Ja natuurlijk. En kwaad zijn ook.
Wat vervelend zeg! Heb je specifieke taken uit je huidige banen die je juist wel of niet leuk vindt? Dat is vaak wel een goede basis om mee te starten. Zo te lezen niet iets met veel contact met anderen, of lees ik dat verkeerd? En heb je nog bepaalde hobby’s of interesses? Misschien kunnen we ook wel iets in het verlengde daarvan bedenken.
Dat de kwaliteit van zijn werk lager is dan die jou en hij veel ondersteuning nodig heeft is vervelend, maar dat wist je leidinggevende natuurlijk ook niet toen hij hem aannam. Ik vind 2 jaar werkervaring als enige objectieve verschil niet per se reden om de persoon met meer werkervaring meer te betalen dan de ander. Toevallig weet ik dat ik bijna even veel verdien als een collega met 10 jaar meer werkervaring én een hoger opleidingsniveau. Vinden jullie dan ook dat ik dat tegen haar moet zeggen?
Weet je uit het gesprek dat hij hard onderhandeld heeft? Is er sprake van andere factoren? Misschien kreeg hij op zijn vorige baan een hoger loon en heeft je werkgever dit willen matchen (zo kom ik aan mijn hogere salaris)? Of werd dit hem aangeboden? Als dit hem op een presenteerblaadje werd aangeboden zou ik het wel aankaarten.
Ligt eraan: denk je dat jij meer geld zou moeten krijgen dan zij? Misschien had je dat dan ook even in je post moeten zegen, want zometeen wordt het zo’n verhaal van: ja zij heeft 10 jaar meer ervaring en een hogere opleiding maar ze heeft ook de afgelopen 30 jaar niet gewerkt en kan haar laptop niet eens open krijgen. Of ben jij assertiever/beter in onderhandelen? Want dat is natuurlijk ook geen reden om meer geld te krijgen.
Het is niet “zo’n verhaal” haha. Mijn salaris is gematcht met mijn vorige salaris en haar salaris idem (we zijn ongeveer gelijktijdig in dienst gekomen). Ik denk dat ze in haar hele loopbaan simpelweg nooit heeft onderhandeld.
Ik vind dat ze op basis van objectieve factoren (werkervaring + opleiding) meer zou moeten verdienen dan mij en meteen hoger ingeschaald had moeten worden. Tegelijkertijd vind ik mezelf beter in mijn / ons beroep, dus ik heb nou niet bepaald de behoefte om voor haar in de bres te springen.
Nou ik vind eigenlijk mijn werk bij de post best wel leuk, fijn in de buitenlucht en heel veel alleen werken (en eigen tijd in kunnen delen). Dat schoonmaakwerk doe ik maar een paar uurtjes per week en zou ik eventueel nog wel kunnen doen denk ik.
Ik ben wel al in contact met iemand die hier ook op professioneel vlak meer verstand van heeft maar dacht zal het ook eens op het forum vragen, wellicht dat iemand daar nog ideeën heeft.
Qua contact met anderen vind ik het inderdaad erg lastig. Hobby’s/interesses zijn sport (kijken vooral haha) en lezen dus dat is ook niet zo 1,2,3 dat je dan denkt ahhh dát zou kunnen
Ik snap dat het niet eerlijk voelt. Als je reden hebt om te denken dat het eerste aanbod bij hem al een stuk hoger lag dan bij jou, zou ik dat wel aankaarten bij je leidinggevende.
Ik zou dan insteken op een heel feitelijk en rationeel gesprek. En erbuiten laten wat je van de kwaliteit van het werk van je collega vindt.
Nouja, het gaat er ook wel om of 1 persoon wordt over betaald of een ander juist onderbetaald? Wat dat een ander iets meer krijgt betekent niet dat diegene niet gewoon enorm wordt overbetaald.
Ik stuur iemand aan die ruim 1k meer verdiend dan ik en mooiere voorwaarden, maar dat is echt gewoon een hele slechte prijs/kwaliteitsverhouding door onkundig (voormalig) management. Betekent niet dat ik meer geld zou moeten krijgen, die ander gewoon minder. Zulke situaties komen op verschillende vlakken echt wel vaker voor. Ik vind meer salaris vragen obv salaris van een collega altijd wel een kul argument tenzij je echt onder een marktconform gedrag verdient.
@Tas ik zou gewoon afspraken maken over wat je wilt verdienen, hoe je daar gaat komen. Als je daarin nu vind dat je te weinig krijgt voor je werk, dan dat ook gelijk (inhoudelijk) meenemen.
De arbeidsmarkt is de afgelopen maanden ook wel heel anders dan 2 jaar geleden. Nieuwe mensen kunnen veel meer voor elkaar krijgen door te onderhandelen dan eerder. En helaas gaan zittende werknemers niet met een gelijk bedrag omhoog
Ik zou het zeker aankaarten en inderdaad feitelijk houden. Tegelijkertijd vind ik dat je best mag aangeven dat je vanuit je ervaring een nieuwe(re) collega ook helpt met vragen etc. Dan zeg je niks over zijn werkkwaliteit, maar wel iets over jouw ervaring.
En voor jezelf opkomen, aangeven wat jij waard bent is nooit zeiken hoor! Jij wilt je werkgever niet kwijt of daar geen slechte relatie mee, maar zij andersom jou ook niet (als zij een goede werkgever zijn).
Nog even een persoonlijke noot; laatst vertelde een collega die 4 jaar minder ervaring heeft dat zij 3 tredes omhoog wilde. Ze zou dan net zoveel verdienen als ik. Ze had het bij mijn baas aangekaart en die had gezegd dat dat niet in verhouding stond tot zijn meer ervaren personeel etc en dat ze dat graag zuiver hielden.Dat vond ik best wel netjes. Het gebeurt dus wel in bedrijven.
Ja dat is zeker waar. Ik heb afgelopen jaar een aantal mensen aangenomen en we hebben nog nooit zo’n hoog startsalaris gehad, maar daar was de markt ook naar. Als we dat niet deden konden we ze niet binnenhalen.
Daar liep ik vorig jaar ook tegenaan maar omdat ik m’n mond opentrok heb ik er toch 3 periodieken bijgekregen en hebben ze het afdelingsbreed voor meerdere mensen bekeken. Wel in een sector/bij een bedrijf dat veel verloopt kent en dat funest is. Het heeft niet geholpen gaf mij wel een goede positie om te onderhandelen op de plek waar ik nu werk.
Het salaris van een ander moet niet het énige uitgangspunt zijn maar als iemand aantoonbaar minder kennis en ervaring heeft zou ik er sowieso iets van zeggen.
En misschien bij een bibliotheek? Ze zoeken ook vaak mensen voor in de bibliotheek/aan de balies. Het lijkt me fysiek niet super zwaar (niet zwaarder dan schoonmaken of met de post). Al kan ik me voorstellen dat het ook wel heftig is icm je angststoornis? Heb er verder geen ervaring mee, maar het lijken me wel minder intensieve klant-gesprekken dan echt klantenservice.
Nou aangekaart en ik krijg nu ook een auto eind goed al goed.
Ja. Maar ik vind ook dat de enige personen die hier slachtoffer van worden de werkgevers zijn. En dat zou best mogen.
Ben helemaal voorstander van open over salaris praten, daar kan echt niemand slechter van worden. (behalve die werkgever dus)
Met betrekking tot de salaris posts ben ik toch eigenlijk wel benieuwd naar meer, als een persoon die momenteel nog steeds in een discussie zit met the boss over onderbetaling.
Ik snap aan de ene kant heel goed dat je een collega salaris niet kan meenemen als argument, maar waar ik dus tegenaan ben gelopen meerdere malen is het feit dat dit juist heel oneerlijk geregeld is op de vloer. Uiteraard niet door de werknemers maar de werkgevers. Je hebt dus aan de ene kant iemand met x aantal jaren ervaring, laten we stellen dat een nieuwkomer zelfde is en dan binnenkomt met een hoger salaris. Uiteindelijk zorgt dit dus dat de werkgever meer doet om de nieuwe collega binnen te halen en als hij dan vervolgens niets doet om de oude binnen te houden, dan gaan ze lopen.
Ik snap dan niet waarom werkgevers hier gewoon niet actief mee bezig zijn? Hoe kun je er nou zelf zorgen dat je altijd probeert zo rechtvaardig mogelijk betaald te krijgen?
Hopelijk begrijpt niemand mij verkeerd, het is meer dat ik probeer dit te bevatten omdat ik dus zelf echt veel issues heb gehad (en nog steeds) en probeer informatie en invalshoeken te winnen
Ja werkgevers zijn er niet actief mee bezig omdat het hen niets oplevert maar wel wat kost Ik vraag me namelijk af of het zo is dat zittende werknemers vertrekken; dat is alleen maar zo als die weten dat de nieuwe collega veel meer verdient dan zij, en ik denk dat het nog altijd de standaard is dat collega’s onderling niet weten hoeveel de ander betaald krijgt.
En hoe je er zelf voor kunt zorgen dat je zo rechtvaardig mogelijk betaald krijgt, is denk ik veel spiegelen aan wat voor jouw functie gebruikelijk is qua schaal bijvoorbeeld, en spiegelen aan wat gebruikelijk is binnen jouw team/afdeling. Als in vacatures bij andere bedrijven waar jij op zou kunnen solliciteren standaard schaal 11 genoemd wordt en jij zit in schaal 9 dan zou ik toch eens gaan kijken of je wel goed ingeschaald bent. En als jij in schaal 9 zit (en vacatures ook schaal 9) maar al jouw collega’s met minder werkervaring en een minder complex takenpakket zitten in schaal 10 dan zou ik ook eens met je leidinggevende in gesprek gaan. Of is dat niet wat je bedoelt?
Maar gaan mensen zomaar ‘lopen’? Ik denk dat de meeste mensen die in principe willen blijven, niet weggaan om salaris redenen voordat ze dit met hun werkgever besproken hebben. Tenzij ze misschien zwaar onderbetaald worden tov de verdere arbeidsmarkt en er elders gouden bergen te halen zijn. Dan doet een werkgever het misschien niet zo slim, maar aan de andere kant; zo’n werkgever heeft wel een tijdje een goedkope medewerker gehad.
Uiteindelijk is het een kwestie van onderhandelen, zowel bij aanvang als wanneer je een upgrade qua loon wil als je er al werkt. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, je komt er pas achter of er kansen liggen als je het probeert en je goed voorbereid hebt. Ik zou qua argumenten altijd bij de zwaarte van de functie aanhaken, en minder bij je eigen functioneren. En je komt sterker over als je echt bereid bent iets anders te zoeken mocht je er met je werkgever moet uitkomen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me af hoeveel mensen met een salaris starten dat significant lager is dan wat markt conform is, daarna alsnog de onderhandelskills hebben om dat recht te zetten. Maar misschien als je geleerd hebt in de tussentijd/je jezelf bijna onmisbaar hebt gemaakt/de arbeidsmarkt ten gunste is gekeerd voor sollicitanten.
@Victoria ja deels wel wat ik bedoel. Ik vind overigens helemaal niet boeiend wat iemand verdient, tot ik bij mijn huidige werkgever kwam en letterlijk na 2 weken als wist wat bijna iedereen verdiende (klein bedrijf, verschillende functies, grotendeels mannen en mega roddeltantes mijngod ) Ik schrok, 1 door het grote onderling verschil en 2 er is een heus vriendjespolitiek systeem helaas (1 key persoon, als die jou mag, dan zit je goed.)
Belangrijk punt: geen CAO, geen salarisrange aanduiding waar dan ook, ik weet niet welke bedragen zij aanhouden. Ik krijg honderden euros minder dan gemiddelde, onderzoek gedaan, soortgelijke functie in dezelfde sector, dat salaris aangegeven bij mijn manager bijv. want verschil is echt honderden. Ik heb er alleen geen vertrouwen meer in (o.a. een van de redenen waarom ik momenteel sowieso aan het solliciteren ben). Dit doordat ik overigens intern van functie gewisseld ben en sindsdien dus al wacht op een correctie.
Ik denk dat ik gewoon teveel vertrouwde op werkgevers dat ze wel rechtvaardig zouden zijn, maargoed voor hun is het hoe goedkoper hoe beter natuurlijk
@Freya ja goed punt, in dit geval puur vanuit mijn situatie weet ik dus dat ik en nog een aantal collega’s in zelfde situatie zitten en actief bezig zijn met zoeken. We hebben allen een functie die niet direct vervangbaar is. Ze moeten iemand aannemen, deze inwerken en in de tussentijd is er dus echt niemand die het kan overnemen.
Denk dat het bij mij met name in het stukje zit dat het altijd lastig zal blijven om het ten alle tijden rechtvaardig te doen. De ene kan gewoon heel goed onderhandelen, de andere niet.
Ik heb een aanvaring gehad met een collega waarvan ik vond dat ze een rotopmerking naar me maakte. Ze zegt dat ze het niet zo bedoelde maar zo heb ik het wel ervaren. Nu merk ik dat ik tijdens pauzes enzo niet naast haar ga zitten expres, haar ontwijk en gewoon niet in haar buurt wil zijn. Niet omdat ik bang voor bang voor haar ben maar omdat ik niet leuk en gezellig kan doen met mensen die zo tegen anderen doen. Ik merk daardoor wel dat ik nog introverter word dan ik al ben en dat wil ik niet.