Werk (algemeen topic)

Helder verhaal! Bedankt iedereen voor de reacties!

Dan denk ik dat mijn contract op deze manier houden óf een contract voor 4 uur (ivm toetsweken enzo als ik helemaal niet kan werken) het handigst is.

Nog een vraag @Pepernoot stel ik geef mijn beschikbaarheid aan (2 dagen per week ofzo steeds) en nét op die dagen hebben ze geen diensten waardoor ik niet aan mijn uren kom, moet ik het alsnog terugbetalen?

1 like

Nee het is wel echt als je min uren over een grote periode oplopen, dat zal niet binnen 1 maand gebeuren. Je kan dan ook altijd je uren de maand erna nog inhalen namelijk.
Ik weet niet in welke sector je gaat werken, maar in de VVT en GGZ werken ze vaak met een jaar uren systematiek. Dan moet je dus je contract uren over een x aantal maanden maken ipv precies per maand.

Ik ben vorige week begonnen met een nieuwe baan en voel me een beetje verloren. Er is niet echt een inwerk programma en nog niet heel veel te doen voor mij. Heb al aangegeven dat ik graag lekker aan de slag ga maar er komt nog weinig mijn kant op. Terwijl er wel steeds gesproken wordt over hoge werkdruk, dan denk ik geef mij dan wat werk… Maar heb het al aangegeven en wil ook niet te zeikerig overkomen dus probeer me maar goed in te lezen enzo. Maar hoop echt dat het snel een beetje gaat lopen. Het is bij de overheid dus alles is sowieso al trager dan ik gewend ben.

3 likes

Oh echt heel herkenbaar. Bij mij is het helaas nog niet super veel verbeterd sinds ik er werk (bij een grote gemeente). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou ook zo zal zijn natuurlijk. Vragen om meer werk lijkt me in ieder geval zeker niet zeikerig! En tot die tijd, lekker “thuiswerken” met een boekje in de zon, zoals een echte ambtenaar betaamt :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Mijn tip is probeer er achter te komen hoe de werkvoorraad-stroom loopt. In sommige functies moet je echt zelf je werk regelen en is het daarvan ook weer afhankelijk hoe druk je het uiteindelijk hebt

1 like

Ik krijg een project alleen wacht ik nu op meer info vanuit die projectleider. Verder is er nog een algemene mailbox van waaruit werk wordt verdeeld. Dat doet 1 collega en zij zat er ook bij toen ik vroeg om werk, maar heeft nog niks aan mij toebedeeld. Maargoed ik zal het nog wel eens aankaarten bij mijn leidinggevende. Vorige week ook al gedaan en toen kwamen er een paar kleine dingetjes die ik vorige week alweer kon afronden. Vind het gewoon vervelend om steeds te gaan leuren om werk…

2 likes

Morgen mijn eerste dag bij een nieuwe opdrachtgever na bijna twee jaar en begin nu toch zenuwachtig te worden. Ik zat zo in mijn comfort zone in mijn vorige functie en wist inmiddels op elke vraag wel een antwoord en nu word ik weer diegene die moet leren :sweat_smile:

10 likes

Over een tijdje ben je weer diezelfde persoon. Succes morgen! :slight_smile:

4 likes

Ik heb een vraag aan alle mensen die (af en toe) thuis werken!

Ik werk vier dagen op locatie en een halve dag thuis, die halve dag krijg ik voor 4 uur betaald. Meestal slaap ik uit, klap ik mn laptop open rond 10, ga ik tussendoor lunchen met een vriendin, huishouden doen en/of sporten, en log weer uit rond 4. Dan hou ik zelf mn uren bij.

Binnenkort ga ik naar 8 uur werken thuis (op 1 dag). Hoe doen jullie dat qua werktijden, onderbrekingen en concentratie? Ik ken mezelf, ik kan echt niet 8 uur achter een scherm zitten, en als ik dan van 9 tot 5 achter de pc zit, zit ik zomaar ineens uren te deepdiven op wikipedia of het forum :’) maar om nou van elk uur een kwartier “iets anders” te doen, voelt ook weer zo scheef - terwijl, ik weet ook dat je op kantoor kletspraatjes ed maakt met collega’s, wat je thuis dan weer niet doet. Ben benieuwd hoe anderen dat doen, plannen en ervaren.

Ehh accepteren dat je gewoon niet 8u per dag productief bent. Misschien ben ik hier te makkelijk in hoor, maar zolang je werk maar af is toch? Het is ook maar een dag in de week, dus doe lekker dat wasje overdag.

30 likes

Moet je je uren bijhouden ter verantwoording voor biv. Klanten of doe je dit enkel voor jezelf?

Ik werk regelmatig thuis en in bet begin voelde ik me vaak schuldig als ik minder productief was (door biv. Even geen concentratie, op websites zitten). Maar wat je zelf ook zegt; op kantoor ben je ook tijd kwijt met kletsen, koffie halen en echt niet je volledige werkdag productief. Dus dat heb ik losgelaten voor mezelf! Als ik mijn werk maar afkrijg. En soms ben ik overdag minder productief en heb ik opeens savonds inspiratie en doe ik dan nog dingen.

1 like

Dit inderdaad @death_by_sexy ! Ik moet ook uren schrijven maar ik kijk het meest naar wat ik oplever/doe op een dag. Als ik aan het einde van de week alle doelen haal en iedereen is tevreden, dan maakt het echt niet zoveel uit dat ik een uur lunchpauze hield ipv half uur of ff de wc heb schoongemaakt tussen de documenten of calls door

2 likes

Ik ga soms gewoon even een kwartier op bed liggen. En ik werk in de ochtend veel harder dan in de middag

5 likes

Ik werk fulltime thuis en ik denk dat ik ongeveer 6 uur per dag écht productief ben. Maar ik hoef geen uren te schrijven en word beoordeeld op output. En die is er, ik weet ook zeker dat ik veel meer doe en voor elkaar krijg dan mijn voorganger die fulltime op kantoor zat. Voel me er ook geen seconde schuldig over, die keren dat ik wél op kantoor ben is altijd een mooie reminder, ik zie dan mensen continu kletsen, bij het koffie-apparaat rondhangen etc. Die zijn ook zeker niet 8 uur per dag productief.

1 like

Thanks allen @Luzarl @Max @Barend @Moskou @simsalabim, en thanks voor de concrete inschatting van 6 uur trouwens.

Ik “moet” nu mijn uren bijhouden, want ik heb een soort 0-uren contract en krijg betaald voor de uren die ik werk en wil werken. Dat gaat naar een 8-uur contract, dus dan is het inderdaad sowieso anders.

Sowieso vind ik het lastig, want in theorie is er altijd méér werk. Dus ik ben eigenlijk nooit echt klaar. Maar wat @simsalabim zegt herken ik enorm, áls ik dan een keer op kantoor ben, eens in de 2 maanden, zijn sommige collega’s echt zó nonproductief.

Maar goed ik ben kantoorwerk gewoon niet echt gewend vanuit mijn achtergrond.

3 likes

Ik heb een nieuwe baan!!

Zo blij dat ik dan geen uren meer hoef te schrijven. Deze week bijv. Had ik een training die een halve dag duurde, maar ik was er al een uur eerder ivm kans op file en totaal 3uur reistijd die dag. Krijg ik de vraag, waarom ik 8 uur heb ingevoerd want de training duurde toch maar een halve dag. Ja jemig zeg. Wat denk je zelf, dat ik na zo’n intensieve dag nog drie klanten ga spreken en doorwerk tot in de avond ofzo? Eindelijk verlost.

17 likes

Klinkt als mijn oude baan.

Nieuwe werkgever is alsnog uren schrijven maar veel relaxter. Wat een verschil.
Leg mezelf soms wel nog die druk op, na 2 jaar nog niet echt afgeleerd.

1 like

Pff ja ik heb nooit eerder uren hoeven schrijven, vond het vanaf week 1 al een crime. 10 maanden volgehouden (ofja ik wilde al eerder weg maar geen leuke vacatures). Kan me voorstellen dat als je het zo gewend bent, het lastig los te laten is. Waren wel meer redenen om weg te willen natuurlijk maar deze was ook wel echt irritant.

2 likes

Omg ik haatte dat ook zo. Ik werkte een tijdje lang tussen mijn studies door fulltime bij een webshop, moest ik elke dag een handtekening zetten op een A4’tje met daarnaast het cijfer acht om te bewijzen dat ik daadwerkelijk aan het werk was geweest? Belachelijk.

3 likes

Het stoorde me echt enorm. Een van de grootste redenen om weg gaan.

Alles wat je schreef werd ook doorberekend.