Werk (algemeen topic)

Nieuwe baan kost idd meer energie en duurt even routine. Ik blijf nu lang wakker voor wat alleen tijd maar breekt op. Gelukkig bijna vakantie.

2 likes

Sporten moet ik niet hoor hahaha

Nou goed om te weten dat ik niet gek ben dan! Ik heb wel eens vaker fulltime gewerkt maar dan onregelmatige diensten of veel thuis dus dan ziet je week er compleet anders uit

3 likes

Nou toch nog een beetje een ander geluid… Ik doe best veel na werktijd. Sport bijna elke dag, spreek regelmatig af, studeer vaak nog wat erbij (van die cursussen via edX bijvoorbeeld), kook elke avond vers (test nieuwe recepten uit) en een deel huishouden. Ik heb de luxe dat ik 4 vd 5 dagen vanuit huis werk (dus geen reistijd) en heb een kantoorbaan met 8u schermtijd per dag. Na een werkdag ben ik geestelijk wel een beetje moe, maar lichamelijk moet ik m’n energie echt nog kwijt.

En niks moet natuurlijk… Als ik hier geen zin in zou hebben, zou ik het niet doen.

4 likes

Ja denk wat iedereen zegt, voor de meeste mensen geldt dit.

Vooral bij veel reistijd, zit zelf nu ook met anderhalf uur reistijd op een dag en iedere dag naar kantoor. Dat is wennen en ritme vinden.

Vind het zelf ook nog uit maken dat de dagen nu korter zijn, bij die donkere dagen heb ik altijd minder energie.
Zelf nu ook sinds 2 maanden ergens anders aan het werk en dat kost extra energie, dus herken je verhaal zelf ook

1 like

@Luzarl in de zomer is het makkelijker. In de winter heb ik ook veel meer behoefte en/of minder energie om iets te doen.

6 likes

Ik zou graag ook minder willen werken om meer me time te hebben. Vooral nu in de wintertijd (gevoelig voor) vind ik (op locatie) werken niet leuk omdat de avonden zo kort zijn, het liefst ga ik om 20u nl. al naar bed. Nu sinds corona werk ik regelmatig 2 dagen per week (ik werk fulltime in onderwijs waarvan 40% lesgeven en de rest LC taken) thuis en dat geeft zoveel meer rust, vind het iets minder erg daardoor om fulltime te werken. Maar sporten etc in de avond, moet nu echt direct gaan als ik thuis kom anders doe ik ‘t niet. Pff.

Helaas, zolang ik nog m’n studieschuld (nog 29K nu) heb heb ik besloten niet minder te werken (zou wel graag 0,8 fte willen). Helaas is dat netto zo ongeveer 400-500 euro minder en laat die €400 nou precies zijn wat ik maandelijks aan DUO betaal. Met dit tempo ben ik over zes jaar klaar dus nog even geduld :stuck_out_tongue:

6 likes

Half 7 thuis, kwart voor 7 sporten tot iets over half 8, dan ben ik om kwart voor 8 thuis. Koken, eten, douchen, en dan is het half 10 en lig ik in m’n nest. :smiling_face_with_tear: Nog een beetje netflixen en verder niet echt iets meer.

1 like

Ik vind dit ook echt veel! Ik plof zojuist op de bank na werk en denk dat ik er alleen nog af kom om te koken
Op dinsdag maak ik wel altijd 2 keer eten (1 keer avondeten die dag en lunch voor woensdag en vrijdag = kantoordagen) en op woensdagavond sport ik maar verder ben ik s avonds lekker thuis, bankhangen, forum lezen en series kijken. Eens in de paar weken iets op vrijdagavond
Op dinsdag en donderdag ga ik wel overdag sporten, tussen werk door, en als ik al schoonmaak dan is dat in het weekend. Net als boodschappen en de was, dat laatste heel soms tussendoor op een thuiswerkdag maar dan vergeet ik regelmatig dat ik het ook nog uit de wasmachine moet halen en dan kan ik net zo goed weer opnieuw beginnen

Ik vind het zeker normaal dat je moet bijkomen ervan, ook als je reistijd hebt, is ook vermoeiend

2 likes

Ik mis mn thuiswerkdagen ook zo! Ik kan nu nooit meer een pakketje wegbrengen of zo. Echt zo wennen en tragisch hahah

Haha ja alleen je tegengeluid klinkt alleen dan ook wel logisch omdat je gewoon thuiswerkt… Dat scheelt echt al 90% vind ik (denk ik? Ik werk niet thuis maar doe mij ook maar geen reistijd, dat zou zo veel uitmaken)

21 likes

Ah heb je die nu helemaal niet meer? Of alleen ivm inwerken omdat je er net werkt?
Ik zou ook niet meer zonder thuiswerken kunnen denk ik, inderdaad even die dingen tussendoor doen, boodschappen, pakketje, naar de tandarts gaat veel makkelijker. Mijn werkgever is daar gelukkig heel vrij in en ik denk dat die afwisseling ook goed is. Ik word van een hele dag op kantoor soms helemaal krankjorum maar dat kan ook komen omdat mensen hun manieren een beetje verloren lijken te zijn na corona

1 like

Nee helemaal niet, mijn werkgever heeft die optie gewoon niet. Ik snap wel waarom, want het is een heel jong bedrijf (gemiddelde leeftijd 28) en ze werken hard om leuke dingen te organiseren en als iedereen dan te pas en te onpas thuiswerkdagen zou inplannen ben je nooit eens samen op kantoor. Maar ja ik baal er wel van en wil ook zeker in de toekomst (ik verwacht hier niet tot mijn dood te blijven) weer flexibele uren of thuiswerken. Ik heb nu het ritme wel gewoon nodig qua mentale gezondheid dus het is wel beter zo

denk dat de crux echt de reistijd is ja? Ik heb nu wel tijdelijk wat minder energie dus doe wel wat minder doordeweeks, maar anders doe ik prima nog wat aan sport of iets sociaals na werk, maar ik heb maar 10 minuten reistijd.

2 likes

tsja en mijn collega’s maar roepen dat ze niet snappen waarom ik vrijwillig met huisgenoten woon en hoge huur en bla bla bla maar tis me echt alles waard om niet elke dag twee keer een uur in de auto of trein te zitten

14 likes

Voor mij persoonlijk niet echt, vroeger had ik ruim 3u reistijd op een dag, 5 dagen per week. Toen deed ik ook al die dingen. Ik at dan wel 's middags alvast warm zodat ik als ik thuis kwam gewoon snel een boterham kon pakken, anders was het niet haalbaar. Nu heb ik 4u reistijd als ik naar m’n werk ga (1x per week dus) en dan ga ik in de avond ook vaak nog sporten of uit eten in de stad waar ik werk.

Maar ben me er volledig bewust van dat thuiswerken mega luxe is hoor, daarom noemde ik dat ook meteen. Ik merk zeker dat ik in het weekend minder huishouden heb (doe alle was etc. tussendoor tijdens de werkdag).

Van alles eigenlijk. Eerst koken/eten, daarna sporten en dan lekker douchen en op de bank een serie of film kijken. Als ik zin heb gooi ik er nog een wasje in. Soms met vrienden een biertje doen in de kroeg, of naar de film. Morgenavond naar het concert van een familielid. En ik ben net bezig geweest met het inpakken van kerstpakketten voor mijn collega’s. Ik ben meestal rond kwart over 6 thuis en ik probeer om 11 in bed te liggen, dus genoeg tijd voor leuke dingen!

1 like

Bij ons is het vaak +3% voor je werk/prestaties. En dan nog plus een standaard percentage volgens de CAO

Ik heb dit jaar wel een eenmalige bonus gekregen ter compensatie van o.a. de inflatie. Normaal gesproken krijg ik nooit een bonus

1 like

En ik vind thuiswerken veel minder vermoeiend omdat je dan in een veel rustigere omgeving werkt. Op kantoor is het bij ons hartstikke gezellig, lopen mensen even binnen etc. Maar dan ben ik minder productief en echt wel een beetje moe gepraat na een dag

2 likes

Ik zou een flinke stap vooruit kunnen maken op mijn werk. Het ligt aardig in lijn met m’n ambities op lange termijn. M’n vriend zegt volmondig ‘jaaa’. En dat is ook mijn eerste reactie, maaar ik weet dat er best wat bij komt kijken. O.a. qua verantwoordelijkheid. Nog meer reistijd… En je moet altijd representatief & assertief kunnen zijn (dat laatste blijft een worsteling). Als ik zie hoe mijn bijna-ex-collega het heeft gedaan, denk ik: wow. Het maakt dat ik niet uitsluitend enthousiast kan zijn en toch wat twijfels heb. Of ben ik dan zo negatief?

Moet het nog met vrienden bespreken hoor, maar ik ben een beetje hyped dus dat brengt mij hier op het forum.

1 like

Ik denk als je eerste gevoel ja is, je het moet doen. Zou het kunnen zijn dat het een beetje uit je comfort zone is (bv met die assertiviteit, daar zit misschien nog groei) dus dat je het spannend vindt? En daarom erg naar praktische zaken kijkt om dat gevoel te “verantwoorden”?

5 likes