Werk (algemeen topic)

Ik heb dit ook in mijn contract staan en het gebeurt ook wel dat het nodig is. Locatie B is voor mij ook een stuk verder. Bij ons wordt wel verdeeld onder al het personeel en regelen we onderling een beetje wat redelijk is voor iedereen, maar geen idee of dat voor jou mogelijk is.

Ik heb zelf een keer ‘redelijkerwijs’ met succes aangevochten. Met name door te laten zien dat er andere opties waren om het probleem op te lossen en dat naar HR gestuurd. Die vonden vervolgens dat ik gelijk had. Dus bijvoorbeeld kun je werkzaamheden van B op locatie A ook doen, of zijn er mensen die dichterbij wonen etc.

Ohja! Privéleven valt ook onder redelijkerwijs. Dus als je kunt aantonen dat dit voor je privé gewoon niet te doen is geldt dat ook. Maar ligt ook maar net aan wat degene die het beoordeeld redelijk vindt.

2 likes

Ik heb volgende week een “stay interview” met mijn manager, en het afdelingshoofd, omdat er het laatste half jaar een hoop mensen weg zijn gegaan, dus ze willen graag inventariseren wat ze kunnen doen om hun huidige personeel te behouden. Ik zie er zo tegen op. Ik vind de timing sowieso heel raar, de week daarna is mijn halfjaarlijkse evaluatie, dus het voelt ergens alsof ik m’n commitment zou moeten laten zien, voor een goede beoordeling. Tegelijkertijd schiet zo’n stay interview dan ook z’n doel voorbij, als ik alleen maar super positief ben…
Heeft iemand ervaring met zo’n stay interview en tips om het goed voor te bereiden?

Vragen of het 2 weken later kan?

3 likes

Waarin word je belemmerd, en wat is het advies van je vriend precies om tegen je leidinggevende te zeggen?

Ik ken dat fenomeen niet maar op basis van jouw omschrijving snap ik niet helemaal waarom je dat gevoel erbij krijgt. Het klinkt mij heel goed dat ze willen investeren in hun huidige medewerkers (voor een duurzame inzet?) , dat lijkt me alleen maar positief voor jullie. Staat los van commitments doen en een goede beoordeling toch, of begrijp ik het verkeerd? Of krijg je die indruk?

9 likes

Dat ik met momenten letterlijk afgeleid wordt door de geur die er hangt…
Hij vind dat ik aan hem moet laten weten dat ik me wil verplaatsen (en waarom) alvorens dit zomaar te doen (is best wel een ‘verhuizing’ namelijk niet enkel laptop even ergens anders openklappen.

Ik vind dit heel positief van je werkgever en een goed signaal naar de huidige werknemers toe, maar ik snap wel dat je misschien wat terughoudend zou zijn voor het geval je ‘teruggepakt’ wordt tijdens je beoordeling als je misschien niet zo’n fijne feedback over je werkgever hebt gegeven. Daarom zou ik ‘t ook proberen uit te stellen. Maar ik doe nogal veel aan overthinking dus snap de vorige comments ook wel!

1 like

Ik zou echt gewoon een andere reden aandragen. Dichter bij raam, beter licht weet ik het. Maar vind het vrij lullig om geur te gaan bespreken en het is ook aan jou om te bepalen hoe veilig het werkklimaat daarvoor is

2 likes

Ik heb de laatste jaren gewerkt bij ondernemingen waar personeel bij bosjes vertrok en het lastig was goed nieuw personeel aan te trekken. Op een gegeven moment hoefde nieuwkomers ook niet per se meer relevante ervaring te hebben, als ze het maar wilden leren.

Mijn ervaring is dat als ze jou dit vragen je niet bang hoeft te zijn over je eigen positie. Wees eerlijk maar wel tactisch in wat je zegt. Ze hoeven niet te weten dat manager Truus een bitch is, maar als je ze goede tips/feedback kan geven dan hebben ze er misschien ook echt iets aan en de kans is er ook dat je jezelf wat meer in de kijker speelt.

1 like

Ik ben binnenkort een jaar in dienst als flexmedewerker en krijg de keuze tussen een vast 0 uren contract, een contract voor bepaalde uren of zoals het nu is (0 uren contract voor bepaalde tijd.
Weet iemand wat de voordelen zijn van een vast 0 uren contract? Kan het niet gemakkelijk online vinden.

Naar mijn idee was het als je 12 weken ongeveer hetzelfde je werkt op een 0 uren contract ze je verplicht zijn deze uren altijd te werken. Als jij een 0 uren contract hebt maar minimaal 12 weken 30 uur werkt per week je eigenlijk een 30 uurs contract hebt. Dan zou vast denk ik wel voordelig zijn.

1 like

Maar is dat dan niet het contract voor bepaalde uren??

1 like

@Nysmn Volgens mij mag een 0 uren contract officieel niet meer. Je moet altijd minimaal uren erin hebben staan (ook al zou dat bij wijze van maar 2 uur per week zijn). Wat @Nox zegt klopt dus, dan kan je je beroepen op het rechtsvermoeden. Ik zou in dit geval omdat ze de andere optie ook al bieden gaan voor een contract met vaste uren. Let er wel op dat ze je dus een realistisch aantal geven, niet bv. 5 per week terwijl je dus gemiddeld over 3 maanden 30 per week werkt. Anders kun je dat idd afdwingen en sta je volledig in je recht

Edit; en de voordelen, belangrijk dat de uren in je contract toch kloppen stel je komt in een uitkeringssituatie terecht dan kan er in bepaalde gevallen ook naar het aantal contracturen gekeken worden bv. Plus dat je gewoon de waardering krijgt als medewerker waarop je recht hebt

1 like

Ja vind het wel lastig want ik ga vanaf september ook weer studeren dus geen idee hoeveel ik er dan naast wil/kan werken. En als ik een aantal uren heb moet ik daar zelf ook aan voldoen toch?

2 likes

@Nysmn ggz technisch heb je volgens mij met officiële uren ook recht op het balansbudget

Oh dat is wel handig! Maar dan kan 4 uur per week ofzo in principe ook?

3 likes

Ja dat denk ik wel, wordt wel verdeeld over je uren dacht ik

2 likes

Dat laatste wat je zegt klopt ook idd!

2 likes

Nuluren mag nog wel, maar maximaal 1 jaar. Dus ze zijn nu verplicht om @Nysmn een contract aan te bieden op basis van het gemiddelde aantal uren dat ze het afgelopen jaar heeft gewerkt. Je mag het wel afslaan en dan zelf weer voor nuluren kiezen. Het voordeel met uren is dat je een vaster salaris hebt, maar je moet inderdaad wel voor dat aantal uren beschikbaar zijn. Als je wel beschikbaar bent en ze plannen je niet in maakt dat niet uit, maar als je zelf maar 2 dagen kunt terwijl je 30 uur moet is het wel aan jou om meer beschikbaar te zijn.
Als je op basis van je uren van vorig jaar 30 uur moet krijgen en je zou maar 20 willen is dit natuurlijk ook mogelijk.

2 likes

Voordeel van vaste uren zijn wel dat je sowieso maandelijks die vaste uren uitbetaald krijgt + wat je daar bovenop werkt. Met 0 uren krijg je niks als je een periode ook niet werkt. Ook bij ziekte worden deze uren standaard ingevuld.
Stel je bent ziek in een week dat je niet bent ingepland, worden er dus ook 0 ziekte uren geschreven bij een 0 uren contract. Als je een contract voor 3 of meer uur hebt wordt dit wel ingevuld als ziekte uren.

Wat ik wel veel zie bij mijn flexers is dat ze hun contract uren niet werken ondanks dat daar wel mogelijkheid voor is. Dan worden deze uren na een tijd wel verrekend met de niet gewerkte uren en moet je dus geld terug betalen.

3 likes