Werk (algemeen topic)

Ik ben zelf ook leidinggevende en zulke situaties zijn inderdaad lastig. Ik zou eerst proberen naar een oplossing te zoeken. Je hebt wel een gegronde reden om nee te zeggen, dus ik vind dat je dat ook moet doen als je geen oplossing vindt. Als je uitlegt waarom begrijpen de medewerkers dat wel. Het probleem is ook dat als je het voor haar toestaat, je een precedent schept naar de andere medewerkers.

2 likes

Ik heb contract verlenging gekregen! Superblij mee! Ik ga nu een trede omhoog qua salaris. Is het ok om een extra salaris verhoging te vragen? En hoe gaat zoiets?

13 likes

Ik ben het afgelopen jaar zo genaaid door mijn werkgever dat ik inmiddels op zoek ben naar iets anders. Ik houd van mijn vak maar tegelijkertijd heb ik nu vooral behoefte aan rust. Overweeg daarom al een tijdje om te solliciteren voor een minder stressvolle baan, als barista oid in een koffietent. Heb dat tijdens mijn studie 2 jaar gedaan en vond dat oprecht leuk en gewoon gezellig. Daarna naar huis en lekker niets. Ook het idee om ZZP’er te worden schiet steeds vaker door mijn hoofd, maar ik krijg van het idee ook direct stress. Ben zo chaotisch als wat en dan is gewoon een werkgever hebben die zorgt voor een beetje structuur en alle rompslomp rond het papierwerk echt top. Het is echt weer zo’n dag waarop ik zo graag had gewild dat ik bloedje rijk was. Echt, kan mij niet voorstellen hoe het is als je niet hoeft te werken en daarom eerder een baan kan kiezen die heel leuk is maar weinig betaalt. Zou er momenteel een moord voor doen.

9 likes

Doen jullie iets extra’s om jezelf zichtbaarder te maken voor je werkgever/leidinggevende? Dus naast je gewone werk dat niet per se met je taken te maken hebben. Maar bijvoorbeeld vaak op borrels aanwezig zijn, een kerstcadeautje/kaartje voor je manager, op een random dag iets lekkers meenemen gewoon zomaar. En dan dus met de reden dat ze eerder aan je denken bij interne vacatures, salarisverhoging, contractverlenging etc.
Ik las vroeger de Glamour heel vaak en die hoofdredactrice schreef regelmatig over een werkneemster die zomaar elke vrijdag (of misschien wel elke dag) haar lievelingskoffie van een tentje buiten kantoor kwam brengen. Zomaar, zonder dat ze daar om had gevraagd en zonder een echte reden. En dat ze dus wel eerder aan haar dacht (ervan uitgaande dat ze haar werk gewoon goed deed), als ze bijvoorbeeld (gratis gekregen) cadeautjes had om weg te geven of bij salarisverhogingen. Houden jullie je daar ook mee bezig?

Nee, echt geen zin in. Ik kom wel naar borrels en neem soms wat lekkers mee en koop cadeautjes voor mensen maar dat doe ik omdat ik daar zelf zin heb en voor iedereen en niet alleen voor mijn manager. Zou het ook echt heel cringe en sneu vinden als mensen dat doen eigenlijk

27 likes

Nee geen kado’s. Zou hier vrij ongepast zijn.

Maar wel mijn aanwezigheid kenbaar maken. Morgen bijvoorbeeld naar hoofdkantoor, wat ver reizen is voor mij. Ik zorg dan wel dat de big boss me even ziet of maak even een praatje.
Zelfde op borrels, wel even gezien worden. Komt ook omdat ze het steeds over zichtbaarheid op de werkvloer hebben. Of ze vaker aan me denken geen idee maar laat zo wel zien dat ik aanwezig ben. Zit voor mezelf dat reistijd verhaal in. Als ik geen zin heb ga ik niet.

4 likes

Het jeukt al als ik dit soort dingen lees. Ik wil gezien en gewaardeerd worden door het werk dat ik aflever en ben allergisch voor bedrijven waar je “gezien” moet worden of moet noemen dat je een compliment hebt gekregen. Kijk geeoon goed naar mijn werk in plaats van het voor lief te nemen en dan zie je ook wel dat ik goed bezig ben.

Maar goed, zo denk ik. Ik heb mijn baan al eens opgezegd vanwege een dergelijke cultuur waar anderen heel goed in leken te gedijen en ik alleen maar bozer werd.

12 likes

Nee. Zulk slijmgedrag zou überhaupt niet beloond moeten worden. Ik doe gewoon mijn werk, kijk om naar mijn collega’s en waar nodig neem ik een ander werk uit handen of val ik in. We trakteren ook wel eens voor onze verjaardagen, een geboorte of goede prestaties (collega’s onderling). Maar elke dag koffie halen voor de ‘chef(s)’ of iets in die trant is echt van de zotte. Waarom?

Bij ons zijn er dit jaar ook plotsklaps een hoop vertrokken o.a. door een behoorlijk gebrek aan waardering, wat je ook doet. Denk dat we juist massaal richting het zogenoemde ‘silent quitting’ gaan: precies dat doen waar je voor betaald wordt en echt niets meer.

6 likes

Nee, ik heb daar geen zin in. Als ik iets wil (salarisverhoging oid), zeg ik het wel. Ik ga wel naar alle teamuitjes, dus ben zichtbaar binnen mijn team van 30 personen. Daarbuiten niet echt. Ook nul zin om te slijmen bij het hogere management. Veel daarvan hebben zo’n air om hun heen hangen, niet mijn ding.

1 like

Nee, ik doe dat niet en heb dat ook nooit gedaan. Ik ben wel aanwezig bij sociale gelegenheden waar mogelijk, en maak dan wel met iedereen een praatje. Maar niet met die intentie. Mijn collega deed dit wel gigantisch. Wij werkte met zijn 2en op de vestiging zonder aanwezige leidinggevende. Zij zag zichzelf vooral als leidinggevende. Terwijl we er ongeveer tegelijk begonnen, ik meer dagen werkte en we gewoon dezelfde functie hadden. En zij liet zoveel steken vallen. Maar ik ga niemand verlinken dus heb daar bij de hogere hand nooit wat over gezegd. Uiteindelijk denk ik dat mij dat wel de kop gekost heeft. Er was geen budget en ruimte meer, dus moesten ze een van ons kiezen. Ik gaf gewoon duidelijk mijn grenzen aan, en zij deed dat niet om maar een wit voetje te halen bij alles en iedereen. En daardoor liet ze haar werkzaamheden op de vestiging verzaken.

Het kan dus zeker in je voordeel werken, ik denk alleen dat je je af moet vragen of je zo iemand wilt zijn. Ik zou mij er in ieder geval totaal niet prettig bij voelen.

3 likes

Nee, althans niet met als reden om extra zichtbaar te zijn of loonsverhoging oid te geven. Als ik zulke dingen doe is dat vanuit oprecht medeleven/omdat ik iemand heel aardig vind/te bedanken/ waardering uit te spreken etc.
Ik denk ook dat je snel door de mand valt als het niet oprecht is en puur is om hoger op te komen.

Ik denk dat je hier beter echt van je kan laten horen. Als ik lees waar het je om gaat zit het hem denk ik meer in dat je meer wil verdienen of een andere functie wil maar dat niet krijgt. Weet je manager dat je ambitie hebt om verder te groeien en heb je aangegeven in welke richting dat zou zijn? Gevraagd om training/opleiding in het kader van jezelf ontwikkelen met het oog op een andere functie? Ben je het gesprek over salaris al eens aangegaan?

Nee. Ik word liever beordeeld om het werk dat ik doe dan de extras zoals koffie halen.
Ik ben ook niet iemand die van de daken schreeuwt als ik iets oppak oid. Goede managers zien dat zelf gelukkig.

4 likes

Ik vraag mij dan altijd af hoe het dat soort mensen vergaat als de collega die hun steken oplost en de schuld van de steken krijgt weg is. Dan kun je niemand meer de schuld geven.

Ik vraag me wel af: krijgt deze stagiair goed betaald? Hoe groot is het probleem echt als zij er niet is? Welke gevolgen heeft het voor haar beoordelingen als ze wegblijft?

Ik vind dat je als leidinggevende soms best ook een sterke menselijke maat mag neerzetten door iemand wel tegemoet te komen als de situatie overduidelijk lastig is. Vaak schept dat ook helemaal geen precedent omdat mensen prima snappen waarom die uitzondering wordt gemaakt. En juist een stagiair mag je ook een handje helpen in een keuze toch?

10 likes

Door dat voor het gesprek te zeggen, vind ik wel dat ze je impliciet onder druk zet en dat vind ik niet ok. Eigenlijk had ze hier zelf op voorhand goed over moeten nadenken en is dit ook een les voor haar, dat zoiets op de werkvloer niet zomaar kan (een stage dient om dergelijke zaken te leren). Ze neemt haar verantwoordelijkheid niet. Klinkt hard, maar ik zou dat meenemen in haar beoordeling. Ik had het een ander verhaal gevonden mocht ze je niet onder druk gezet hebben.

Wel fijn dat jullie een middenweg gevonden hebben - dat lijkt me inderdaad de meest menselijke manier om ermee om te gaan.

EDIT. Ik vind dat dit los staat van haar stagevergoeding. Je spreekt op voorhand de verantwoordelijkheden af, dan moet je je daarnaar gedragen. Je kan “hoeveel verdien ik eigenlijk” niet out of the blue als graadmeter gaan gebruiken om na te gaan of je je verantwoordelijkheden plots kan ontlopen of niet.

3 likes

Nee. Maar ik werk in een structuur met vaste barema’s, dus zoiets kan geen invloed hebben op je loonsverhoging. Wel neem ik vaak koffie mee voor mijn leidinggevende, maar dat doe ik voor zowat iedereen bij ons op kantoor. Gewoon uit vriendelijkheid dus.

Er is één event per jaar waar ik wel specifiek naartoe ga om gezien te worden door de ‘big boss’, buiten mijn uren. Het gaat om een liefdadigheidsevent dat voor iedereen (dus ook buiten het bedrijf) openstaat. De big boss staat altijd aan de ingang om iedereen te begroeten en ik weet dat ze erop let wie komt en wie niet. Er zitten geen voordelen zoals contractverlenging of loonsverhoging aan vast, maar ze is een stuk vriendelijker/milder in de omgang als je naar dat event geweest bent.

4 likes

Ah dat verduidelijkt de situatie wel. Als het een stagiair met een minimale vergoeding in een onderwijscontext was zou ik het een wat andere situatie vinden dan wat jij beschrijft (vind dat die vaak in vrij benarde situaties belanden). Lijkt me een prima oplossing zo

3 likes

Ikzelf ook :joy:. Dat ik 3 weken met vakantie was kwam ik al terug in een grote chaos en achterstallig werk.

Iemand tips om een fout op het werk uit je hoofd te zetten? Ik kwam er vanavond achter dat ik een stomme slordige fout heb gemaakt op het werk en het maalt al uren door mn hoofd… uitspreken tegen anderen helpt niet.

Ook merk ik dat ik de laatste tijd veel fouten maak sinds ik werk op een flexkamer. Op mijn oude werk hadden we het niet en ik raak constant afgeleid waardoor ik steeds slordiger word, terwijl ik dat absoluut niet ben/wil zijn. Een koptelefoon opdoen maakt geen verschil want iedereen schiet me dan alsnog constant aan :sob:

2 likes