Werk (algemeen topic)

Tot 10 tellen en denken ‘not my circus not my monkeys’. Je bent de manager niet, niet jouw probleem maken.

21 likes

En @Nightingale @NewBlood @Lichtknopje @Brum @Moa heel erg bedankt voor jullie meedenken, ervaringen en adviezen. Alleen al het lezen over dat meer mensen in dezelfde situatie zitten of zaten en dat het herkenbaar is verzacht al het balen over mijzelf.

Ik ga inderdaad die ruimte creëeren door vrij te nemen! Ik heb nog genoeg vakantiedagen over van vorig jaar, en ga om te beginnen alle weken van januari 1 dag vrij nemen. Het idee alleen al dat dat een optie is, geeft lucht. Morgen met mijn collega waar ik het meest mee samenwerk overleggen of de weekdag die ik voor ogen heb voor hem ook oké is, en dan aanvragen

8 likes

Dat er verkeerde antwoorden gegeven worden, ligt ook echt aan de opstelling van klantenservices. Er is niet echt een cultuur van elkaar aanspreken, meedenken, samenwerken. Iedereen zit wat op z’n eigen eiland op een aantal coachmomenten na. Probeer je er maar niet te druk om te maken. Soms is het handig om wel een chatbericht te doen en bij echt grove fouten een melding te maken. Verder laten gaan. Jij doet je werk goed en dat is het enige wat je kan doen.

@Tessel ha goeie zin, ga ik onthouden

2 likes

@tessel & @Luipaard jullie hebben gelijk hoor. Maar vind t gewoon lastig omdat je soms gewoon bezig bent andermans shit op te ruimen. En t wringt ook wel dat ik naar mijn idee te weinig verdien, als iemand anders precies hetzelfde doet voor een paar euro meer per uur en dan misschien ook nog ruk terwijl ik t wel goed doe vind ik dat gewoon zuur.

Het zijn inderdaad eigen eilandjes, zeker nu bijna iedereen thuiswerkt. En t is ook gewoon zo groot in mijn geval. Naja eerst maar zien of ik er na dit contract nog zit :joy:

5 likes

Door erover te zeiken tegen andere collega’s die dezelfde ergernissen hebben :grimacing:

7 likes

Ah mensen ik heb echt even jullie advies/hulp nodig want ik ben inmiddels zo geïrriteerd dat ik niet meer normaal kan reageren.

Ik heb een collega en ze is af en toe zo minachtend. Dan zit je gewoon te praten en dat zegt ze ja je moet echt even rustig/kalm doen. Terwijl ik of mijn collega gewoon rustig is. Ik vind het echt zo neerbuigend, net alsof je een kind bent. Ik weet niet zo goed hoe ik hier netjes op kan reageren maar ik kan er echt niet meer tegen dat ze dit doet want ze doet dit inmiddels meerdere keren per dag. Ik ben inmiddels op het punt dat ik wil zeggen dat ze dr bek moet houden maar dat kan natuurlijk niet :sweat_smile:.

2 likes

Ja ze vindt dat dat je in haar ogen druk doet omdat ze heel snel overprikkeld is. Terwijl mensen dan helemaal niet druk zijn. Dus ik wil eigenlijk gewoon iets zeggen om dit meteen af te kappen in de toekomst en om op een nette manier mijn grenzen aan te geven. Dus eigenlijk gewoon op een professionele manier zeggen dat ze haar bek moet houden tegen me.

2 likes

Ja het is echt vervelend en ik merk ook dat ze inmiddels zo hoog in mijn irritatie zit haha. Maar dit is wel een goede!

1 like

Ik lees meerdere artikelen over dat het minimum loon omhoog gaat vanaf deze maand. Is dit dan alleen voor mensen die het minimum loon verdienen of merk je hier ook iets van als je een aantal treden hoger zit? Ik ben hier echt niet zo thuis in haha,

Ik ben ook vrij geïrriteerd op mijn werk, maar anderzijds snap ik het ook wel. Ik ben vorig jaar januari begonnen op mijn werk en ben nieuw in dit werkveld. Het was echt 1 grote bende en ik had het totaal niet naar mijn zin. Ik had een andere baan gevonden en zou weg gaan, maar als tegenvoorstel heeft mijn werk toen een vast contract en trede 3 geboden. Er werd toen gezegd dat zij januari nog eens wilden kijken naar mijn salaris. Dit was al meer dan ik ooit bij dat andere werk kon verdienen dus heb ik dit geaccepteerd. Ik ben toen op een locatie gezet die echt een puinzooi was en wat totaal niet liep. Samen met de locatie heb ik alles op de rails gezet en mij echt uit de naad gewerkt, met nu complimenten van de inspectie, teamleider en locatie manager. Dit is meermaals uitgesproken naar mijn teamleider en ook zij heeft meermaals complimenten uitgesproken over hoe ik doorgezet heb en wat ik heb neergezet.

Afgelopen week heb ik een gesprek aangevraagd gezien zij had gezegd januari nogmaals mijn salaris te bekijken. Ze vroeg toen hoe hoog ik zat, waarop ik aangaf nu naar trede 4 te gaan omdat ik een periodiek omhoog ga. Ze was het eens met al mijn argumenten en vind dat ik hard heb gewerkt maar ‘ze kan het niet maken’ om mij hoger te zetten. Dit zou scheve gezichten geven bij andere collega’s en hogerhand. Ze gaf ook als argument dat zij mij hierom al 2 treden hoger hadden gezet, wat niet zo is want ik heb alleen maar meer gekregen om mij te behouden en het ernstige personeelstekort tegen te gaan. Het liep op dat moment namelijk nog helemaal niet.

Aan de ene kant voelt het alsof ik niet mag klagen; ik heb toch al 2 tredes erbij gekregen afgelopen jaar. Aan de andere kant voelt het oneerlijk omdat dat extra salaris niet is op basis van mijn prestaties maar komt door mijn dreigen met weg gaan. Er zijn andere locaties waar 2 mensen op werken en daar loopt het nog niet, ik doe alles in mijn eentje en het loopt wel. Er is ook aangegeven dat als ik het wil, er nog iemand aangenomen kan worden voor mijn locatie. Er is dus gewoon nog fte, dus waarom zou ik niet hoger gezet kunnen worden. Vind het echt dubbel.

Wat betreft het eerste deel van je verhaal: Loon modale werknemer stijgt in januari met 91 euro Hierin staat wel een klein tabelletje, misschien zegt het je dan iets meer?

2 likes

Volgens mij gaat je arbeidskorting naar beneden

1 like

@Luzarl @Nebula
Thanks! Vandaar dat ik geen verandering in mijn bruto loon zie :slight_smile:

2 likes

Ik vind zeker dat je mag klagen. Gebrek aan waardering is kei irritant. Je kunt altijd weer gaan dreigen om weg te gaan… :wink:

4 likes

Ik ben kalm. Zou je me voortaan niet meer zo willen onderbreken? Thanks :upside_down_face:

Wat irritant zeg :roll_eyes:

4 likes

Ik vind dit in het rouw topic een beetje ongepast, dus vandaar hier:

Heeft iemand ervaring met langer afwezig zijn na overlijden van een ouder dan het bijzonder verlof tm de uitvaart?

Het waken wordt weggeschreven als zorgverlof, na het overlijden wordt weggeschreven als bijzonder verlof en daarna heb ik 2 weken thuis gezeten omdat het me psychisch gezien niet lukte om te werken. Op het werk zien ze dit niet als ziek melding of bijzonder verlof en willen de binnenkort even naar die uren gaan kijken. Ik ben bang dat ik hier straks vakantie uren voor moet inleveren

Gecondoleerd :rose: en wat vervelend voor je dat er zo met je wordt omgegaan. Als het psychisch niet lukte om te werken dan is het gewoon een ziekmelding (mentaal/psychisch niet in orde en je werk daardoor niet kunnen uitvoeren). Zelfde als je erdoorheen zit en je kunt niet meer weken (is ook een ziekmelding). Maar officieel gezien moet dit van tevoren wel gemeld worden ‘ik wil me ziek melden’. Ze mogen niet naar je klachten vragen. Destijds deed mijn werk er niet moeilijk over en hebben ze mij niet geregistreerd als ziek of afwezig oid. Vind het ook erg kinderachtig van je werk en dit kun je in zo’n moeilijke periode in je leven er even niet bij hebben lijkt mij. Sterkte!

Edit: overigens zou ik als ik jou was een consult/afspraak aanvragen bij de bedrijfsarts. Of ben je alweer volledig aan het werk?

9 likes

Ik vind het echt bijzonder slecht meelevend dat je werk dit niet zelf als ziekmelding heeft gezien. Net als @Henrydekat al zegt is psychisch ziek ook ziek. Zo ben ik zelf in de zomer een maand ziekgemeld geweest ivm een miskraam en werd er inderdaad ook een verzuimcoach (nog niet echt bedrijfsarts) ingeschakeld die met mij mee keek hoe ik mijn werk weer kon oppakken. Dus zou daar inderdaad ook op aansturen en aangeven dat je afwezigheid in feite gewoon een ziekmelding was, ik neem aan dat je je leidinggevende hebt laten weten dat je niet kon werken? Nou, in ieder geval wat een gedoe waar je niet op zit te wachten, sterkte!

3 likes

Thanks voor het mee denken @Henrydekat en @Salmiak

Het stomme is dat dit alles telefonisch is gegaan met de teamleider en ik (in mijn emoties) dit niet specifiek heb gezegd. Wel uitgesproken dat het werken nog niet gaat lukken. Daarnaast heeft mijn teamleider destijds ook gezegd dat zij al met HR gesproken heeft en dat ik me niet druk hoef te maken over mijn uren. Ik was opgelucht dat ze lief voor me waren & heb het daarbij gelaten. Ik had ook geen plek in mijn hoofd om me daar verder druk over te maken en was oprecht in de veronderstelling dat het wel goed kwam.

Daarom schoot dit mailtje me behoorlijk in het verkeerde keelgat omdat ik me een beetje misleid voel. Als ik had geweten dat ze wel “moeilijk” zouden gaan doen me alsnog ziekgemeld. Ik kan prima aan de verzuim of bedrijfsarts vertellen waarom ik toen niet in staat was om te werken.

Inmiddels ben ik semi volledig weer aan het werk. Ik heb een week kantoor werkzaamheden mogen doen en vanaf volgende week ga ik weer cliëntcontact doen maar boventallig. Dit alles is niet met een bedrijfsarts besproken maar heeft mijn teamleider zelf bedacht.

2 likes

Dan zou ik mij niet heel druk maken als ik jou was. Je hebt aangegeven dat het niet lukt om te werken. Dit zie jij (vanzelfsprekend na zo’n situatie) als een ziekmelding. Hun probleem dat ze je met terugwerkende kracht moeten ziek melden en er vooral niet jouw probleem van maken. En het feit dat jij boventallig werkt moet doen zegt genoeg. Leg dit ook vooral vast op papier. Je staat sterk en laat je niet gek maken. Als ze er alsnog niet akkoord mee gaan; afspraak bedrijfsarts inplannen. Dan oordeelt de BA er maar over en leg je de klachten uit die je had (:smiling_face_with_tear:). Anders contact opnemen met een vakbond/rechtsbijstand/jurist. En dan ook vooral niet meer loyaal zijn naar je werkgever toe. Harteloze mensen.

4 likes

Je hebt een fout gemaakt en je weet het zelf ook. Waarom dan de schuld bij haar leggen? Bied lekker je excuses aan en zorg dat je het niet nog een keer doet.