik tijd? In mijn outlook agenda plan ik deze uren, zodat collega’s geen afspraken kunnen in plannen en schrijf ik mijn to do’s per dag op op de dag in de planner. Per dag probeer ik 1,5u vrij te houden voor onvoorziene dingen en ik heb standaard blokken voor bijv mijn mail. Elke ochtend kijk ik welke to do’s erbij zijn gekomen en of ik nog moet schuiven in mijn planning.
Hopelijk heb je hier wat aan! Oh ja, en soms accepteren dat niet alles af is of andere dingen er tussendoor komen.
Wat misschien ook helpt is vragen wanneer mensen iets nodig hebben. Mijn ervaring is dat ik meteen begin wanneer iemand iets aan mij vraagt, terwijl als je even de wedervraag stelt wanneer het af moet zijn mensen het echt niet morgen of over morgen al nodig hebben.
Tot slot, durf ook nee te zeggen als iets niet uit komt.