Werk (algemeen topic)

Ik volg de GTD methode, daar is een heel boek over (GRIP is een goede en moderne Nederlandse interpretatie) en helpt mij als chaoot ontzettend.

Je hebt een inbox met dingen waar je iets mee moet, die verwerk je op gezette tijden. In plaats van het in je hoofd te houden dump je het in die inbox. Dan worden het taken of projecten met kleinere taken. Bij zo’n taak is het direct duidelijk wat er gedaan moet worden: het is concreet genoeg aka actionable. Eens in de week doe je een grotere schoonmaak.

Je maakt een belangrijk onderscheid in dingen die belangrijk zijn en dingen die urgent zijn. De meeste urgente dingen zijn niet belangrijk en andersom. Je moet de belangrijke dingen dus niet uit het oog verliezen.

Dit hou ik bij in ClickUp maar dat moet je zelf wel een beetje bouwen. Het helpt mij wel ontzettend.

6 likes

Als ze zeggen “zo snel mogelijk”, dan gaat het mee in mijn eigen prioriteiten verdeling en stuur ik een mail met de mededeling wanneer zij het van mij krijgen.

Ja dit precies waar het vaak mis gaat! Ben dan de hele dag met urgente dingen bezig en kom dan niet aan de belangrijke dingen toe! En dat boek Getting things done hebben we gewoon al thuis staan, zal er eens in neuzen. Zelfde voor Grip!

Thanks voor de suggesties! Zal eens uitproberen wat voor me werkt!

3 likes

Wordt er via je werkgever geen training timemanagement oid gegeven? Bij ons wordt die door Tijdwinst gegeven en ben heel blij met de tips en trics die ik daaruit heb gekregen. Met name het stuk het direct wegplannen van mails als taak in je outlook agenda. Benodigde tijd erbij en je hebt onder elke dag eigenlijk al je to do list staan.
Ik werk nog wel met een notitieboekje omdat ik schrijven tijdens meetings heel fijn vind werken. Dan kan je zo lekker verbanden tekenen. De to do’s daaruit probeer ik dan zoveel mogelijk meteen na een meeting in de agenda weg te plannen. En als dat niet lukt het reserveren van tijd om dat te doen.

3 likes

Ik weet even niet hoe ik iets moet aanpakken. Een collega heeft mij per mail gevraagd om feedback te geven voor haar jaarlijkse functioneringsgesprek. Het enige is dat ik gewoon heel veel moeite heb met deze persoon en haar manier van werken. Dit is iemand die al veel langer in het bedrijf werkt dan ik en ik weet ook dat heel veel mensen onderling over haar klagen. Maar hoe geef ik feedback zonder dat het kritiek wordt als je werkelijk niet positiefs/opbouwends over de persoon te zeggen hebt. Ik moet namelijk nog heel lang met haar samenwerken.

4 likes

Maar is de vraag gewoon algemeen: geef feedback op mij of is er wel een soort vragenlijst/punten waarop ze feedback wil hebben? Anders zou ik daar eerst naar vragen eigenlijk en aan de hand daarvan gewoon je feedback delen. Vind de vraag: geef feedback per definitie te vaag en nietszeggend hoor. Kom eerst maar over de brug met specifieke competenties waar je graag feedback op wil.

Ze is niet je leidinggevende oid toch? Want dan zou ik je feedback straks gewoon delen, uiteraard volgens de feedback regels zodat het niet een bak stront over iemand uitstorten is. Vind het namelijk echt niet oké als men klaagt over haar maar niemand haar van feedback voorziet of het gesprek aangaat. Weet niet of dat bij jullie gebeurd natuurlijk maar zij zou ook professioneel genoeg moeten zijn om die feedback op te pakken als ze er zelf naar vraagt.

4 likes

Je kan toch wel iets positiefs zeggen en bedenken? Dat jij er niet goed mee kan werken betekent ook niet dat al die eigenschappen kut zijn, maar dat zal deels ook liggen aan hoe je ze ontvangt? :sweat_smile:

Anyways, er zijn toch vast een specifiek aantal onderdelen waar feedback op moet komen… in ieder geval:
Ieder talent z’n valkuil en andersom :wink:

Niet willen veranderen hoe je werkt? Je kan goed de huidige processen borgen/volhoudend!
Klaagt alleen maar? Goed dat je je mening geeft, laat weten hoe je tegen dingen aankijkt (probeer er op te letten dat je dit opbouwend brengt, daar bereik je meer mee!!! :smiling_face_with_tear:)

Etc etc

10 likes

Ja er zijn wel vragen gesteld dus daar zal ik antwoord op geven al zijn die vragen ook wel erg sturend geschreven. Maar ik ga wel even zoeken naar hoe ik daar het beste antwoord op kan geven. Ik weet dat ik maar ook anderen wel eens in de dagelijkse omgang feedback hebben gegeven maar daar wordt eigenlijk niets mee gedaan. Deze persoon houdt erg vast aan hoe dingen ooit (zeg twintig jaar terug) gedaan werden. Het is ook iemand die, wanneer je in een gesprek iets persoonlijks deelt, dat dan vervolgens doorkletst aan derden als je niet specifiek aangeeft dat iets vertrouwelijk is. Ik werk er mee samen en heb mijn weg er in gevonden maar daar is ook alles mee gezegd.

@Henry ik merk dus dat ik het echt heel moeilijk vind om iets positiefs te zeggen wat ook nog ergens op slaat en dat ik dus niet in de standaard ‘ik weet niet wat te zeggen maar als ik dit zeg daar voldoet iedereen wel aan’ verzand. Het is ook niet zo dat ik er niet mee kan werken, ik heb er mijn weg in gevonden. We hebben allebei een andere rol binnen het bedrijf en daarmee dus ook taken en afwegingen die we moeten maken.

1 like

Ik zou de vragen dan gewoon beantwoorden, wat ik al zei wel netjes opgebouwd en constructief zodat ze er in principe ook echt iets mee kan. Ben niet van mening dat je dingen positief moet maken als ze niet positief zijn want dan sterk je zo iemand in haar overtuiging dat ze het goed doet en vind ik gewoon kwalijk. Zou zelf ook niet willen horen dat ik goed regels volg als mensen eigenlijk bedoelen dat ik te rigide ben in mijn functioneren. Als de feedback niet in goede aarde valt vind ik het echt een gevalletje: dan had je er ook niet naar moeten vragen. Of ze er vervolgens iets mee gaat doen dan is dat verder haar keuze en een gemiste kans om je verder te ontwikkelen maar heb jij je wel opgesteld als teamspeler door haar op een juiste manier te voorzien van feedback.

4 likes

Wat de rest zegt, maar probeer ook tussendoor te checken of ze je begrijpt/je snapt. Je kunt ook zeggen nog van je mag zeker later er op terug komen oid. En probeer er idd geen bak stront van te maken. Dat is echt afschuwelijk om over je heen te krijgen hoe terecht de feedback ook is. Probeer anders te bedenken welke drie dingen je het belangrijkste vindt en waar je graag verandering in ziet en geef daar feedback op. Misschien kan je nog schiften in daar kan ze echt iets aan doen en dat is gewoon haar persoonlijkheid (maar weet niet of je dat echt helder voor ogen hebt) Dat is voor iedereen wel te behappen denk ik, 3 punten.

2 likes

Mijn vriend heeft ook net zo’n verplichte feedbackronde gehad, geloof dat hij 6 collega’s uit verschillende teams om feedback moest vragen. Hij zat in de meeste gevallen niet echt op de feedback te wachten :laughing:

1 like

Ik krijg een vaste aanstelling en daar ben ik heel blij mee alleen krijg ik dan maar 50% van m’n ovkosten vergoed ipv 100% zoals nu. Dat scheelt nogal maandelijks helaas.

Ik hoop dat ik daarover nog kan onderhandelen in het arbeidsvoorwaardengesprek. Schaal staat verder al vast en trede kan ik toch niet veel in onderhandelen, levert uiteindelijk ook minder op dan een betere reiskostenvergoeding.

1 like

Gefeliciteerd!
Wat vreemd dat die arbeidsvw bij een flex contract aantrekkelijker is dan in vast dv. Ga je er per saldo minder op vooruit.
Kun je evt afspreken dat je meer gaat thuiswerken? Of dat het bij een positieve beoordeling volgend jaar wel 100% wordt.

Ik werk nu net 2 weekjes op m’n nieuwe plek en heb echt last van imposter syndrome :joy::joy: terwijl ik weet dat ik veel van m’n werk goed kan en doe maar hier zijn ook nieuwe dingen bij waar ik bijna geen (lees NUL) ervaring mee heb :upside_down_face::upside_down_face:. Wie heeft mij deze verantwoordelijkheid gegeven?!

7 likes

Dat verschilt per bedrijf lijkt me. Toen wij dit jaar een bonus kregen ging dat naar rato van je arbeidsuren, maar je hebt volgens mij ook bedrijven die iedereen hetzelfde bedrag geven.

Bij ons stond dit in de cao, wat hierover de regels waren.

1 like

Ja hoor, stuur maar dan kijk ik mee.

Overigens hangt er geen salarishuis aan vast? Daarin zou je in ieder geval een verschil in de waardering (min/Max bijv) moeten kunnen zien dan.

2 likes

Waar begin je als je ander werk wilt zoeken?

Ik kom maar niet op alternatieve functies binnen het onderwijs of een heel ander werkveld, ik weet gewoon niet wat bij me past. Hoe kom je daar achter?

Een onderzoek bij een loopbaancoach?

2 likes

Naast de loopbaancoach zou je ook nog op kunnen schrijven wat op dit moment jouw leukste taken zijn en wat de minst leuke. Dan kun je op basis daarvan ook een beetje inschatten in welke hoek je kunt zoeken. Of in ieder geval bepalen welke vaardigheden je graag gebruikt en op basis daarvan weer zoeken naar banen waarbij je die veel gebruikt.

Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik repetitieve taken minder leuk vind en dat ik meer energie haal uit afwisseling. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te creëeren met collega’s, maar daar wil ik wel de tijd voor kunnen nemen (korte deadlines vind ik niet fijn werken). Dit kan ik koppelen aan specifieke taken in mijn huidige baan, maar zal voor andere banen (eventueel in een ander werkveld) ook van toepassing zijn.

3 likes