Werk (algemeen topic)

Dit doet me denken aan dat programma, Blind Getekend. Ik zou het echt wel wat vinden hoor, zo’n matchmaking tussen jou en een nieuwe werkgever, het hoeft van mij alleen niet op televisie. :joy:

2 likes

Weet je wel in grote lijnen welke richting je op wil? Ik ben begonnen met vacatures bekijken, gewoon beginnen zonder zoekterm of alleen op niveau of branche grofweg zoeken wat voor functies er zijn. Als je de vacaturetekst leest dan merk je al snel waar je eerdere kennis en ervaring eventueel wel of niet op aansluit. Je krijgt ook meteen een beeld van het salaris wat bij een bepaalde functie past

2 likes

Is er hier iemand die verstand heeft van salarissen en transitievergoeding?

Mijn contract is niet verlengd en ik heb gevraagd om transitie vergoeding. Via de website van de overheid kwam ik op het dubbele uit van wat mijn werk mij heeft gegeven. Met de belasting aftrek er nog af, kom ik op 1/4e uit van dat bedrag. Nu weet ik niet hoe accuraat die berekening is. Is er iemand die mij daarbij kan en wil helpen?

ja ik kan je daar wel bij helpen. stuur maar een dm

5 likes

Thanks! Ik heb je een dm gestuurd

Voor mensen die nog op zoek zijn naar een leuke uitdagende baan met opleidingensmogelijkheden, weleens aan optiek gedacht? Ik werk zelf als opticien en ik heb het zo ontzettend naar mijn zin. Had het laatst met een collega over dat mensen vaak niet door hebben hoe leuk optiek eigenlijk is.

9 likes

Zijn er mensen die ervaring hebben met loopbaancoaching bekostigd door de werkgever? Ik ga er binnenkort een starten en wacht op een ‘go’ vanuit mijn werkgever. Zij zijn aan het uitzoeken hoe het mbt kosten werkt.

Ben alleen benieuwd wat de regels zijn als je bijv. binnen x jaren weggaat. Stiekem weet ik namelijk al dat ik niet bij dit bedrijf wil blijven en ook niet de huidige functie nog wil doen. Het traject gaat mij hopelijk helpen te ontdekken wat ik wel moet gaan doen. Maar wil eigenlijk wel weten wat gebruikelijk is qua kosten die je zelf moet terugbetalen als je dan weggaat binnen een tijdsbestek.

Dat is helemaal afhankelijk van wat er in de cao staat. Als er geen cao is, moet je het vastleggen met je werkgever. Als er niks is vastgelegd, kunnen ze niks eisen.

Ik heb bv. een training gedaan en in mijn cao staat dat ik deze volledig moet terugbetalen als ik binnen 3 jaar uit dienst ga. Maar vaak wil een nieuwe werkgever dit soort kosten ook nog wel overnemen.

1 like

Dankjewel! We hebben geen CAO dus dan zullen we er samen maar moeten uitkomen. Zat inderdaad ook te denken aan als het zover is en ik ga naar een nieuwe werkgever dat ik dit voorleg.
Wel lastig om hieraan verbonden te zijn, maar anders is het ook echt niet te betalen.

Bij mijn werkgever teken je een opleidingscontract, waarin staat dat je bijv 50% moet terugbetalen als je binnen een jaar na afronden opleiding weggaat. Dat percentage loopt dan af tot 0% na drie jaar. Bij mijn vorige werkgever was dit ook zo. Dat deden ze ook bij losse trainingen, en daarom heb ik daar een hele tijd geen opleidingen meer gedaan. Ik wist al dat ik weg wilde, en had geen zin om 50% van een cursus time management oid terug te moeten betalen.

2 likes

Ik weet inderdaad dat bij mijn vorige werkgever dit ook zo was, eerste jaar 50% en daarna aflopend naar 0% binnen 3 jaar ook.

Ik weet al dat ik hoe dan ook het moet terugbetalen want de omgeving waarin ik mij momenteel bevindt pusht mij momenteel naar een burn-out en ik wil hier gewoon echt weg. Moet alleen weten welke richting ik naartoe wil en daar gaat de coaching mij bij helpen hopelijk.
Heb me al voorbereid om 50% terug te moeten betalen als het echt moet, liever niet natuurlijk.

1 like

Volgens mij moet je dit terug betalen op papier hebben staan voor je begint aan een traject. Anders kan een werkgever dit achteraf niet meer van je vragen.
Bij mijn vorige werkgever was dit niet altijd goed geregeld dus zijn er veel mensen direct na een opleiding weg gegaan en hebben niets hoeven te betalen omdat er niets op papier stond over de regeling

1 like

Weg.

9 likes

Wat heftig! Ik heb hier geen ervaring mee of tips, maar dikke knuffel voor jou

2 likes

Ik ga volgend jaar beginnen met een nieuwe baan en ik ga daarom komende maand mijn huidige baan opzeggen. Ik wil misschien nog op vakantie gaan voordat ik op de nieuwe plek start.

Ik zou natuurlijk eerder op kunnen zeggen zodat ik tijdens die vakantie geen baan heb. Maar ik heb ook nog een behoorlijk deel van mijn IKB over dat ik zou kunnen gebruiken om vakantiedagen van te kopen in plaats van een directe uitbetaling (waar dan nog 50% belasting overheen gaat).

Wat zouden jullie doen? Is het slimmer om vakantiedagen te kopen, loopt je pensioen opbouw dan door bijvoorbeeld?

2 likes

Je kunt me dm’en!

2 likes

Zou dagen kopen. Meestal kun je best wat verlof bijkopen tot je pensioenbijdrage in gedrang komt. Meestal kun je dat wel in je HR portaal vinden (bij mijn vorige werk stond dat duidelijk aangegeven op de plek waar je verlof kon kopen). De pensioenopbouw loopt gewoon door omdat je formeel nog in dienst bent.

2 likes

Een kennis van mij biedt voor net afgestudeerden en starters gratis loopbaancoaching aan. Ze is gevestigd in het Oosten van nl, dm me maar als je meer wil weten!

Ja, de startdatum staat al vast. Ik ben ambtenaar, in NL krijg je dan een bepaald bedrag boven op je salaris en dan mag je kiezen waar je het aan uitgeeft. Dat heet je IKB.
Je kan er bijvoorbeeld extra vakantiedagen van kopen, het uit laten keren, en bij sommige opties heb je belastingvoordeel dus daarom wil ik er goed over nadenken hoe ik het gebruik!

2 likes

Ik zou zelf vakantiedagen kopen om aan het eind van je huidige baan op te nemen, want ik heb wel eens gehoord dat je jezelf in een lastige positie plaatst mocht je langdurig ziek/arbeidsongeschikt worden tussen de twee contracten in. Geldt wel alleen als er >4 weken tussen zit. Dan heb je geen recht op een uitkering. Zie Ik wil me verzekeren bij UWV | UWV | Particulieren

1 like