Ja werkgevers zijn er niet actief mee bezig omdat het hen niets oplevert maar wel wat kost Ik vraag me namelijk af of het zo is dat zittende werknemers vertrekken; dat is alleen maar zo als die weten dat de nieuwe collega veel meer verdient dan zij, en ik denk dat het nog altijd de standaard is dat collega’s onderling niet weten hoeveel de ander betaald krijgt.
En hoe je er zelf voor kunt zorgen dat je zo rechtvaardig mogelijk betaald krijgt, is denk ik veel spiegelen aan wat voor jouw functie gebruikelijk is qua schaal bijvoorbeeld, en spiegelen aan wat gebruikelijk is binnen jouw team/afdeling. Als in vacatures bij andere bedrijven waar jij op zou kunnen solliciteren standaard schaal 11 genoemd wordt en jij zit in schaal 9 dan zou ik toch eens gaan kijken of je wel goed ingeschaald bent. En als jij in schaal 9 zit (en vacatures ook schaal 9) maar al jouw collega’s met minder werkervaring en een minder complex takenpakket zitten in schaal 10 dan zou ik ook eens met je leidinggevende in gesprek gaan. Of is dat niet wat je bedoelt?