Maar gaan mensen zomaar ‘lopen’? Ik denk dat de meeste mensen die in principe willen blijven, niet weggaan om salaris redenen voordat ze dit met hun werkgever besproken hebben. Tenzij ze misschien zwaar onderbetaald worden tov de verdere arbeidsmarkt en er elders gouden bergen te halen zijn. Dan doet een werkgever het misschien niet zo slim, maar aan de andere kant; zo’n werkgever heeft wel een tijdje een goedkope medewerker gehad.
Uiteindelijk is het een kwestie van onderhandelen, zowel bij aanvang als wanneer je een upgrade qua loon wil als je er al werkt. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, je komt er pas achter of er kansen liggen als je het probeert en je goed voorbereid hebt. Ik zou qua argumenten altijd bij de zwaarte van de functie aanhaken, en minder bij je eigen functioneren. En je komt sterker over als je echt bereid bent iets anders te zoeken mocht je er met je werkgever moet uitkomen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel mensen met een salaris starten dat significant lager is dan wat markt conform is, daarna alsnog de onderhandelskills hebben om dat recht te zetten. Maar misschien als je geleerd hebt in de tussentijd/je jezelf bijna onmisbaar hebt gemaakt/de arbeidsmarkt ten gunste is gekeerd voor sollicitanten.