Werk (algemeen topic)

@Tubing wat ik heel opvallend vind is dat toen je zeg met zwangerschapsverlof ging en in je eigen onderneming vervanging moest regelen vond je de positie van de werkgever erg kut. Ik snap je stellige houding dan steeds over compensatie en uren en eisen niet, vind het echt zo niet meewerkend? Zeker niet omdat het een kleine onderneming is. :sweat_smile:

Anyways, ik zou met een plan komen (en mn eigen tijd erin steken als dat nodig is). Dat plan zou zijn;

• wat ga ik op hoofdlijn bereiken?
  • wat heb je daarvoor nodig (middelen, een x aantal uur)
  • hoe ziet mijn functie eruit (resultaatgebieden, verantwoordelijkheden)
  • wat wil ik ervoor terug (en ik zou ik niet meteen op onredelijk hoog inzetten maar een kleine verhoging en na 6 maanden, of x resultaat nog wat erbij en zo een tijdje vooruit stippelen - en vastleggen)

En die hoe nog niet prijsgeven (of het plan, dat is je functie en dan stellen ze je maar aan)

1 like

Weg

Bedankt voor je tips!

1 like

Wat is de reden dat je je eigen onderneming niet mag blijven doen ?

Ik vind het persoonlijk zeer grote opgave. Uitgaande dat het een goedlopende zaak is. Loopt het niet ben je je onderneming kwijt. Tenzij je het makkelijk kan oppakken.

Als je wat tekent, let ook op concurrentiebeding. Dat dat je niet in de weg kan zitten. Collega had zijn oud klanten meegenomen en laten aanpassen dat die van hem bleven.

2 likes

Op alles wat je er nu over verteld kan ik me totaal geen beeld vormen van wat je gaat doen, maar als het gaat over eisen, taken en promotie zou ik in je achterhoofd houden dat het zeker in zo’n waanzinnig vage situatie nog wel eens beschermend wil werken om niet direct de bijbehorende promotie en formele verantwoordelijkheid te krijgen.

2 likes

Goddd ik heb zoiets stoms gedaan, heb iets toegezegd wat ik eigenlijk helemaal niet wil en zit er straks een jaar aan vast. Baal zo :sleepy:

1 like

Kan je er niet op terug komen ?

Gewoon aankaarten van. Ik heb nog eens nagedacht en bij nader inzien wil ik het toch liever niet.

Weet niet of ik het kan maken, zit nog in mn proefperiode eigenlijk en wil de baan niet kwijt, denk niet dat ze meteen klaar met me zijn maar komt gewoon zo dom over. Ben altijd heel snel enthousiast en vergeet dan dat er maar 24 u in 1 dag zitten.

3 likes

Dat herken ik zo! Dat je maar op alles ja zegt. Maar bedenk wel dat je er nog gewoon op mag terugkomen. Dat je even naar je beschikbare tijd hebt gekeken en dat het niet past.

4 likes

Precies wat @Tessje2 zegt. Dat je enthousiast ja hebt gezegt maar het niet past.

2 likes

Als je er op gaat terugkomen doe het dan z.s.m. en zeg ook eerlijk dat je in je enthousiasme ja hebt gezegd maar het niet lukt. Wat ik bij dit soort dingen ook doe is het resultaat benoemen, dus ‘als ik het wel zou gaan doen, dan gaat het mis want…’. Dan is het voor de ander makkelijker te accepteren dat dit het niet gaat worden.

3 likes

Denk dat dit zo’n begrip is dat binnen elk bedrijf een heel andere betekenis heeft. Zou bij ons denk ik meer een uitleg zijn dan echt een interactieve sessie. Zou het of uitvragen door even te bellen van te voren of tijdens een eventueel sollicitatiegesprek

Dat is meer de inhoud denk ik? Aangezien de vacature “coordinatie” vermeldt, denk ik meer alles eromheen regelen.
En heel missh de kennis-experts aankondigen? Maar niet zelf de kennis-bijeenkomsten geven. Zou wel gek zijn, kan je het evt navragen tijdens het sollicitatie gesprek?

1 like

Zooo ja zo’n reistijd kan een enorm verschil maken he! Ik moest hiervoor met de trein en was van deur tot deur meer dan een uur enkele reis onderweg en nu hoef ik alleen nog maar een kwartiertje te fietsen. Het voelt ineens alsof ik zoveel meer vrijheid/ruimte heb in m’n leven??

3 likes

Ik denk nu al te weten dat ik voor altijd bij mijn nieuwe baan wil blijven, haha. Heb maar een tijdelijk contract omdat ik iemand vervang die met zwangerschap verlof is. Nu probeer ik een plan te bedenken om mezelf onmisbaar te maken zonder me kapot te werken, onder het mom van: Work smarter, not harder, hahaha.

In ieder geval: gebeurt het vaak dat tijdelijke contacten vanwege zwangerschapsverlof alsnog verlengd worden? Ik deel liever niet mijn sector. De banen liggen niet per se voor het oprapen, maar de afgelopen jaren is het wel echt een luxe om in ons gebied te werken. Er zijn heel veel banen en elke week verschijnen er wel weer 10 nieuwe opties. Maar niet onder de voorwaarden die ik nu heb (te specifiek om te delen).

Jullie ervaringen zeggen uiteraard niet zo veel voor mijn situatie maar ik hoop dat er toch wat positieve geluiden zijn. En anders, voor de werkgevers hier: wat zou een reden kunnen zijn om iemand aan te houden terwijl de eerste werknemer die met verlof was weer terugkeert? (Nog beter, als het daadwerkelijk een keer is voorgekomen)

3 likes

Het hangt er echt vanaf, in mijn werk kunnen er altijd wel mensen bij. Meer mensen is meer groei van het bedrijf. Vervangers die zijn aangenomen voor verlof zijn ook aangenomen met de gedachte dat ze daarna wel konden blijven als het van beide kanten zou bevallen.

1 like

Het ligt er aan hoe jouw organisatie in elkaar zit en hoe makkelijk het is om mensen aan te nemen. Ik werk bij de overheid en hier gelden (meestal) formatieplaatsen, budgetten en regels over solliciteren. Tijdens een zwangerschapsverlof neem je iemand waar die terug komt, dus er is/ontstaat niet zomaar een nieuwe plek. Maar tegelijkertijd: als je werkgever echt wilt is er altijd wel iets te verzinnen. Zou het vooral kenbaar maken!

2 likes

Heb het nog niet duidelijk genoeg gedaan, denk ik. Ga ik z.s.m. doen! Bedankt.

@Feather ik werk niet voor de overheid maar ik vermoed heel erg dat bij ons sprake is van een soortgelijke situatie. Verder is het bedrijf echt groot, dus ‘gewoon’ een andere plek krijgen binnen het bedrijf, zie ik nog wel gebeuren. Maar de voorwaarden bij die andere afdelingen zijn echt minder.

Maar goed, ik mag nog even. We gaan het zien de komende tijd :grin:

2 likes

Ik werk ook bij een organisatie die vergelijkbaar is met de overheid. Als een vervanger goed werk levert, enthousiast is en graag wil blijven, gaan ze vaak wel kijken of er nog extra uren zijn (met de huidige arbeidsmarkt is dat soms het geval of dat degene die terugkomt minder gaat werken) of dat er een soortgelijke functie beschikbaar is. Of een combinatie daarvan. Heb wel een aantal keer meegemaakt dat een tijdelijke vervanger bleef, weliswaar in een andere functie maar op dezelfde afdeling.

Dus idd vooral kenbaar maken! En ondertussen kijken naar interne vacatures, peilen bij je manager of er soortgelijke functies zijn of in de toekomst vrijkomen. Denk dat ze je enthousiasme en inzet alleen maar waarderen en zo vergroot je je zichtbaarheid.

1 like

Help, weet iemand wat wijsheid is? Ben ziekgemeld maar aan het opbouwen, maar ben er achter gekomen dat het hoofddeel van t werk t gewoon niet meer gaat worden. Dat het mn herstel in de weg zit en dat t op lange termijn niet goed is voor me. Ik werk nog via een uitzendbureau. Maar hoe kan ik dit bij mn leidinggevende aangeven zonder dat ik ontslag neem? Er zijn misschien wel andere functies binnen het bedrijf wat bij me zou passen. Maar wil gewoon niet dat het overkomt alsof ik ontslag neem.

1 like

Ik denk dat het verstandig is die via de bedrijfsarts te laten lopen.

3 likes