Werk (algemeen topic)

Ben je uiteindelijk ergens anders gaan zitten?

2 likes

Oké. Dan kan het nog wel even duren.
Hij zou vorige week zijn loon en vakantie geld krijgen.
Niet gehad.

1 like

Dat zou niet grappig zijn.
Hij werkt namelijk nu ook nog gewoon daar.

Is er iemand hier die op therapeutisch basis terugkeert op de werkvloer? En hoe gaat dat? Ik ben een paar weken bezig, maar word er niet gelukkig van.

Niet persoonlijk maar mijn vader woont in Nederland en werkt (deels) in Duitsland. Ik kan morgen wel wat dingen voor je navragen als je wil.

1 like

Je bent dan een grensarbeider en je zorgverzekering loopt dan anders. Via het cak&belastingdienst valt daar het een en ander over te lezen. Ik heb hiermee gewerkt maar dan met de situatie waarin grensarbeiders in NL werken

2 likes

Dat ligt blijkbaar allemaal erg lastig qua verzekeringen aan werkgeverszijde, en er zijn ook (nog) geen duidelijke dingen over vastgelegd binnen de EU. Veel werkgevers laten het (oogluikend) toe, maar het zou theoretisch wel problemen op kunnen leveren.
Ik weet verder ook geen details, maar bij mijn huidige werkgever hebben we een ‘regel’ dat je maximaal zoveel dagen in het EU buitenland mag werken als dat je vakantiedagen hebt (= 30 dagen bij fulltime). Maar ze zijn nog aan het uitzoeken bij de partner die juridisch advies geeft over arbeidsrecht e.d. of dat bij mij dan ook geldt als ik bijvoorbeeld een weekje bij mijn ouders werk, of dat dat erbuiten valt omdat het familiebezoek is, aangezien collega’s met familie in Duitsland wat soms verder weg/langer reizen is daar in theorie onbeperkt zouden mogen werken als ze willen en dan nog steeds 30 dagen in Zuid-Spanje bij wijze van spreken

1 like

Dit was mijn werk maar ik zit er niet meer volledig in haha. In de oude verordening werd geen tot amper rekening gehouden met thuiswerken omdat het voor corona niet zo’n ding was. In de corona periode waren er afspraken dat het niet meetelde, en nu gaat het wel meetellen maar is het afhankelijk van hoeveel tijd je waar werkt.
Maar nogmaals ik zit er niet meer zo goed in, maar BDZ kan op individueel niveau advies geven.
Hier wordt het ook nog een beetje uitgelegd Sociale zekerheid thuiswerkende grensarbeider wijzigt | Redactie Salaris Rendement

2 likes

Ik heb er ervaring mee als werkgever. Wat wil je precies weten?

Wat misschien goed is om te weten: In de re-integratie wereld is ‘op therapeutische basis werken’ een heel specifiek iets wat alleen maar in bepaalde situaties ingezet mag worden en dan maar voor maximaal een paar weken.

Ben je al bij een arbo-arts geweest? En heb je contact met een arbodienst, bijvoorbeeld een verzuimconsulent?

Wij hebben een collega uit Belgie, met Nederlandse identiteit. Ze mag max. Aantal dagen thuiswerken, ivm belasting. Zij betaalt belasting in NL, en krijgt dan in Belgie vrijstelling.
Dit doet ze bewust zo, ook werken in NL, ivm bepaalde voorzieningen die dan beter geregeld zouden zijn, aow bijv.

Dus als je een Duits contract krijgt, moet je daar ook naar kijken, dat kan op latere leeftijd uitmaken voor je aow want je moet om daar recht op te hebben in NL belasting betaald hebben dacht ik.

Ik weet er t fijne niet vanaf dus weet niet of alle details kloppen, maar lijkt me wel iets om ook even uit te zoeken.

Houden jullie dan een aanwezigheidsregistratie bij? Hoe bewijs je waar je wel of niet was en voor hoeveel dagen? Inchecken met een pas ofzo?

Uit interesse, vraag me af hoe zo’n regel gecontroleerd zou kunnen worden zonder hele ingrijpende volg-maatregelen.

Wij zijn sowieso een klein bedrijf, waar de urenregistratie niet zo spannend is. Maar volgens mij tekent mijn werkgever een verklaring en kun je het ook het ook herleiden aan reiskostenvergoeding denk ik?

Heb m’n baas gevraagd of het oké was als ik me op een lege plek zette. Hij was er oke mee en hoewel ik er een paar dagen constant vragen over kreeg van verschillende collega’s is het overgewaaid :cheer:

4 likes

Ik heb nog 1 minuut over… spannend

Het is gelukt :relaxed:

6 likes

Heb jij soort werk waarbij je geloofwaardig ‘weggebeld’ kan worden? Ik heb mijn vriend regelmatig gebeld op zn werktelefoon zodat ie ergens weg kon :joy:

4 likes

Ik kan hele boekwerken schrijven over mijn werkergernissen, maar ik kan niet ontkennen dat ik echt hele leuke collega’s heb. Ik vind onze directie echt de leukste van het hele pand haha. Vooral de oudere garde, dat is echt zo’n gezellig en leuke groep :smiling_face_with_three_hearts:

Het is ook zo chill dat iedereen elkaar ook in zn waarde laat, love it

6 likes

Vorige week begonnen bij mijn nieuwe baan en daar een onwijs warm welkom gehad, maar in zo een eerste week voel je dan toch altijd beetje te veel ofzo, omdat je nog niet veel kan en te doen hebt.

Vandaag een to do list gemaakt en dat voelt meteen goed, nu echt dingen te doen enzo. Helemaal blij mee.

6 likes

Google komt niet met een eenduidend antwoord; moet je als bedrijf naast facturen ook de pakbonnen van bestellingen bewaren?

1 like

Ik vraag me af of het makkelijker gaat worden door de tijd als er leuke collega’s weggaan… er is nu weer iemand van de directie weg en ik heb het er echt moeilijk mee ofzo. Je maakt zo veel met elkaar mee en dan is dat plots weg en zie ie zo iemand bijna nooit meer :smiling_face_with_tear:

Ik had gister een soort van reunie en iedereen was er en toen dacht ik echt van kutzooi, ik mis jullie echt haha

1 like